Streptokocker i halsen

Fiorano

Trådstartare
Min ponny har mest troligt en streptokockinfektion i halsen (har fortfarande inte fått svar på odling och resistensbestämning). Hon hostar-låter som en torr hosta, men det finns gult slem i halsen som tydligen är segt som klister. Ingen feber, bra allmäntillstånd och pigg dock utan hennes vanliga udd sas. Hon har nu varit dålig i en månad ca (första veckan valde jag att avvakta, sen tog jag ut distr.vet som satte henne på Fabrol, slemlösande, hjälpte inte så då for vi till klinik och nu har hon behandlats med penicillin och metacam utöver fabrolen). Trots detta är hon inte bättre:(. Snarare är hon sämre-framförallt om morgnarna då hon får helt enorma hostattacker:( Vi ska tillbaka för åb till kliniken nu på tisdag och kolla i halsen igen för att se hur det utvecklats. Provsvaren kommer också förhoppningsvis månd. eller tisd.

Nu undrar jag om någon annan haft häst med en streptokockinfektion i halsen? Hur behandlades detta, hur lång tid tog det innan hästen blev bra?

Andra hästar i stallet visar samma symptom dessutom, men än så länge är det bara min som är satt på behandling.

Sv: Streptokocker i halsen

Vad står hon på i boxen ?
Hade liknande segdragen hosta som inte gav sig först var det en släng virus men hostan gav sig icke till jag av en slump köpte spån från annat ställe tillfälligt och hostan blev klart bättre. Slängde till slut ut spånet helt och lade in pellets istället och tog inte många dagar förrän hostan var helt försvunnen. Hästen hade tidigare stått på spån utan några som helst problem men blev troligen känsligare av att redan vara irriterad i halsen efter infektionen, dessutom var det nog något med just det spånpartiet för det var fler som var just lite småhostiga i början på passen och det försvann även på dem när vi gick över till pellets, så står hon på spån så prova att byta underlag.

Jo, hon står på kutterspån. Det har hon dock gjort sen i september och hon flyttade til mig utan problem. Har dock varit med om hosta som orsakats av spån på en häst jag haft men då var det en reaktion på sågspån som var färsk. Men då började hästen hosta efter bara några dagar på spånet och släppte så fort hon sattes på slemlösande och byta av underlag i boxen.

Här Norrland är det i princip helt omöjligt att få tag i halm dessutom:(. Och får man tag på det vill inte stallägaren att man tömmer halmpå stacken:/.

Eftersom två andra hästar i stallet också blivit dåliga (som står på annat spån) så tror jag inte att det är en reaktion på det.

Det var streptokocken nicotinella semolina som är boven i dramat. En seg jävel rent ut sagt:(. Nu är ponny satt på hippotrim ist för penovet då hon fick enorma reaktioner på halsen efter sprutorna och fick riktigt ont så hon inte kunde böja huvudet och ville inte äta. Nackdelen med hippotrimmet är att magen börjar ta stryk trots att hon får probimin. Och inte heller har hostan gett sig och näsan snorar också. Suck.

De andra två hästarna är också fotfarande dåliga. Enligt min klinikveterinär var det bara att ta ut disktriktaren för att kolla dessa två hästarna så skulle de sättas på samm behandling som min. Men distriktarna anser att dessa hästarna inte har samma infektion (det är tydligen bara ett sammanträffande att boxgrannen som min häst stått och snorat på nu har exakt samma symptom:grin:). Så hon vill inte behandla med antibiotika för hostan. Men boxgrannen har stora problem med mugg så den är ändå satt på penovet. Den andra ponnyn skulle eventuellt få behandling om hostan inte gett sig om tre veckor. För fem veckors hosta ock trötthet var tydligen helt acceptabelt att låta bli att behandla..

Kan man inte ringa upp Distriktaren och fråga vad som gör i symptomen att h*n inte anser att det är samma Symptom /infektion ?

H*n borde ju tagit bakterieprov genom att utersluta och i annat fall hur togs bakterieprovet.

Känns ju lönlöst att du står oh behandlar din häst om de andra har samma sak ,om de nu hur det ?

Jag har haft två som hade streptokocker. De fick acetylcystein som löstes upp o gavs med lite betfor. Billigt och fungerar mycket bra. Stoet, som fick det först och gick igenom undersökningen med lite väntetid tog det längre tid bli av med, medan den andre som smittades av henne och fick behandling direkt gick det snabbt över. (Det var för flera år sedan)

Ifjol fick min valack envis hosta efter en förkylning som gått runt alla hästar i flocken och jag bad då att få acetylcystein av distriktarna, kom o lyssnade o skrev ut. Han hade lite högre temp än normalt och snorade mycket men var pigg, dock vila en vecka och så behandling med acetylcystein. Efter en vecka ökades tempen mkt efter ridning så ytterligare en veckas vila, sedan blev han bra igen.

Kan man inte ringa upp Distriktaren och fråga vad som gör i symptomen att h*n inte anser att det är samma Symptom /infektion ?

H*n borde ju tagit bakterieprov genom att utersluta och i annat fall hur togs bakterieprovet.

Känns ju lönlöst att du står oh behandlar din häst om de andra har samma sak ,om de nu hur det ?

Tydligen ansåg denna distrikare att det inte borde vara samma streptokock som orsakade de andra hästarna hosta eftersom de inte rosslade i halsen eller hade missljud från lungorna. Saken är att det har inte min heller haft någon gång under sjukdomsförloppet. Dessutom har en kollega från samma disktriktsstation varit ute och undersökt min ponny och konstaterat att det inte fanns missljud. Det är konstigt att dessa två veterinärer som jobbar tillsammans tydligen inte ens pratar med varandra när båda har varit i samma stall för samma symptom:crazy:. Jag har inte mycket förtroende för distriktarna.

Enda sättet att ta reda på om det är samma infektion är att gå ner i halsen på hästen. Det görs endast på klinik så det handlar lite om ifall ägarna vill köra till klinik för att konstatera vad det är för smitta.

Enligt min klinikveterinär var det inte jättestor risk att smittan skulle gå runt igen-men natirligtvis finns den där. Min häst ska ut på bete så fort vädret tillåter och jag hoppas att alla hästar i stallet och henne förstås är frisk tills det ska stallas in. Då undviker vi förhoppningsvis också att smittan går runt.

Acetylcystein verkar enbart slemlösande och tar inte bort infektionen utan behandlar enbart symptomen. Min har redan gått på två veckors Fabrol utan verkan (samma verksamma substans):/.

Mitt stora frågetecken i den här historien är hur klinikveterinären kunde ge sig till att lova att distriktsveterinären skulle skriva ut antibiotika:confused::mad::confused:
Har han tagit kontakt?
PL

Mitt stora frågetecken i den här historien är hur klinikveterinären kunde ge sig till att lova att distriktsveterinären skulle skriva ut antibiotika:confused::mad::confused:
Har han tagit kontakt?
PL

Klinikveterinären lovade naturligtvis inte att distriktaren skulle skriva ut antibiotika-men hon ansåg det störst troligt med tanke på symptomen. Klinikveterinären har dock varit i kontakt med den distriktare som först var ute i stallet och skrev ut Fabrol till min ponny. Men det verkar som att klinikvetten och den disktriktaren pratar mer än vad de båda distriktarna gör med varandra.

Jag tycker nog allt att det konstigaste av allt är att den andra distriktaren inte tror att det är samma smitta och heller inte uppmanar hästägaren att åka till kliniken för att kolla hästarna. Att bara låta hästarna gå obehandlade när det uppenbarligen finns smitta i stallet känns korkat.

Senast ändrad:

Korkat eller inte är svårt att säga när det gäller en så speciell bakterie!
Riktlinjerna idag är väldigt hårda när det gäller tex kroniska luftvägsinfektioner, detta ur resistenssynpunkt (människor o djur).
PL

Då var "mina" streptokocker lätta bli av med, hade inga som helst problem efter den behandlingen hästarna fick. Minns inte vilken typ så här långt efteråt. Vad jobbigt och lite konstiga invecklingar med flera veterinärer. Berätta hur det går.

Ja, det är förstås bra också att de inte är lättvindiga med antibiotika. Men samtidigt så fattar jag inte varför de inte uppmanar hästägaren att åka till kliniken och ta reda på vad det är? Det borde rimligen ligga i allas intresse att veta vad det är så rätt behandling kan sättas in? Denna veterinären tyckte att fem veckors hosta var helt acceptabelt och inte man behövde bry sig om. Jättekonstigt i mina öron.

Ja detta känns som en enda soppa:(. I synnerhet eftersom min verkligen inte blir bättre! Idag har hon hostat bara av att stå rakt upp och ner i stallet-innan har det krävts provokation med rörelse för att hon ska hosta. Så nu är hon tom sämre. Ska ringa till kliniken imorgon för att höra om vi ska sätta in nytt slemlösande, för nu har snoret i näsan blivit mycket mer trögflytande än tidigare. Kan ju vara att slemmet blivit jobbigare för henne sen fabrolen tog slut.

Jag har för mig att veterinären sa till mig (minhäst har samma problem) att det var ett positivt tecken när han hostade efter slemlösande behandling eftersom det var ett tecken på att medicinen gjorde rätt verkan och att han fick upp det slem som fanns längre ner.

Sen skulle han absolut INTE stå inne på box, om möjligt skulle han gå ute 24/7 och dessutom ridas i lagom tempo kortare pass varje dag helst. Nu pratar vi feberfri häst. Han fick också en ganska intensiv antibiotikabehandling efter att de hade konstaterat att hans värden var väldigt dåliga och att han måste ha hjälp av antibiotika för att vända detta. Jag är inte heller för överbehandling med antibiotika men när det är nödvändigt bör ingen tvekan finnas att sätta in det.

Det har tagit min häst månader att bli bra, eller bättre ska jag säga. Värdena är inte helt normala ännu och det kvarstår lite, lite hosta emellanåt. Däremot har han börjat få tillbaka lite av det hull han tappade under sjukdomsperioden, han föll ur totalt:(

Istället för att anlita distriktarna till detta så hade jag åkt in med hästen/hästarna på klinik för grundlig undersökning av kompetenta veterinärer. Distriktarna är rena lotteriet:cool:

Ja min ponny har varit inne på klinik ett par vändor. Tyvärr kan jag inte bestämma vad den andra hästägaren gör med sina hästar. Mitt i allt detta har dessutom min klinikveterinär slutat och fallet har tagits över av en annan.

Har idag varit i kontakt med kliniken eftersom ponnyn inte har visat förbättring utan snarare tvärtom. Efter att vet. rådgjort med SVA är hon nu satt på Penovet igen och dessutom kortison. De vill inte i detta läget sätta in slemlösande också då det lir lite för mycket medikamenter och de tror att kortisonet ska fixa slemmet dessutom.

Jag skrittade henne regelbundet fram till förra veckan då hennes allmäntillstånd blev sämre-först i samband med reaktionen på Penoveten och sen att magen havererade av Hippotrimmet. Hennes allmäntillstånd har inte varit bra även om hon inte haft feber.

Så fort vädret är bättre så ska hon ut på betet! jag tror absolut att rörelse och mycket utevistelse kommer att göra gott:).

För ett år sedan var jag på klinik med min flåsiga häst, hon hade rikligt med slem i halsen som odlades, svaret var positivt för nicoletella semolina (är ej en streptococc!!). Enligt vetten visades vara sensitiv för pencillin (för mig inom vården konstigt då den är gram-), hästen stod på PC i dryga veckan utan resultat. Då denna bakterie är en opporturnist kom vetten och jag överrens om att det är bronkiten/astman som gör grogrunden = pållen fick inhalator (flutide och salbutamol). Hon behandlades i 5v (? Tror jag) sedan gick hon ut på bete. Jag har fått ändra allt i hennes miljö, men denna sommar har det inte varit några problem :bump: ska dock tilläggas att hon inte rids, jag går enbart på snor/hosta/andningsfrekvens.

Hoppas det vänder för din häst!

Nej det är inte streptokocken som är nicotinella utan som jag förstått det orsakar streptokocker en bakteriell infektion och den bakterien är nicotinella, om jag nu har fått kläm på det;). Nicotinella är penicllinkänslig (odlad och resistensbestämd på min häst), men är också känd för att den är seg att bli av med. Ytterst sällan räcker det med en vecka penicillin.

Att ändra i miljön torde vara meningslöst eftersom det inte är en miljörelaterad sjukdom (mer än smittkällan förstås). Stallet min häst står i har dessutom mycket bra förutsättningar med lång utevistelse och superb stalluft:). Det som orsakar infektionen finns dessutom naturligt i halsen på hästarna även om de vanligen inte blir sjuka. Risken för återfallssjuka ska dessutom vara väldigt liten enligt kliniken.

Nicoletella tillhör inte släktet streptococker... Lite som att jämföra äpplen och päron fast med bakterier ;)
Som jag ser det har våra hästar en svaghet som gör att de kan bli koloniserade, dvs en grundsjukdom (bronkit). Behandla grundsjukdomen så bronkslemhinnan kan återhämta sig = bakterien kan ej persistera. N semolina är inte bevisad att orsaka hosta, kanske till och med tillhör normalfloran.

Det är inte bra att behandla med antibiotika om det inte är nödvändigt, förutom resistensutveckling behöver vi våra bakterier som skydd!

Intressant hur behandlingar kan skilja sig åt i landet! inte meningen att lägga ut mina resonemang, men tänkte att det kunde vara av nytta att berätta hur det gick för oss med samma problem!

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästsjukdomskunniga! Jag skulle behöva bolla lite med er. Bakgrund: I stallet där min foderhäst står har det gått en envis...
Svar
3
· Visningar
1 426
Hästvård Har en liten häst som lider av hosta. Jag känner mig lite uppgiven nu, han började hosta för ca tre veckor sedan, vi fick tid på...
Svar
8
· Visningar
1 662
Hästvård Blev så ledsen efter att jag fått höra att min häst åter igen hostar. Tar det från början. Min häst blev hostig i början av sommaren...
Svar
2
· Visningar
928
Senast: Hambo
·
Hästvård I mitten av juni i år blev pålle skodd, och blev då öm i alla tassarna, vilket han aldrig blivit förut. Ömheten var borta dagen därpå...
Svar
1
· Visningar
780
Senast: Lipica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka