Strålröta

sture

Trådstartare
Köpte en 2,5 årig fullblodsvalack för lite mer än en vecka sedan. Veterinärbesiktigade ej (ja, man lär av sina misstag :crazy: ) Första veckan gick han i en grushage och han har fått noggrannt mockat varje dag(han är en riktig skitgris :crazy: det har gått åt 5,5 balar spån sen den 2/12). Jag har longerat honom några gånger och vi har varit ute och gått i skogen. Jag har inte spolat hans ben vid intag (har ju inte behövts p g a grusen i paddocken) och 3 dagar har jag inte kratsat hans hovar vid insläpp. Sedan i lördags går han tillsammans med de andra hästarna i stora vinterhagen och en del av den hagen är ganska geggig. Dom går ute ca 9 timmar/dag (innan gick han ute 4 timmar och stod i boxen resten av tiden, han har inte tränats sen i våras p g a att han vuxit så mycket)

Så i förrgår efter att jag spolat hans ben upptäckte jag att han har sprickor i alla fyra hovarna, från strålen och upp mot ballarna, ganska djupa, och strålen är alldeles mjuk och gojsig :crazy: . Jag har inte upptäckt detta tidigare för jag är van vid en häst med fina hovar och har ju som sagt inte spolat benen, bara borstat bort smutsen så det är väl därför jag inte sett det tidigare.

Jag kontaktade förra ägaren som först sa "åh, det har jag glömt att berätta, förlåt så mycket, jag står för kostnaderna" till att sedan säga "han var OK när han lämnade (galopp)tränarens stall, bara lite mjuk i kanterna av strålen så jag vill inte betala" (och en hel massa annan mailkorrespondens). Nu handlar detta inte om vem som ska betala kostnaden utan att hästen ska bli frisk. Enligt min hovslagare kan det omöjligt ha blivit så som jag beskriver på en vecka (han har inte sett det än men kommer de närmaste dagarna).

Hur lång tid tar det från att strålrötan börjar tills det har blivit djupa sprickor upp mot ballarna?

Hovslagaren gav mig rådet att rengöra med Jodopax och droppa i Thrush Buster och trycka upp gasbinda i sprickorna så det började jag med igår.

Hur lång tid tar det tills det läker? Några fler råd och tips?

Sv: Strålröta

eller sätt tjära under fötterna. har erfarenhet av att de läker snabbt då.
ja passa en kompis hästar. hon sa han hade strålröta o ja han hade det. Han ryckte o hade sig när ja kratsa runt hans sargade stråle. ja kletade in tjära med en tandborste o på ett par dar var h an bra.
Nu har min häst det.... hagarna är för äckliga nu.

mvh tina

Strålröta är så vanligt.. Tur att det inte är så allvarligt iaf! Finns en mångs sätt att behandla på, tetsa dig fram. Du bör se en förbättring rätt snart, att strålen torkar upp liksom. Om en månad bör det väl se rätt bra om, om inte tidigare.. Spola gärna hästens fötter på kvällen innan den går in i boxen, så är de rena och torra under natten. Är boxen lite blöt och äcklig kan det vara bra att tjära då och då..

Det är väldigt många hästar som har strålröta just nu och det är ju inte direkt farligt om man håller efter det sas.

Men man skall vara medveten om att det kan smitta.

Det är bara att behandla med thrustbuster, blåsten eller det allra billigaste citronsaft. Tjära är också bra men det blir så kladdigt :crazy:

det brukar ta ganska lång tid och speciellt nu när det är så milt väder och det är geggigt överallt

Hade precis som du sprickor upp mot ballarna i alla 4 hovarna och min erfarenhet är att varken TrushBuster, Jodopax eller tjära hjälper alls, använde det själv i över en månad utan något resultat alls. Fick Lotagen utskrivet av vetrinären och det gick tillbaka på 3 veckor efter att jag tryckt ner indränkta bomullsrondeller med det i sprickorna. Viktigt också att hovslagaren verkar upp sprickorna allt eftersom och tar bort dött strålmaterial så att du kommer åt att behandla ordentligt.

Kan också tipsa om den här hovvårdsserien RWL Quality- hovvårdssystem som är jättebra mot strålröta mm. Finns att köpa på en del kliniker och via hovslagare.

Olika saker funkar säkert olika bra på olika hästar, så du får testa dig fram vad som är bra för er del.

Väteperoxid är mycket bättre än jodopax i detta fallet, jag skurar m. grönsåpa först, decinficerar med väteperoxid för att avsluta med blåstensalva i alla skrymslen. Funkar klockrent!

Oj, såg inte att jag fått svar på min tråd, tack allihop :)!

Sigges hovar börjar se mycket bättre ut nu efter 1 veckas behandling. Sprickorna är kvar men dom ser liksom "renare" ut.

Så här såg hovarna ut när hovslagaren skurit bort allt skadat horn :crazy: :
http://www.pixbox.se/pic_show_id5904051.html

Dr Schaette´s Wundstein-Essenz tilsammans Klausan-tinktur ABSOLUT bäst.. Mitt fullblod (köptes oxå fr stuteri i Skåne) var så dålig i strålarna när jag köpte henne och efter en regning sommar -05 så blev det inte bättre utan hon ömmade såpass mkt så hon haltade. Jag provade ALLT..
Essensen skall blandas ut med ca 3 l vatten mot full medföljande kapsyl och tvätta reny hovarna sedan täcker man strålen m Tinkturen. På 1 VECKA var min hästs hovar 80% bra. Nu använder jag det en ggn/vecka i förebyggande syfte!

Tjingeling... :banana:

kl

Min häst har också problem mot strålröta. Hovis upptäckte det för ca 1½ månad sen när hon skoddes om. Då hade hon bara på en hov. Han skar rent allt och vi tog av bakskorna (det var på en bakhov hon hade det).
Han visade hur jag skulle hålla det rent med hjälp av gasbinda. Gjorde det i ½ månad, när det då bara blev värre och värre (hon har fått på en till och början på dom andra) började jag med att tjära henne. Det har inte blivit värre efter det iaf.
Skurit bort dött horn allt eftersom, men inget hjälper :crazy:

Så, vad beror det på egentligen? Hagen hon har gått i är hälften sandpaddock och hälften "vanlig" hage som dock är ganska blöt.
Inne har hon stått på halmbädd.

Nu, här hemma står hon på spån och går i en torr och fin hage. Har redan märkt liten bättring efter en vecka.

Då tycker jag att det borde ha nåt med hagen/bädden att göra..? Men enligt hon som jag är inhyrd hos (med dåliga hagar och bädd) så kan det absolut inte bero på det. För hennes hästar har minnsan aldrg haft strålröta :smirk:
Vad tror ni, har hon eller jag rätt?

Tips på vad som hjälper?

Det jag använt dom senaste 5-6 dagarna är kopparsulfat och det har verkligen gjort stor skillnad!

Jag har spolat hovarna rena, sprutat utspädd Jodopax i sprickorna och strött på kopparsulfat på strålar och i sprickor. Hovarna har blivit mycket, mycket bättre (skulle tagit foton idag men glömde naturligtvis kameran :crazy: får ta på måndag).

Jag köpte här: http://www.guldros.se/main.asp?try=Cookie&Butik=5&Sprak=1

Så här ser hovarna ut nu efter en dryg veckas daglig omvårdnad, lite skillnad eller hur? :) (klickbara bilder):

Om du kollat igenom hästen ordentligt (speciellt som du inte veterinärbesiktigat) hade du upptäckt det innan du köpte den, knappast nåt att ringa till säljaren och gnöla om, kopparsulfat är ju inte så dyrt och strålröta har mängder av hästar den här årstiden.
Skönt att det blivit så mkt bättre redan.

Jag visste inte då hur man behandlar så här långt gången röta och inte hur lång tid det kan ta innan det blir bättre, därför bad jag om råd och tips, inte att någon skulle tala om för mig att jag hade upptäckt det om jag lyft hovarna innan köp för det förstår jag själv :mad: .

Jag "gnölade" inte hos säljaren utan frågade hur hon behandlat och då sa hon att hon inte behandlat "för dom tyckte inte det var något problem" och att hon "glömt" berätta det för mig och erbjöd sig själv att betala, inget jag bad om, läs allt innan du svarar. Hon försäkrade mig innan köp att hästen var frisk och skadefri vilket jag inte anser att han helt och hållet var.

Du är kanske van att ha strålröta på dina hästar och inte tycker det är något konstigt men det är inte jag och jag tycker att för hästens skull berättar man för en ny ägare att hästen har strålröta med sprickor upp mellan ballarna så den nya ägaren kan börja behandla omgående.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 570
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 341
Senast: fridaxi
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama