Strålröta???

H

Hanna_hjm

Är det någon som vet något effektivt vid strålröta?
Har använt tjära men så fort jag slutar med det så kommer det tillbaka igen!!

Sv: Strålröta???

du får nog se till att boxen är jättetorr och att man tar ut allt blött och lägger in nytt till din häst:rofl: ::

Det är alltid jätte torrt och fint i boxen!!

Har precis samma problem med min dam... :( Har alltid haft "anlag" för strålröta, så länge vi tjärar, kratsar noggrant och håller allmänt fräscht har hon knappt några problem. Men så fort vi gör uppehåll kommer det tillbaka. Har inte hittat något mirakelmedel för det utan vi har lärt oss leva mad det. Tjäran, noggrant kratsande +ordentlig mockning har helt enkelt fått bli en del av vår vardagsrutin.

Kanske inte det roligaste, men hellre några extra minuter/dag och lite tjäriga fingrar än att hon ska må dåligt. Är övertygad om att du delar den synen med mig ;) Ville mer visa att vi är fler med det problemet! För precis som för dig hjälper det inte hur noggran man är, problemet kommer antagligen alltid att finnas där.

Lycka till i kampen mot rötan! :D

Där jag red på ridskola för mååååånga år sedan anv de något som de kallade för sulfa eller sulfat var någon blåaktig "gegga" om jag inte minns fel :confused:

Förutom att bara tjära, vad har du gjort mer ? Tjära ska förövrigt inte användas för länge. Du kanske ska be hovis kolla din häst hovar. Bristande hovfunktion/djupa strålar och trång hov ger strålröta ganska så lätt. Din hovis kan rensa upp och lokalbehandla med tex kopparsulfat eller annat. Kratsa inte hovarna då du tar in hästen i stallet. Inpackad lera/jord skyddar mot bäddens ammoniak. Mycket utevistelse på TORR mark är bra.

Hade samma problem med en häst i stallet. När rötan var som värst tvättade jag med jodopax o tog en trasa o torkade rent väldigt noggrant varje em. Ett väldigt bökande var det eftersom hästen hade ont o inte ville ha mig runt fötterna alls. (Men han var riktigt illa däran när jag fick honom) Sen hittade jag ett mirakelmedel :-) :-) o behövde bara göra detta 1 gång i veckan hädanefter.

På hästshopen på travet har dem en liten flaska med pip på. I den finns ngt blått medel (kommer inte ihåg namnet). Man behandlar rötan med denna ca 1 ggr i veckan, ibland 2 beroende på väderlek o väta i marken. Väldigt enkelt då man kan komma åt väldigt bra på djupet med den lilla pipen. Stoppade bara ner den i rötan o klämde lite på flaskan så rann det ner av sig själv..

Behandlar man bara på ytan är ju rötan kvar längst in i. Det anser jag vara det svåraste med tjäran eftersom hålen i strålen kan bli ganska djupa om rötan pågått en längre tid.

Jag kunde göra uppehåll i vissa perioder med detta, men såg jag att det verkade komma tillbaka började jag genast igen.

/Barajag

Min häst hade också strålröta när jag köpte honom. Den är i princip helt borta nu. Jag skar bort precis varenda liten utstickande flik och springa varje dag med en hovkniv. (köp inte den billigaste, ingen ide, de har för mjukt stål och då måste man slipa varje gång. Köp bra kvalite typ frost) Efter det tvättade jag med koncentrerad jodopax och tryckte ner tussen med hovkratsen i den djupa springan i strålen. Efter det sprayade jag med tjärspray, för den är tunnflytande och når ner i springor som man inte lyckats skära bort. Efter ca 2 mån var han frisk!! :)

Jag rengör med hovkrats och skär rent med kniv. Sedan tar jag en tandborste och såpvatten (50/50) och sprayar på och gruggar rent. Sköljer med mer såpvatten. Låter det torka lite och häller sedan i Trushbuster (rengör strålen) finns på GG. 200kr för en liten flaska men räcker i läääänge.

Det går framåt hela tiden för oss, bara jag ser till att hålla efter det. Nu är en period med lera/snö i hagen varannan dag och det hjälper ju inte direkt...

Ta bort orsaken till att strålhornet inte blir av god kvalité, nämligen pga dålig cirkulation i hovarna. Alltså dålig hovmekanism.. Det andra folk pratar om är symtombehandling och precis som du fått erfara återkommer gärna problemet när man slutar med alla dessa "klet och geggor".

cajsa skrev:
Ändra foderstaten,hästar får röta av bla för mkt socker.
Hörde jag med när jag var på en föreläsning nyligen, allt med socker skulle bort, betfor, äpplen osv.....men
så finns ett bra medel som heter THRUSH BUSTER, ett blått medel som du kan köpa på lantmännen eller i hästaffärerna.....och en torr box är oxå viktigt.....;)

Jo visst du må ha rätt, men undertiden så måste man göra något för att inte låta hästen ha ont/ förlora strålen. Då lär ju inte cirkulationen bli bättre direkt...

/JS

uteslut socker ut foderstaten.
ha inte bädd utan snustorrt i boxen.
rengör hovarna innan hästen går in i boxen för natten.
använd trush buster (rengör strålen) finns på gg, hööks.
se till att hovarna är "torra" innan hästen ställs in i boxen.

finns ett utmärkt medel som går att köpa i hästbutiker, det heter trushbuster, ett lila medel som man lägger i strålen tredje dag..

Jag har en shettis med njurbekymmer som kissar otroliga mängder och det kvittar hur torr hans box är så är det blött på morgonen och han har återkommande besvär så jag använder detta i förebyggande syfte på honom..

det är ju så oxå att dessa blöta tider inte underlättar precis...

Sen är det ju viktigt att hästen verkas så att det blir cirkulation i hoven och strålen

Jag hade jätte problem med strålröta på ena hästen när jag köpte honom.Han hade nästan ingen stråle alls. Jag tog ut hovis hon skar rent och tog ner trakterna en aning, sen fick han gå barfota givetvis har vi behandlat med Trust... under tiden oxå.. Och nu börjar han faktiskt få tillbaka sina strålar fast det har tagit lång tid att få han någelunda bra från rötan....vi jobbar fortfarande på det...

Min pålle får lätt strålröta på bakhovarna som är vita trots noggrann kratsning och mockning. jag tar antinegn såpavatten eller jod och tvättar rent och sedan så tjärar jag. Då brukar det gå över.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 396
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 774
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama