Stress mage??

Russin8

Trådstartare
Min häst har till och från varit lös i magen. Pratade med vetrinären idag och vi skulle börja med att ta bort allt foder förutom hö. Skulle prova det en vecka, blev han inte bra så skulle jag höra av mig igen.
Hon sa att han ev kunde ha stress mage. Vad gör man åt det? Har ni några tips. Han är väldigt het och har alltid bråttom, men jag uppfattar honom inte som stressad.
Han är en fyraårig kallblodstravare, hingst. Går ute från 7 på morgonen till ca 21,00 på kvällen, får ca 10-12 kg hö, han äter inte upp mer. Han går tillsammans med en äldre valack. Inga ston i närheten, så han är väldigt lugn och sansad i hagen.

Vad skulle ni råda mig till?

MVH Russin8

Sv: Stress mage??

Han tränas. Jag rider och trav tränar honom. Ska försöka kvala honom nu i vår.

Jag kör honom ungefär varannan dag där i mellan rids han. Har ungefär två vilo dagar i veckan. Rider även för ridlärare med honom. Han är ju het att både rida och köra. Vet inte om det kan påverka hans mage. Jag uppfattar honom inte som stressad utan mer bara framåt, visserligen väldigt mycket framåt. Han är inte stressad i stallet utan står lugnt när man sadlar eller selar. Han äter i lugn och ro, kastar inte i sig maten. Jag uppfattar honom som en ganska harmonisk häst. Han är i fint hull och väl musklad.

MVH Russin8

ok, det kan ju vara så att han fått problem med magen pga av sitt "stressade!" sätt och sen blir stressad av ev magkatarr/sår...det är ju inte helt ovanligt. Prova ge honom antingen aloe vera juice ( minst 2 liter , ca 1 -1,5 dl per dag) ..eller dofilus...sen finns/fanns ju en speciellt syrad havre man kunde ge dessa hästar, det fick jag genom atg kliniken då jag höll på med konvalecenter till just "magsårshästar"..för jag
är ganska övertgad om att han har dom problemen eftersom han "stressar" så vid arbete ...det finns en typ billigare aloe vera juice som kostar ca 100 kr litern...den är lika bra som den dyrare.

Okej. Låter som något värt att prova. Ska först göra som vetrinären sa, att ta bort allt kraft foder under några dagar. Hon menade på att jag skulle se en förbättring inom några dagar om det var det som var felet.

Ja, jag kan tänka mig att det är hans "stressade" sätt som kan orsaka det hela. Ska försöka få honom att ta det lite lugnare. Blir kanske lite skritt jobb på volten några dagar:laugh:

Var kan man få tag på den billigare sorten? Du kan väl PM mig om det.

Tack

MVH Russin8

Glömde en sak. Ska jag fortsätta träna honom eller ska jag låta honom ta det lugnt ett tag?

MVH
Russin8

hälsokost finns det att köpa båda sorter....träna på , det är nästan värre att ställa ner dom men skritt kan ju vara bra så han får lära sig att man bara kan skritta också (har en likadan i stallet :angel: dock ej dålig i magen)

Oki. Ska ner till stan i morgon så då ska jag köpa det.

Ja, det där med att skritta är inte hans favorit sysselsättning;) Men jobbar med det, både när jag rider och kör och han har blivit bättre.

Då tränar jag på med honom. Tack för att du tog dig tid:laugh:

MVH Russin8

Nej, tyvärr;) Han är efter Brännapål. Men är i alla fall släkt med Faksen på mammas sida:angel:

MVH Russin8

Prova att ge bakjäst! Det är bevisat att det ger en miljö i tarmfloran som gynnar de goda bakterierna där.
½ paket om dagen - billigt och bra!

(läs mer om bakjäst på fodersidan :idea: )

Nu har du ju visserligen fått många bra svar redan, men.
Ganska tydligt att hästen är stressad, det är ju lite typiskt för heta hästar som dessutom inte gillar att skritta. ;)
Förmodligen är det något du/han får leva med.
För att lindra problemen med magen finns det dock en hel del tillskott att ge. Några exempel har du fått, annars finns det Pronutrin, Gastrogard, Gastrofor etc, som är tillskott mot magsår och som man kan få bra effekt av.
Jag har en häst som är ständigt dålig i magen, eller ja, till och från iaf. Jag har gett honom Gastrofor i kombination med lite annat , men jag tycker att han blivit mycket bättre av detta. Han är inte lika "sur" i magen längre. Innan luktade hans bajs jämt jätteilla och dessutom var det mer en enda stor hög istället för träckbollar. Nu börjar det mer likna "vanligt" bajs och som sagt, inte alls lukta så illa som det gjorde förr.

Jag testade också Aloe Vera ett tag , utan resultat men det finns ju större dunkar att köpa av de där Forever living (??) om man vill prova en längre tid.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 624
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 598
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst