sträng mot unghäst

M

Malle Palle

okej, igår tävlade jag på klubben. min kompis tävlade också där med sina hästar.
ena hästen är en 4 årig fjording.
och när dom gick runt med henne på tävlingen drog hon mot gräset och då sa hon som skulle tävla den " jag ska inte skrika på henne"
jag blev ungefär så här: :confused:
och tänkte, ett ordentlig nej räcker vell
sen när dom tävlade skulle ni sett så hästen drog inne på banan,
efter utvägring spran ridläraren runt med dom.

hur mycket bestämd tycker ni man ska vara mot en unghäst?

Sv: sträng mot unghäst

Är alternativet att skrika eller inte skrika på en häst som drar mot gräs?

How about, leda den dit den ska istället?

Då konsekvens är ledordet, så har jag samma attidtyd mot ett föl som mot en vuxen häst. Det här gillar jag=berömm, det här gillar jag inte = korrigering. Däremot kan korrigeringen skilja sig på ung respektive den äldre hästen.

Jag tycker man kan vara sträng mot en unghäst, inom rimliga gränser givetvis. Klart man får tänka på att de har mindre erfarenhet av livet och reagerar annorlunda än en gammal häst, men att gå att leda utan att äta är helt basic för mig.

Mina hästar ska uppföra sig, jag tycker det är nästan patetiskt när folk har noll koll på sina djur och skyller det på att "men, han är ju bara en unghäst"

Det är ju när hästen är unghäst som man lägger grunden för hela hästens framtid. Vill man ha en väluppfostrad häst så måste man vara sträng, det blir inte roligt att ta itu med alla olater sen när den blivit äldre.
Klara gränser och mycket beröm... då får man en trevlig häst.

Vimsan skrev:
Det är ju när hästen är unghäst som man lägger grunden för hela hästens framtid. Vill man ha en väluppfostrad häst så måste man vara sträng, det blir inte roligt att ta itu med alla olater sen när den blivit äldre.
Klara gränser och mycket beröm... då får man en trevlig häst.

:bow: Du tog orden ur munnen på mig!

*svarar alla*
tycker det låter som om dom flesta har samma uppfattning om unghästar som jag :)
men det var en av dom roligaste ögonblicken när två 14 åringar försökte stoppa fjordingen som tyckte att "gräset var bättre på andra sidan" ;)

Gyllene regeln ;)

Du skall icke tillåta din unghäst att göra något du inte tillåter den att göra när den är vuxen.

Svårare än så är det inte!

Kissing Spine skrev:
Gyllene regeln ;)

Du skall icke tillåta din unghäst att göra något du inte tillåter den att göra när den är vuxen.

Svårare än så är det inte!

:bow:

Precis vad jag tänkte skriva. Jag behandlar föl och unghästar PRECIS likadant som en vuxen häst och med PRECIS samma krav. Det enda som skiljer är TIDEN. Jag begär inte att ett föl ska stå stilla mer än kanske en minut, medan en vuxen häst utan problem ska kunna stå still en timme. (och en unghäst tiden däremellan, det utökas ju succesivt under uppväxten hur länge jag ställer krav på). Men stå still ska de - oavsett ålder. Samma sak med ledning och allt annat.

Min 2½ åring har länge fått leva efter EXAKT samma regler som min tioåring, och jag ställer EXAKT samma krav (inkl ang tid) i hanteringen. Och hon har lärt sig 'hur man uppför sig' redan som föl, sen har vi bara byggt på och finslipat.

Men visst, man får ju sina kommentarer ibland just om 'det är en unghäst'. Hon var för ovanlighetens skull lite uppspelt och bänglig hos veterinären, spelade liten Allan Ballan och tramsade, och jag sa åt henne på skarpen att sköta sig, varvid det fort som örat kom 'men du, hon är ju bara två år..'. Ja, just det, hon är 'bara' två år, och hon kommer bara bli större, äldre och starkare, så mota olle i grind nu när det är rätt lätt, istället för om 200 kg och en dm i mankhöjd till liksom? ;) (Även om det ju nu inte var riiktigt så personen menade kanske :angel: )

:bow: ( åt er alla`)
mina släktingar köpte ett föl som dom red in och den var en av dom snällaste 5åringar jag träffat/ridit.
visst var den lite busig i ridningen men det är ju ändå en unhäst.

jag tycker det ska bli intressant och se när ponnyn är fullvuxen och se hur den är då.

föresten,
varför har man kedje grimskaft när man inte använder det.

(malle palle som stått på en kluring)

Precis... När vi var på Ulltuna och uträdde hälta när hon var ett halvår så sprang jag med henne själv (12 år) när de skulle kolla. Sen flög ryktet om det som en löpeld, så när mamma var tillbaka och skulle hämta sto och mamma ngn dag efter så kom det en tjej och frågade om "det var det här fölet som var så snällt att ett barn kunde springa med henne". :D :love: Kul att höra, men det ska väl alla föl kunna!

Man blir lite mörkrädd med folk som tex. låter sina föl ha hovarna på axlarna, det är ju jättekul när de är skodda, väger 300 kg mer och är en halvmeter större. Oh ja ;)

Jag är väldigt bestämd mot mina unghästar men det är för att vara en tydlig ledare. Men man märker på dom att dom uppskattar mina bestämda regler .
Hästen är ett flockdjur som kräver en ledare. Du ska va dess ledare.
Unghästar är det ännu viktigare.
Det kan låta förjävligt att ryta i men tro mig det är inte så många hästar som far illa av det.

Då gjorde väl dom fel om 2 st krävdes för att försöka stoppa dom kanske hade behövt ryta i så hästen hade lyssnat.

hur menar du med har kedjegrimskaft men inte använder?

Vi håller ju på lite med ardenner. Jag kan ju bara säga att det är inte kul att fostra en 2 årig hingst som andra har slappat med. Dom väger ju bara ca. 550-600kg som 2 åringar.Inte kul när dom vill jävlas kan jag säga....

Håller med! Det är ju inte alls elakt att vara bestämd och/eller ryta till en unghäst. Det är ju bra att de vet vad som är rätt och fel. Det kan ju hästen omöjligt veta om man inte säger till den. Det samma gäller ju vuxna hästar, är man inte konsekvent så hittar de på "bus" men i själva verket är det ju bara så att de tror att det är ok eftersom ingen har sagt till...

malu

Jag kan bara hålla med, man lägger ALL grund till ALLTING i fostran. Har haft ponnyhingst som alla kunde leda till och från hage med vanligt grimskaft.. Har ardenner nu, dom är jättestora och starka till kroppen men det är fortfarande JAG som bestämmer..(160 och vanligtvis 55kg(gravid nu))
Den enda som gör som han vill är min gammelponny, som tyvärr är jag som uppfostrat när jag var 14år.. Där är skillnaden, nu VET jag att man SKA fostra unghästarna, det är inte elakt..

dom hade rimskaftet genom bettringarna som vanligt och så.
sen drog dom bara som dom var pippi

mina släktingar säjer att k grimskaft funkar ungefär som vanligt men
det gör mer ont om man rycker i den.
men jag vet inte riktigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 849
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila