Strålröta

anjescka

Trådstartare
Upptäckte igår att min kille har strålröta, nu har jag fått en massa tips och olika åsikter om hur jag ska göra. Just nu kör jag väteperoxid och tjära, är det helt fel, med tanke på att tjära är giftigt på längre sikt?
Berätta gärna om era egna erfarenheter med strålröta :)

Sv: Strålröta

Hejsan, det låter inte helt tokigt iallafall :) det jag har lärt mig om det är att det ska hållas så torrt som möjligt, vet ju inte hur mycket strålröta det är men det brukar läka ut sig själv när det blir torrare nu framåt mitten av våren. Är du osäker på hur du ska göra senare så är det säkert bara att prata med din hovslagare. Lycka till!

Det är som med mugg. Det finns lika många behandlingar som det finns hästar med strålröta. Man får helt enkelt pröva sig fram och se vad som fungerar på just din häst och vid detta tillfälle.

Har själv haft mkt bra resultat av att skura hovarna med grönsåpa, peta med en (platt) skruvmejsel i alla skrymslen där hovkratsen är för stor, så du får helt rent. Sedan "smörja in" outspädd jodopax. Man får vara noga så det inte kommer på huden, där är det "frätande" (både för dig och hästen).
(fick tipset av en riktigt duktig gammal hästkarl / tränare).

Ekoholms PROB har numera lite hovprodukter som jag håller på att prova, om du vill ha lite "snällare" / lindrigare /förebyggande behanling. Verkar bra än så länge.

Upptäckte igår att min kille har strålröta, nu har jag fått en massa tips och olika åsikter om hur jag ska göra. Just nu kör jag väteperoxid och tjära, är det helt fel, med tanke på att tjära är giftigt på längre sikt?
Berätta gärna om era egna erfarenheter med strålröta :)

Du ska ju inte ha tjäran i evigheter, men på kort sikt är den bra. Hovslagarna använder ju tjärdrev under sulor så att så farligt är det inte.

En bekants häst drogs länge med strålröta, de flesta kurerna provades. Dock gjorde outspädd klorin susen. Hälldes på strålarna 2-3 ggr per dag, och var efter ngn vecka fri från rötan.

Kan vara värt att prova, klorin är inte allt för dyrt i mataffären :)

Jag fick problem nu för någon månad sedan.
Och det är borta helt nu :laugh:

Tjära höll jag på med ibörjan men det hjälpte inte tyvärr..

Det jag gjorde var att vara noga med att göra rent.
köpte en hovkniv till att skära bort flikar av strålen där det kan packa sig
massa lera o skit.
Skrubbade fötterna 1 gång i veckan med utspädd jodopax.
Och hade på Trust buster (finns på hööks) du måste ha plast
vantar på dig när du använder denna.

Jag använde Thrush Buster och tycker det var jättebra, som sagt väldigt starkt så du måste ha handskar. Ha gärna en gammal säck under på golvet för det blir väldigt lila annars.

Trätjära är också bra.

Jag har kört med tjära även idag, ser ingen skillnad då det inte gått så lång tid, men har inte blivit sämre iaf :)
Hurm ånga ggr per dag ska man rengöra/ sätta på tjära?
Jag gör det när han kommer in för kvällen, rengör, torkar och penslar på rejält med tjära både på hovarna och i sprickan på strålen, borde jag göra det fler gånger per dag? Har kikat på trust buster men tänker vänta nån dag och se om tjäran biter :)

Jag provade ett medel som hette "sur stråle" när min dam hade mild strål/bärrandsröta, skulle gissa på att det är samma typ av medel som thrush buster, då även det var lila med restriktioner om vantar och täckta golv.

Det stod att det skulle användas en gång i veckan, men jag drygade ut det ordentligt med vatten i sprayflaska, sprayade på dagligen, och efter en vecka var hovarna helt torra och fina :)

Ett tips så du slipper "kladda" så mycket med hovarna ;)

Nu ser det faktiskt lite bättre ut :) jag tvättar med vätperoxid och sätter på tjära när han kommer in på kvällen, på dagen kratsar jag ur och torkar hovarna och sprayar på "första hjälpen" spray som är uttorkande och mot strålröta, försöker kombinera flera olika synsätt, om det här inte hjälper ska jag prova med de andra förslagen jag fått här, tack så mkt! känns mkt bättre nu :)

Så fort någon av våra hästar börjat visa tecken på strålröta har vi penslat på tjära, och vi gör det då och då i förebyggande syfte om det är rejält lerigt och blött under en lång tid, dock inte varje dag.

Beror på hur allvarligt det är - jag har liksom iNHALE på hovtjära i förebyggande syfte när det är geggigt ute i långa perioder, kladdar på ungefär tre gånger i veckan. Har aldrig haft några problem med röta på "tjärhästarna" ;).

Det finns en lektionshäst på klubben som hade helt förstörda hovar när den kom - rötan hade gått långt upp i hoven. Den får fortfarande återkommande problem trots noggran behandling och skötsel, hovis får då komma och hålla efter hovarna varje vecka, strålen sprutas två gånger om dagen med jodopax och någonslags specialmedel. Då blir den ok ett tag - tills det blir blött ute igen...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag gifter mig på onsdag och igår upptäckte jag början till munsår:eek: Har haft det en gång tidigare på exakt samma ställe, mitt på...
Svar
15
· Visningar
1 034
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900
IT & mobiler Tips på bra app som spelar vågljud utan att dränera batteriet över natten? Gärna gratis, men okej om den kostar en mindre summa också...
2
Svar
27
· Visningar
1 035
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka