Strålröta?

D

Dressing

Hejhej!

Jag har ett varmblod som jag kanske misstänker har strålröta eller ngt liknande. Kanske kan det vara ngn sorts svamp?
Han är iaf ganska mjuk i strålen och den har typ spruckigt sönder. Det syns mest på framhovarna men det ser heller inte särskilt vackert ut på bakhovarna... Han går på lösdrift och har ett vindskydd med ett litet steg upp och trägolv med halm på. Detta går han dock inte in i... så det kan kanske ha ngt att göra med att han aldrig är riktigt torr om hovarna?
Detta har blivit värre nu under sista tiden och jag har kletat in hovkräm med alovera i strålen men det hjälper väl knappt när han går ut i snön och slasket igen direkt efter :confused:

Så då undrar jag om ngn har samma problem eller har några bra tips om hur jag ska kunna fixa detta på egen hand. Blir det mkt värre får jag klart ringa och snacka med veterinären :grin: men om det finns ngn bra "huskur" så hade det vatt fint att veta :)

// Simon

Sv: Strålröta?

Hur då "spruckit sönder"?

Häller han på att byta stråle? För det är normalt :)

Vad säger hovslagaren?

Hur luktar han i hovarna?

Strålröta luktar ILLA minst sagt, trätjära i hoven/på strålen brukar göra att det torkar och och läker ut. Gegga på ordentligt varje dag och se till att du får in tjäran i sprickorna. Det tar även död på bakterier.
Virkon funkar det med men det sitter inte kvar så som tjäran gör.
OBS. detta endast om det är strålröta.

OM det är röta, och hoven är väldigt "kladdig" så bör man använda någon typ av uttorkande medel som tar död på bakterierna, dock endast då.
Inte alls bra att torka ut friska hovar, kan också vara som någon skrivit, att hästen "ömsar" stråle, och den inte lossnat ordentligt än
strålröta luktar ILLA, så lukta dig fram! :p

Ni säger att det ska lukta jätteilla och vara gäggigt, men de kan jag ju säga att så är inte fallet.
Jag viste inte att dom "byter" stråle men det kan ju vara möjligt att han gör de då. Hur fungerar de? strålen spricker sönder och man kan typ böja på bitarna som sitter löst och sen ska de alltså läka ut och bli en hel stråle igen?

Jag kletar in ordentligt med hovkräm nu som ska vara bra för horntillväxten och sånt. Får skaffa tjära om det behövs då :)

dissa hovkrämen och fokusera på att hålla hovarna rena och torra för säkerhetens skull, även om din häst nu inte har röta kan det lätt uppkomma om hoven inte får andas, jag tänker att krämen kanske "täpper till" snarare än håller hoven torr och luftig?

alltså, de kan "ömsa" strålen, sedan lossnar det allt eftersom, om hovarna är väldigt torra kan det ta längre tid. Det som händer är att yttre vävnaden (gamla strålen) dör, och det kommer ny levande vävnad under.
Om du kan ta tag i flärpar och dra lite utan att hästen reagerar så är det säkert död vävnad.. svårt att avgöra någonting över forum utan bilder eller så, men ta ut en bra hovslagare som kan förklara för dig vad du har att göra med, kan också vara nödvändigt att skära bort endel "dö-hov" så det friska i hoven får ordentligt med syre :) Säkert ingen större fara om det inte lukar illa eller på annat sätt ser "sjukt" ut i hoven

Lycka till :)

Strålröta behöver inte lukta illa. Om strålen är geggig eller smulig så kan det vara strålröta eller början till strålröta. Det bästa är ju att ta ut en hovslagare som får titta på det och rekommendera dig lämplig behandling.
Är det så att det är flärpar/fickor på strålen så bör en hovslagare skära bort dessa då det under dessa fickor lätt kan samlas bakterier som resulterar i strålröta.

Senast ändrad:

Jag håller rent varje dag och skippar hovkrämen.
Ju mer jag läser om det ju mer säker blir jag på att han "ömsar" stråle. Det är likom den gamla strålen som har börjat spricka och under den kan man se att det ser ut som en ny.

Sist hovaslagaren va ute frågade jag honom om han tyckte strålen såg förj*vlig ut men han tyckte inte de va ngn större fara. Men de har blivit lite värre sedan dess. Han kommer snart igen och då får han kolla ordentligt och fixa det som behövs då. :) tack för svaren

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 912
Senast: skuggi
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 861
Senast: Skywalker
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka