Strålröta.

prinsonemmy

Trådstartare
Hej!
Nu är det så, att min nordsvensk har fått strålröta på alla fyra hovar. Han går på lösdrift, och jag har inte möjlighet att ha inne han viss tid. Men, har ni några smarta tips till mig?

Jätte tacksam för svar! :rofl:

Sv: Strålröta.

Har hovis varit och skärt rent srålarna, hörnstöden mm? Finns flera olika medel att använda vid strålröta men det är viktigt att du håller det så rent som möjligt där hästen rör sig. Är det snö hos dig så är det ju jättebra. Fodrar du på marken så är det bra om du kan fixa nån höhäck eller nått så hästen inte trampar runt i fodret, hösilage upplever jag förvärrar röta om dom trampar runt i det.

Nu har jag själv inte haft nästan några problem alls med strålröta, men pratade "gamla husmorsknep" med våran hovslagare, och fick då tipset att ta tjära och blanda det med vanligt bords-salt!
Blanda ordentligt och pensla på (se till att röra om varje gång det ska användas, eftersom saltet aldrig löses upp i tjäran, det sjunker bara till botten). Saltet ska visst ha död på bakterierna i rötan :)

Tack! :) Vet du hur mycket salt man ska ta, till hur mycket tjära? :) Och sedan, vart köper man tjära? :p

Tjära är uttorkande och bakteriedödande i viss mån och kan användas i strålfårorna, har inte hört det där med salt men det gör nog inte heller nån skada... Hovtjära finns på de flesta hästsportsbutiker.

Hovslagare är personer som är utbildade på att ta hand om hästhovar, kontakta en sån! Sen är det ju så att man är skyldig att ha möjlighet att stalla upp hästen om jag inte minns fel...

tjära kan du köpa på hööks och andra ridsport affärer.

när min sköt häst hade strålröta för hundra år sedan så var jag tvungen att doppa en bommuls padd i tjära, sen ta en hovkrats och trycka in bumullspadden i strålen. fråga mig inte hur men på nått sätt fick jag in bomulls tussen i hoven och de satt väll kvar i några timmar. strålrötan läkte på nån vecka.

kan tänka mig att det också går bra att pensla på det ett lagom lager och sen låta hästen stå i stallgången och låta det torka. om du inte har stall så kan du ju ställa han på asfalt eller likande vart inget annat kan komma in i hoven och låt honom stå där ett tag. du kan ju mata honom för att få honom att stå kvar och inte ha tråkigt.

Lycka till.

men sen också får du tänka på att det finns en anledning till att din häst har fått strålröta. så även om du får det att läka så kommer det bara komma tillbaka om du inte tar bort orsaken till varför hästen har fått det. det är väll i de flesta fall för att de står vart det är vått.
du sa att din häst går ute och att du inte kan ha han inne. men om han får strålröta av att gå ute så är det nog inte rätt häst att ha ute 24-7 och om du ska tänka på hans krav så får du nog ställa in honom en viss tid på dygnet de blötaste perioderna.

Jag hade börjat med att se över bädden i lösdriften samt foderplatserna. Var bor ni? Är det snö ute så är det ju bara bra, men går han i lerig sörja så kan det så klart vara en orsak.

Torra och absolut rena bäddar är första prio för att slippa och/eller bli av med strålröta. Även vid vattenkar och foderplatser ska det vara rent i marken, dvs på alla de platser där hästen står ofta.

Tjära, thrush buster osv. använder jag personligen helst inte mer än i "nödfall". Om du tjärar så ska hoven vara torr innan.

Börja med att hovis kommer ut och skär rent så mycket som möjligt och fråga honom/henne om tips. Äppencidervinäger i en sprayflaska som man sprayar strålarna med varje dag har funkat fint hos mig! (Det kan dock ta ett par veckor innan man får resultat om det är riktigt illa).

Hovslagaren nämnde inga exakta mängder, men typ en tesked i en deciliter tjära, ungefär.

Annars kör jag på samma som lewellyn, äppelcidervinäger i en sprayflaska! Supersmidigt att applicera :p Tjäran är mer som en "akut" eller "i värsta fall" lösning... Som tur är så har vi väldigt små problem med röta, fick endast mycket en gång nu i vintras när pålle hade haft barfotaboot på sig i hagen (nödlösning, pålle hade tappat sko och hovslagaren hade brutit revbenen :crazy:), och jag tyckte att det var en bra idé att sätta en neopren-boot över för att vara säker på att den skulle sitta kvar :angel: Det resulterade förstås i att det blev för fuktigt och instängt, och vips! Så kom rötan som ett brev på posten :cool: Ibland är man ju för smart....

Tack så mycket!

Jo, stallgång har jag. Dock blir min häst vääldigt lätt uttråkad, även om han har mat.. Hur länge bör han stå där inne, ungefär? :)
Han har ju inga "hål" i strålen på det sättet, så att sätta bommul blir nog lite svårt..

Tack för tipsen!

Hej! :)

Jag kan inte ha han inne, kan inte stänga igen boxen, kan göra det med bräda/planka, men vill han ut, går han rakt igenom det, tro mig! Har vart riktigt lerigt vid foderplatsen utomhus nu, men har flyttat "krubban" så nu är det rent och fint. Dock börjar hela hagen bli lerig, när snön smälter. Borde jag försöka stänga in han någon timma/timmar om dagen ändå? Eller, ska han få gå i en annan, inte lika lerig (fortfarande lerig) hage? :)

Tack alla för alla tips, det betyder verkligen! :):)

Rengör med en vanlig borste, pensla på tjära på hela undersidan av hoven och ut och gå en prommenad. På med mer tjära och släpp ut.

Är det lervälling i hagen/dålig bädd i lösdriften kan det nog bli svårt dock.

Bästa är att han går i en mindre lerig/grus hage åtm delvis under dagen. Det är ju lera/skiten som gör hoven illa så hur mycket du än behandlar så finns ju ändå grundorsaken kvar liksom :)

Liknande trådar

Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
781
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
662
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka