Centaur

Trådstartare
Var borta och kollade på en hage som hästarna inte gått i på ett tag. Ojoj vad det vuxit till!! :crazy:

En del älgört fanns där, men främst massa strätta.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/angel/angesyl1.jpg

För det första undrar jag om den på något sätt kan vara skadlig för hästar?? I vissa böcker listas den som svagt giftig, i andra står det att den har användts som grönsak i gammla dagar...

Sen är jag inte så glad över att ha den där heller, eftersom den blir så stoooor och stjäl ljus och näring från gräset. Hur bär jag mig åt om jag vill bli av med dom?

Sv: Strätta

Såna där har vi i våran sommarhage längst ner också men jag har inte tagit bort dem :angel: Är så många av dem..och hästarna sorterar ut dem väl har sett ..vet inte hur pass giftig den är??

Är det detsamma som ibland kallas "hundkex"? I såna fall har vi haft massor med såna i våra hagar utan problem. "Hundkex" ska vara giftigt för hästar men hur mycket vet jag inte och våra hästar rör dem inte. (utan nån enstaka som slinker med nån gång).

nix inte den. denna ört har ej flikiga blader..

den heter som sagt angelica sylvestris på latin, sløke på norska. :)

Senast ändrad:

Kvanne
Latinskt namn: Angelica archangelica

Medicinska egenskaper:
Plantan är aromatisk och stimulerar matsmältningen, aptiten och lindrar kramper. I små doser verkar kvanne uppiggande, men i större doser lugnande.
Stimulera magsafterna och mot väderspänning: Gör en infusion på 5-15g av örten till 500ml vatten, drick ett ½ glas före måltiderna för att stimulera magsafterna, efter måltiden för väderspänning.
Lugnande bad: Häll kokande vatten över 200g av roten. Låt dra i 15-45 min.Sila.

Magiska egenskaper:
Kvanne kan användas inom många områden. Dels avvärjer den sjukdomar, ondska, demoner, trolldom och förhäxning. Därav är det en exemplarisk växt att plantera utanför husknuten. Dels är den gynnsam vid magi som skänker långt liv, andlig healing, självdiciplin, måttfullhet samt vid exorcism. Örten hjälper dig nå balans och klarhet i sinnet, och bidrar till ett liv i harmoni och lugn. Kvanne är extra bra att ha till hands när du behöver komma till sans och inte överdriva saker och ting - då du bör vara en aning återhållsam och behärska dig själv.

800px-Archangelica_officinalis_a2.jpg

Sorry för stor bild!

Kvannen kan förväxlas med Björnloka som är giftig.

Björnloka
450px-Heracleum_sphondylium_Berenklauw.jpg

Nejnej, det är INTE kvann. Strätta skrev jag ju! Dom är visserligen samma släkt men det är inte alls samma växt... Denna heter a. sylvestris....

Jag vet vad det är, jag vill bara veta om den är skadlig för hästar... :)

Jag vet vad du menar, men kommer inte ihåg vad vi kallar dom här i skåne .
Dom är inte giftiga för hästar, men dom äter dom inte heller.
Betena ser alltid lite ovårdade ut när gräset nästan är slut och dom där:devil: har tagit över.
Det är svårt att bli av med dom, men jag brukar ta lien
Hej från hambo

Nejnej, det är INTE kvann. Strätta skrev jag ju! Dom är visserligen samma släkt men det är inte alls samma växt... Denna heter a. sylvestris....

Jag vet vad det är, jag vill bara veta om den är skadlig för hästar... :)

jeg finner ihvertfall ingenting på det navnet ? sikker på at du har skrevet det rett ?

Liksom andra växter av släkten Apiaceae kan angelican ge en ljusreaktion på icke pigmenterad hud. Kolla t ex en annan tråd om palsternacka, som tillhör samma familj..

Jag tror att det rör sig om en direkt reaktion mellan ett ämne från växten och solljuset, inte att det är via en leverpåverkan.

I realiteten är det sällan problem. Jag har massor av sådana växter på markerna men hästarna tycks inte röra dem.

Dessutom finns det ju ingen sol ju! HH

Nej det gör det ju inte.... :p

Jag knäckte av några och märkte att mina fingrar svullnade upp ordentligt så den verkar ju irritera huden även utan sol. Eller kanske är jag som är överkänslig?

den brukar inte ha nåt "L" där. växtens namn är angelica sylvestris, jag får tusen träffar om jag googlar det så förstår inte vad du menar. :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Bildtråd
  • Födda-24
Tillbaka