Stressad häst i stall o hage

Sonic76

Trådstartare
vad kan vara fel? Har aldrig betett sig så illa förr även om hon haft svårt att vara ensam men inte så här.
13 år gammal, har tävlat i trav hela sitt liv, stått omväxlande i storstall o små.
Sto haft ett föl -06.
Rids sporadiskt pga tidsbrist, ser dåligt(kan vara en orsak, men få vet att döma ut på nåt de inte kan suck), brunstar ideligen även nu.
JAg har idag minskat havren till 0kg ingen betfor, 12 kg hö med dåliga proteinvärdern, lucern och mustang musli ca 1,8kg.
Hon klarar inte att nån annan häst går ut ur stall eller hage. Dock går det att ha henne själv i stallet om hon varit i hage o sen jobbat.
Jag tror o hoppas att det är ögonen so spökar men ska ta ut vet o ta lite prover.
Problemet är att A**** hellre skulle döma ut eftersom hon är så lågt försäkrad.
Vad gör man?

Sv: Stressad häst i stall o hage

menar du att hästen skulle bli utdömd pga att den är stressad?

hur vet ni att den ser dåligt?
annars kan de ju va lite magnesium som fattas? min häst som blev väldigt stressad efter konvalicenten fick extra magnesium och han blev faktikst lugnare..både i hage och stall.

att minska på hö är väl inte så bra..fast 12kg kanske är mycket för den? för min häst är 12kg inte mycke alls..

sen kanske hästen behöver mer motion för att få bort den överskottsenergin som dom oftast blir väldigt stressade av.
sen kan de ju va att den brunstar också, finns väl nåt man kan ge dom så dom inte brunstar så extremt? har ja för mej..

Jag tycker att det av din beskrivning låter som om hästen får röra sig för lite. Det har överskottsenergi helt enkelt. Speciellt som hon har de här problemen när hon fått vara ute och röra sig.
Tror inte att det har med hästens ögon att göra mer din tidsbrist i så fall.

Hon slutade tävla trav 2002 och har sedan dess inte gjort ngt alls.
Hon har gått i hage och så fick hon föl 2006. När fölet sedan var avvant och sålt har jag börjat rida lite grann.
Men hon har fortfarande inte haft dessa problem.
12 kg hö är ungefär vad jag kan få i henne. 6 kilo på kvällen 1½ på morronen 1 kg i hagen och ca 4 när hon kommer in vid 19 tiden.
Jag skulle helst ge mer i hagen men eftersom ponnyerna inte får äta mer så blir det så.
En egen hage går inte heller pga olika skäl.
Visst har jag en tidsbrist men hon rör mer på sig nu än tidigare och är ingen nervig o framåt häst så¨.
Hon har alltid varit cool. dessutom har hon tidigare inte visat brunst så här tydligt oavsett om det funnits en valack i stallet eller ej.
Att hon ser dåligt mäker vi när man trillar av, då försöker hon springa på en. I stallet i vissa lägen kan hon inte se att man kommer.
Hon är också otroligt spänd och tittig ute när man rider och hon har aldrig varit det tidigare,
jag har haft henne i stort sett hela tiden sen hon var fyra år.
vet har tittat på henne men de är otroligt okunniga på häst här.
det finns heller ingen privat vet i närheten.
Jag har haft häst i 20 år och aldrig haft dessa problem. Då har det varit alla slags hästar.
Om hon stått i mitt eget stall hade det varit lättare nu måste man ta hänsyn till stallägarens åsikter och hennes vilja.
Tyvärr...
Jag har ingen möjlighet att alltid vara med vid insläpp och uttag. då hade det varit lättare.
jga "tror" inte att min häst ser dåligt , jag vet att hon gör det. dock vet inte vet vad de ska göra. de är dessutom inte benägna att ta prover för hennes brunst eller att överhuvudtaget göra en utredning på henne eller skicka remiss till någon för hennes syn.
Hennes förändring i temperamentet beror delvis på det delvis på hennes låga rang och osäkerhet.
Hon mår inte bra som läget är så nåt måste göras.. men vad?

Jag har inte minskat på hö jag skulle helst se att hon fick fri tillgång men det är inte möjligt där hon står nu.
Hon står också på halm för att alltid ha nåt att äta. Är ute från 8.30 till 19 ca om vädret tillåter i en kuperad hage och de rör sig konstant i hagen.

Måste hon ha ngt kraftfoder alls? om hon rids så lite? är fodret analyserat så att du vet att hon inte har ngn brist? Flertalet spårämnen kan ju ge alla möjliga konstiga symtom vid brist (och överskott för den delen)

Kan du inte skaffa en medryttare som kan aktivera henne ngn /ngra ggr i veckan?

Vad gäller brunsten så låter det som att hon har "hängt sig" dvs att hon antingen har ett ägg som inte vill släppa eller att hon har en gulkropp som inte tillbaka bildas, det kan vara jobbigt både hormonellt och rent fysiskt då det kan krampa. Tyvärr är det ju inte ovanligt med exvis tumörer/cystor som ger en rubbad brunstcykel.

Har du inte en vet i närheten så får du väl åka längre, jag har en kompis i norrland som har 60 mil tor till en hästvet, det tycker hon inte är så farligt.... Måste man så måste man.

Kan ni inte lägga ut halm ute, då har de att göra, men ponnysarna blir inte smällfeta...

Jodå jag har arbetat ett antal år på seminstation så jag vet.
Men vi har en vet , DV, som arbetar som seminvet på sommaren men honom får jag inte ens prata med. De vill avvakta tills våren då hon "börjar" brunsta igen. hon brunstar nu men det vill de inte höra talas om.
Att åka är inte nåt jag bara gör för då måste man ha körkort.
Höet är analyserat och hon har alltid varit lite högre i kvoter än en "normal" häst så där ska det vara grönt.
KAn prova med lite magnesium, den halten har jag inte kollat jättenoga.Kan gå in och göra det.
Medryttare är inget alternativ då hon inte är "ridbar" i den bemärkelsen att jag vill låta ngn annan rida. Hon bockar av mig då och då och är väldigt svår att få lugn och mjuk i munnen.
Det oavsett hur mkt hon rids.
det är heller ingen liten häst hon är 168+ hög och väger runt 600kg.
Skulle gärna ha en men och hitta nån som passar hästen och stallägaren det är inte nån lätt sak.
Ska försöka få hem henne till mamma o pappa där vet kan sina saker och det finns några att fråga.
Det är "bara" 50 mil dit.

Jag vet precis hur det är att inte ha körkort, tog bara det förra vintern. Man får fråga runt, alltid är det väl ngn som ställer upp.

Det låter ju iaf som om du är väldigt orolig och då måste det ju kännas skönare att veta om det är ngt fel och isf om det finns ngt att göra åt det? Även om det är jobbigt under tiden, alltså att få fram infon.

Mvh

Liknande trådar

S
Ekonomi & Juridik Hej! Jag och min man håller på o letar hus med tillhörande stall eller möjlighet till lösdrift. Nu ska vi och titta på ett hus med stall...
Svar
8
· Visningar
2 626
Senast: Zilla3
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 780
Senast: axel
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 939
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästvård Hade vet ute i måndags igen och kollade på mitt sto då hon sedan en tid har haft ödem under buken och ett i ansiktet under käken.Min...
Svar
5
· Visningar
7 931
Senast: Skogstroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama