Stress; hur gör ni?

Masqueradee

Trådstartare
Jag känner mig så otroligt stressad. Har jätte mycket att göra men det finns ingenting jag känner att jag skulle vilja sluta med. Trivs med allt jag gör men det känns som att jag inte kan slappna av i kroppen eller huvudet mellan "aktiviteterna".
Pluggar 150% (100% vid Uppsala Universitetet och 50% vid Högskolan i Gävle), jobbar ungefär var tredje helg, rider en gång i veckan, försöker träna minst 2ggr i veckan på gym, har mycket "personliga" saker som pågår och dessutom förbereder jag mig för att flytta utomlands... Och ja.. Nu börjar det rinna över i bägaren!
Skulle exempelvis ha en omtenta nästa lördag vilket jag missat (att det var på lördagen..) och då har jag en gigantisk jobb-dag som jag inte kan byta bort = måste skriva vid nästa tillfälle i Augusti. Problemet är att i augusti har jag hunnit flytta (ska ta sabbatsår) vilket gör att jag får fixa det när jag kommer tillbaka igen. Jag skulle kunna släppa det och gå vidare men endå ligger allt och gnager i bakhuvudet! Skulle ha jobbat på söndag men nu slipper jag det och endå känns det nästan jobbigare nu när jag blev av med det än att jag måste jobba istället för att plugga...
Hur gör ni för att slippa stressa och kanske framförallt släppa sådant ni inte har möjlighet att påverka? :crazy:
 
Sv: Stress; hur gör ni?

För att ge ett kort och enkelt svar på en lång och komplicerad fråga.

Hur gör ni för att slippa stressa och kanske framförallt släppa sådant ni inte har möjlighet att påverka?

För att slippa stressa försöker jag att inte ta på mig för mycket, att planera min tid och inse att jag inte hinner allt just nu (men förhoppningsvis har jag ju många friska år framöver som jag kan lägga tiden på). Även om det finns massor som jag vill göra just nu så väljer jag att göra det jag mår bra av. Vilket i mitt fall innebar att hoppa av min utbildning och fortsätta med jobbet jag älskar och mår bra av trots att det inte ger bra betalt. Det var inget lätt beslut när jag stod där inför det och allt bara hopade sig, men som nu i efterhand känns så himla bra och självklart. Jag ångrar inte ett dugg att jag gått utbildningen men jag tror inte att jag kommer att avsluta just det programmet utan i så fall tar jag med mig den kunskapen in i något annat.

För att släppa sånt jag inte kan påverka: Tja, det är ju fasen så mycket lättare när man mår bra i övrigt! Jag har lättare att hantera saker nu när jag är nöjd med mitt liv i stort. Det är lättare att tänka att det löser sig och att känna sig lugn i det när det bara är ett problem än när hela ens livssituation hänger på just DET problemet. Om jag inte klarar tentan får jag inte studiemedel, om jag inte får studiemedel har jag inte råd att köpa böcker och kan inte plugga till nästa kurs, jag kommer att missa nästa också och jag kommer inte klara utbildningen, kommer inte få något jobb, jag kommer inte ha råd med hyran.... ja det är lätt att göra en stor sak av en enda liten detalj. Men om livet i övrigt är tryggt så har man desto mer energi att ta sig förbi problemet och framförallt så är det enklare att helt enkelt skita i saker som faktiskt inte är hela världen.

Jag tycker du gör rätt i att ta ett uppehåll. Ta den här tiden på dig att känna efter vad du egentligen vill och vad du trivs med och mår bra av. Om du fortfarande känner att du vill göra allt efter ditt uppehåll så kanske du kan tänka om på så sätt att du inte behöver göra allt samtidigt? Det kanske räcker med att plugga 100% eller till och med 50% Allt behöver faktiskt inte hända just precis nu. Varför ska allting gå så fort? Plugga kan du likaväl göra när du är 50.
 
Sv: Stress; hur gör ni?

Åh vad jag känner igen mig. Studerar 100% (CUPP just nu), jobbar drygt 100%, rider 3 ggr/v (inkl en del tävlingar) och en hel del annat. Vill inte välja bort något.
Bästa tipset är planering. To do-listor och almanackan. Jag planerar alltid veckan grovt på söndagar, vad som ska hinnas med och när. Sen är det ju inte alltid jag håller den, men skönt att ha något att pricka av mot.

Att släppa saker man missar är svårt, men iaf jag tycker att det underlättar att just ha flera saker att tänka på. Lever mycket i nuet och när jag är i stallet existerar bara hästtjejen. Åker tillbaka till stan och ger järnet på jobbet osv då känns det lite lättare, grubblar inte lika mycket.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 073
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 957
Senast: gul_zebra
·
Kropp & Själ Börjar bli desperat!!!! Har varit förkyld sen 19 augusti. Sen övergick det sista veckan i augusti till influensa, följt av förkylning...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 195
Senast: BernT
·
F
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp