Strålröta

Itzyditzy

Trådstartare
Hittade bara en gammal tråd om detta (2013) där det inte kom så mycket tips.

Ända sedan jag fick hem min häst har Hovslagaren sagt att hans stråle går väldigt djupt och att strålen var för liten?
Han sa då att jag skulle hålla rent och pensla på tjära. Sagt och gjort!
Det blev inte bättre, hästen har gått hela hösten/vintern i en lerhage som aldrig torkar upp. Inte så lätt att hålla rent eftersom jag inte alltid kan vara i stallet efter att dom kommit in.

Nu har det blivit värre och det luktar verkligen ruttet om hovarna. På den ena bakhoven har det gått upp precis i spetsen på strålen och det har blivit som en sån här skateboard ramp. Väldigt mjuk är den också.

Använder hooflex så ofta jag kan. Även där svårt när jag inte är där på kvällen. Har även fått prova en grön spray från dr schaette som sägs vara något mirakelspray..

Har ni fler tips? Det är svårt att komma ner i den här springan i strålen. Vill inte gräva för djupt med hovkratsen..

Ända sedan jag fick hem min häst har Hovslagaren sagt att hans stråle går väldigt djupt och att strålen var för liten?
Det blev inte bättre, hästen har gått hela hösten/vintern i en lerhage som aldrig torkar upp. Inte så lätt att hålla rent eftersom jag inte alltid kan vara i stallet efter att dom kommit in.

Nu har det blivit värre och det luktar verkligen ruttet om hovarna. På den ena bakhoven har det gått upp precis i spetsen på strålen och det har blivit som en sån här skateboard ramp. Väldigt mjuk är den också.

Använder hooflex så ofta jag kan. Även där svårt när jag inte är där på kvällen. Har även fått prova en grön spray från dr schaette som sägs vara något mirakelspray..

Har ni fler tips? Det är svårt att komma ner i den här springan i strålen. Vill inte gräva för djupt med hovkratsen..

Någon visiterar väl hästen när den kommit in från hagen? Kan inte den personen fixa det som behöver göras?

Mitt tips är att din hovslagare tittar på hovarna och skär rent så mycket det går, sedan bör du ta in på nätterna så att hovarna får torka upp om det är lerigt i hagen. Var noggrann med att bädden i boxen är torr och hygienisk. Varje dag när du tar in så kratsar du hovarna och sprayar med Sanogene, några gånger i veckan kletar du in Artimud på hela sulan och i alla skrymslen och fåror. Sedan behöver du förbättra din häst hovar även ur ett långsiktigt perspektiv vilket innebär minska på socker intag, få hjälp så att din häst får en foderstat där mineralbehovet tillgodoses samt det kanske viktigast, motion, motion och rörelse för hoven är a och o för att det skall kunna bli frisk och stark. Lycka till!

Mitt tips är att din hovslagare tittar på hovarna och skär rent så mycket det går, sedan bör du ta in på nätterna så att hovarna får torka upp om det är lerigt i hagen. Var noggrann med att bädden i boxen är torr och hygienisk. Varje dag när du tar in så kratsar du hovarna och sprayar med Sanogene, några gånger i veckan kletar du in Artimud på hela sulan och i alla skrymslen och fåror. Sedan behöver du förbättra din häst hovar även ur ett långsiktigt perspektiv vilket innebär minska på socker intag, få hjälp så att din häst får en foderstat där mineralbehovet tillgodoses samt det kanske viktigast, motion, motion och rörelse för hoven är a och o för att det skall kunna bli frisk och stark. Lycka till!

Tack! Har läst igenom alla olika internet sidor med behandling mot Strålröta nu. Har virkon S som jag har badat hovarna med. Tänkte blanda i en sprayflaska nu så är det lite lättare att använda.

Vet inte riktigt exakt vad det är i maten han får. Det är lympos stalleget så där är ingen inehållsförteckning på det.. väldigt dumt. Men det är bara min häst som har problem av 6 hästar. Han har kanske extra känsliga hovar? Han har bytat hage nu men där blir ju också blött när det regnar. (Massa långt gräs)

Tar in varje kväll och mockar ut blött varje dag. Ska fråga stallägaren om hon kan kratsa om jag inte är där.

När hovslagaren varit och skärt rent, kan du hålla efter det genom att dra/klippa bort flikar som bildas, så att inte fickor bildas och bakterier får fäste. Om hästen inte är öm så var noga med att kratsa bort mjuk bakterieangripen stråle varje dag så att medicinen du sprutar når till den friska strålen och inte hamnar bara på den bakterieangripna strålen.

Du behöver gräva rent även i springan i strålen, det är extra viktigt att du får rent där och får ner något bakteriedödande i springan. Det ska inte vara en springa som man kan peta ner något i alls på en frisk hov.
Det bästa är att efter man har gjort rent, tar en liten tuss hampa (det är bakteriedödande) alternativt en liten bit bomull som man doppar i tjära och trycker ner i springan så det kan komma in luft där. Bommul/hampatussen ska var lite större än en ärta i storlek.
Tryck ner tussen så långt du kan med hovkratsen, nästa dag så tar man bort den och trycker dit en ny. Då gör det inget om det är blött i hagen, lera är inte det farliga, det är bajs och urin som är den stora boven när bakterierna väl har fått fäste.

Tack! Har läst igenom alla olika internet sidor med behandling mot Strålröta nu. Har virkon S som jag har badat hovarna med. Tänkte blanda i en sprayflaska nu så är det lite lättare att använda.

Vet inte riktigt exakt vad det är i maten han får. Det är lympos stalleget så där är ingen inehållsförteckning på det.. väldigt dumt. Men det är bara min häst som har problem av 6 hästar. Han har kanske extra känsliga hovar? Han har bytat hage nu men där blir ju också blött när det regnar. (Massa långt gräs)

Tar in varje kväll och mockar ut blött varje dag. Ska fråga stallägaren om hon kan kratsa om jag inte är där.
Att din hovslagare säger att strålen är liten kan tyda på att hästen har varit trångskodd och därmed har strålen tillbakabildats. Strålen har en väldigt viktig funktion i hoven, den är som ett hjärta i hoven som skall pumpa runt blod och hålla cirkulationen igång, en bred frisk stråle klarar den uppgiften mycket bättre än en smal sjuk sådan. Skulle det kunna vara aktuellt att prova om hästen kan gå barfota någon/några månader nu på sommaren så att strålen får möjlighet att återhämta sig? Strålen stimuleras till tillväxt genom att den kommer i kontakt med marken vilket den sällan gör i en skodd hov.

Eller krasst, att se sig om efter ett annat stall som har bättre hagar? Ja det kanske låter ovänligt, men faktum är och kvarstår. Att behandla symptom när orsaken inte kan åtgärdas blir mycket märkligt i mina ögon.

Jo fast i vissa områden, ex. Stockholmsområdet kan det vara riktigt svårt att hitta lerfria hagar på höst/ vintern/ vår. Det är många saker som ska klaffa med en stallplats, foder, hagtider, ridhus, jourer, avstånd till hem/jobb. Det är klart om det blir ohållbart att man får flytta, men nu handlar det om strålröta, som ofta går ganska fort att få bukt om man har en bra hovslagare och vet hur man ska hålla efter så att det inte bildas flikar där bakterier får fäste.

På hästgymnasiet mitt, så brukade vi även peta in tussar av kopparsulfat i mittenstålfåran och sidostrålfårorna, efter att dessa var rengjorda. Funkade fint för att få bort rötan.

Att se till att hoven inte blir trångskodd skulle jag däremot vara mycket noga med, så att problemet löses långsiktigt.

Jo fast i vissa områden, ex. Stockholmsområdet kan det vara riktigt svårt att hitta lerfria hagar på höst/ vintern/ vår. Det är många saker som ska klaffa med en stallplats, foder, hagtider, ridhus, jourer, avstånd till hem/jobb. Det är klart om det blir ohållbart att man får flytta, men nu handlar det om strålröta, som ofta går ganska fort att få bukt om man har en bra hovslagare och vet hur man ska hålla efter så att det inte bildas flikar där bakterier får fäste.

På hästgymnasiet mitt, så brukade vi även peta in tussar av kopparsulfat i mittenstålfåran och sidostrålfårorna, efter att dessa var rengjorda. Funkade fint för att få bort rötan.

Att se till att hoven inte blir trångskodd skulle jag däremot vara mycket noga med, så att problemet löses långsiktigt.

I Stockholm handlar det ju också lite om hur mycket man själv är villig att lägga på att få torr hage. I ett stall jag stod i var det små leriga rutor. Vi valde då själva att paddexa våra rutor så de blev torra. Det bekostade vi alltså själva och när man sen flyttade var ju det inget man kunde få åter på något vis.
Men vi tyckte det var värt det.

jo och det funkar väl om hagen är liten eller om hästen går själv. Men hur gör man när det är 3-4 hästar, bara en är villig att betala och hagen är stor? Eller att hagkonstellationerna mellan hästarna ändras vid behov i ett kollektivstall, så att man inte är garanterad att ha "sin" fixade hage under sin uppstallade tid.

men ska inte kidnappa tråden.

Eftersom det låter rätt akut (iom att det numera även luktar illa) så skrubba rent hela hoven med typ grön såpa, spraya kopparsulfat (köpes på typ Hornbach som pulver, späd med vatten till typ grönaktig nyans), dränk bomull i tjära och var sedan noga med att peta in så många små tussar du bara kan med tex en spik eller söm i alla fåror. Gör du detta noggrant så kommer de sitta kvar och hoven läka ut underifrån på typ två skoperioder. Sedan kanske det räcker med att hålla efter med att skrubba rent och spraya med kopparsulfat, beror på hur djupa fårorna kommer fortsätta vara även utan röta.

Men sedan måste ju hoven och strålen få hjälp. Min häst blev lite hjälpt av att gå med prodpad men det var först när han skoddes av som trakterna verkligen började bredda sig och strålen började komma igång.

Att din hovslagare säger att strålen är liten kan tyda på att hästen har varit trångskodd och därmed har strålen tillbakabildats. Strålen har en väldigt viktig funktion i hoven, den är som ett hjärta i hoven som skall pumpa runt blod och hålla cirkulationen igång, en bred frisk stråle klarar den uppgiften mycket bättre än en smal sjuk sådan. Skulle det kunna vara aktuellt att prova om hästen kan gå barfota någon/några månader nu på sommaren så att strålen får möjlighet att återhämta sig? Strålen stimuleras till tillväxt genom att den kommer i kontakt med marken vilket den sällan gör i en skodd hov.

Strålen har inget med blodcirkulationen att göra egentligen, däremot så är den steg ett i dissapation (svenska?) av islagskraften från steget via blodkärl, samt att den vidarebefodrar stimulans till putan :).

Senast ändrad:
Se i första hand till så hovis skär bort så mycket dåligt som möjligt.

Sen finns det massvis med olika kurer, det är en riktig djungel, och allt funkar inte på alla hästar/hovar. Det som fungerat bäst på min häst är kopparsulfat. Det finns att köpa i färgbutiker och liknande och ska blandas med vatten och antingen sprayas på hoven eller användas som fotbad. När du gör fotbad så se till så du skrubbar ordentligt rent runt de påverkade områdena (skurborste eller stålborste rekommenderas).

Mot djupa fåror har dock hoofstuff fungerat bäst. Det är en tjock fibrig massa som man trycker in i fåran så får det sitta några dagar och sen bytas ut mot en ny kladd. När fåran inte är så djup så kladden stannar kvar längre kan artimud eller fieldpaste vara ett alternativ.

Jag tvättar av med Lactacyd tvål och ren diskborste så ofta jag kan. Just nu murar dom i spolspiltan så det är lite svårt..

Men torkar rent så gott jag kan och sprutar hooflex i strålfåran och övriga angripna delar. Den bakhoven som luktade luktar inte längre och har torkat upp. Är inte alls så svampig som den va när jag först upptäckte det.

Så den är iallafall på bättringsvägen. Sen ska jag försöka få ordning på de djupa fårorna. (Vet inte vad det heter i mitten av strålen :p)

Jag tvättar av med Lactacyd tvål och ren diskborste så ofta jag kan. Just nu murar dom i spolspiltan så det är lite svårt..

Men torkar rent så gott jag kan och sprutar hooflex i strålfåran och övriga angripna delar. Den bakhoven som luktade luktar inte längre och har torkat upp. Är inte alls så svampig som den va när jag först upptäckte det.

Så den är iallafall på bättringsvägen. Sen ska jag försöka få ordning på de djupa fårorna. (Vet inte vad det heter i mitten av strålen :p)

(Sido)strålfåror och mittstrålfåra säger jag :D Min har numera nästan bara problem med mittstrålfåran :)

Säger också kopparsulfat, använt på tre hästar i min ägo med snabbt och bra resultat. Brukar kratsa rent och sedan borsta sulan så torr som möjligt, sedan gegga in med en vanlig disksvamp. Blandar alltså pulvret med vatten.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 565
Senast: skuggi
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 801
Senast: Skywalker
·
Hästvård Hej alla Bukefalister! Upptäckte i för ngn dag sedan att det ramlat av en bit av strålen i ponnyns ena bakhov. Den var även mjuk...
Svar
17
· Visningar
9 408
Senast: Totola
·
V
Hästvård Känner mig just nu lite orolig och skulle behöva tips på vad som kan ha hänt med min hästs ena bakhov. Det är ett ganska stort och...
Svar
6
· Visningar
1 456
Senast: Vicksan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama