Strålsäkerhetsmyndigheten vill ha svampprover från hela landet

Rosett

Trådstartare
Från dn.se

Strålsäkerhetsmyndigheten vill att allmänheten ska skicka in svampprover. Myndigheten vill undersöka hur mycket av det radioaktiva ämnet cesium-137 som finns kvar efter olyckan i Tjernobyl 1986.

”Vi vill ha in prover från vanliga svampplockare för att få ett bredare urval av svampar från olika områden. Det kan öka kunskapen om halterna av cesium-137 som fortfarande kan finnas kvar efter Tjernobylolyckan”, säger Pål Andersson, utredare på Strålsäkerhetsmyndigheten, i ett pressmeddelande.
 
Du måste veta vilken art det är. :crazy:
Jag vill ju inte skicka iväg mina kantareller. En massa annan svamp finns det som de kunde ha fått. Men den är jag inte säker på vad det är.
Du för leta rätt på blodriskor eller Karl Johan eller något sådant som är svårt att ta fel på..

Eller offra 100g av kantarellerna 😇.
 
Intressant och se hur mycket de hittar. Det har ju ändå en halveringstid på 30 år väl så det lär inte finnas så mycket kvar. Hoppas man får läsa resultatet! Hade gärna läst resultat om svampar etc är testade inne i "zonen" i Tjernobyl också. Hade varit spännande!
 
Trådrubriken är inte helt korrekt. De vill inte ha in svampar från hela landet.
Saxat från länken som @Cattis_E lade in:
1725658235667.png
 
Intressant och se hur mycket de hittar. Det har ju ändå en halveringstid på 30 år väl så det lär inte finnas så mycket kvar. Hoppas man får läsa resultatet! Hade gärna läst resultat om svampar etc är testade inne i "zonen" i Tjernobyl också. Hade varit spännande!

Det är ju inte så många prover inne än, men intressant att se att det trots allt är flera som ligger på nivån "ät inte oftare än några gånger i veckan". Det är förstås extremt låg risknivå, men mer än jag hade trott ändå.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp