Strategi vid dressyrtävling

cewe

Trådstartare
Saken är den att min dotter ska tävla en LC:1 om ett par veckor.
Problemet att hon inte kommer överens med ponnyn hon ska tävla (inte egen utan ridskoleponny).
Hon rider jättebra på pigga hästar, tilloch med överpigga hästar fungerar hur bra som helst. Hon är som ett valium på stressade hästar.
MEN! ponnyn hon ska tävla är som ett segt tuggummi. Dottern blir frustrerad och skänklar som en nybörjare.
Mina funderingar är nu om jag ska säga åt henna att strunta i tempot på traven och skritten inne på banan, bara försöka rida så bra vägar som möjligt. Vill ponnyn inte galoppera ,fine , trava fina 20-metersvolter och ta en nolla i programmet.
Allt för att minska den stress hon känner.

Sv: Strategi vid dressyrtävling

Har ridit en del "tröga" ridskolehästar och det brukar vara så att dom inte är så tröga igentligen.

Som exempel en d-ponny jag fick rida igång (fjording/welsh) visste jag var "trög" innan med andra ryttare, men då tänkte jag så att de prövar ju aldrig något nytt med dem, de bara sitter där och bankar. Jag red istället med så små hjälper som möjligt och vips, hästen var hur kännslig och glad som helst.

Men nu är din dotter i en helt annan situation.:p Se till att hon har skänkeln i rätt läge och att hon kan nudda hästen utan att behöva dra bak skänkeln, där blir vissa hästar tröga. Rid fram ute och inte sitta i ridhuset.

När det gäller programmet, vägarna är grunden till hela klassen, sedan har vi sittsen. Få henne att sätta upp ett mål som att klara av att få hästen i galopp någon gång i programmet. Sedan är det inte hela världen om hon inte gör det, Lycka till!:D

Precis vad jag tänker.
Såg på filmen att hon gärna drar bak skänkeln, sen blev det ett enda vilt bankande. Så rider hon inte normalt.
Hästen i fråga kan om den vill (typisk ridskoleponny :smirk: )och är välutbildad i grunden.

Så var min ponny, en riktigt välutbildad dressyrponny som inte tog ett steg i onödan. Det enda man kan göra är att strunta i tempot, försöka få den att göra vad man ber den om och ta det som det kommer.
Tycker du tänker helt rätt.
Min ponny bor numera på ridskola och har varit iväg på lite klubbtävlingar och håvat in lite rosetter i LC o LB! :)
Dessa ponnier gör rätt när ryttaren gör rätt, så är det bara. Min väntade länge på mig och när jag kom på honom kastade han av mig. Men det var det värt, sen vart han jättefin.

Tack!
Känns skönt att veta att någon mer tycker det låter som en bra ide.
Ska nu bara peppa dottern, just nu tycker hon inte hon kan något ting.

Vet precis vilken situation din dotter befinner sig i! När jag var mindre tävlade jag en ponny som "uppförde" sig utanför banan, men så fort man kom innanför dressyrstaketen så gick luften ur honom och han tvärdog. Och som du säger, det är ingen mening att kämpa andan ur sig för att ponnyn ska gå snabbare, utan det är bättre att plocka poäng på en snygg sits och bra vägar. Kan inte dottern förresten försöka få byta ponny? Låter tråkigt om det finns de hon trivs bättre med... Hur som helst, lycka till! Ska hålla tummarna! :)

Byta ponny går tyvärr inte, hon är uttagen till ett lag där det är den här ponnyn eller en ännu värre (den är både trög OCH bockar av ryttaren ibland).
Den ponnyn hon skulle haft är skadad. Den ponnyn passar annars henne som hand i handske.

En noggrann framridning är jätteviktigt. Få ponnyn allert genom att hela tiden växla gångarter. Bara några steg åt gången, sedan ny gångart. Lyssnar inte ponnyn, så banka inte med skänkeln, utan gå på med spöt.

Jag har lite små tips kanske, som fungerar jättebra på den ridskoleponnyn jag tävlar nu, som förövrigt är den ponnyn som Smalle tävlade förrut. Han har dock skärpt sig något på senare år! :D

Jag brukar iallfall rida fram utomhus, helst bara fräsa i skogen, sedan det där varvet man får ta inne på banan kör jag i galopp. Och om man har ett långt ridhus och det är t.ex. 40 bana, så kan man galoppera en bit, precis innan man ska in på medellinjen bryter man av. Detta har fungerat ypperligt för min del iallafall! :)

Hoppas allt går bra för din dotter! :bump:

MVH/Smallgot

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 968
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 639
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·
Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
31
· Visningar
4 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat