Strålröta? Trampskada?

V

Vicksan

Känner mig just nu lite orolig och skulle behöva tips på vad som kan ha hänt med min hästs ena bakhov.
Det är ett ganska stort och öppet sår på ballarna, eller ja på den sidan som lutar nedåt hoven, inte upp emot karleden alltså. Kan hända att det ser lite ruggligt ut nedåt början på strålen också, måste kolla noggrannare. Trodde först att det var en trampskada, men när jag tänker efter var det lite "ruggligt" där innan såret kom. Tvättade rent ordentligt med bakteriedödande medel och smörjde in med en väldigt bra sårsalva (köpt hos veterinär) och det började läka ihop sig. Först när jag kom ut idag såg jag att det hade gått upp igen (igår såg det inte alls illa ut) och undrar vad det kan vara. Kan han ha blivit trampad och sedan har detta gått och blivit infekterat, eller är det något annat, så som strålröta exempelvis? Kan ju tillägga att hagen är mer eller mindre en sjö full med gräs efter allt regn och han går ute dygnet runt så han har ju inte haft världens bästa chans att torka upp ifall det kanske är vad som krävs.
Vad tror ni detta kan vara? Tacksam för svar!

Sv: Strålröta? Trampskada?

Kan inte svara på vad det är, men oavsett låter det som att hålla rent + sårspray kan vara en bra lösning. Kanske dryfeet eller tjära, men det är nog ingen bra idé att ha på såret, själv har jag fått tipset att använda sårspray mot strålröta också om det är mer underhåll än akut rejäl röta. Sårsprayen dödar ju även bakterier som orsakar röta.

Det vore ju kanon om hästen kan få gå på bättre underlag under tiden, särskilt för sårets skull. Men det förstod du nog själv! :p

Ta gärna råd av din hovslagare också. Dels kan hovslagaren hjälpa dig kolla om det är röta eller något annat, dels kan hovslagaren skära rent så det är lättare för dig att hålla rent i strålfårorna.

Tack för svaret! Ja, jag har lila sårspray, den kan jag använda.
Han verkar inte ha ont när han går men lite ömt när jag trycker på det.
Tänkte ställa honom i en mindre hage där underlaget är sand och inte vatten :)
Samt stå inne några timmar i natt så han får torka upp ordentligt. Verkar ju som om vattnet är boven i detta, ju blötare desto svårare att läka..

Har du funderat på hovböld?

Mitt sto fick en hovböld som sprack upp precis under ballarna. Det har "läkt" någorlunda nu. Jag märkte inte bölden, jag såg bara sprickan efter den. Det skedde i början av augusti.

Ja, det har jag faktiskt varit inne och funderat på. Men samtidigt haltar eller ömmar han inte, måste de inte göra detta för att det ska vara en sådan?

Då väl bölden har spruckit så försvinner hältan oftast, enligt andra hästägar som är vana vid hovbölder. Hovböld verkar kunna vara en vanlig åkomma och mest positiv att ha ur läkningssynpunkt. Jag såg aldrig hälta på min kuse, men hon är så himla öm i tassarna.

Mitt stos spricka från hovbölden gick som ett T ett streck/en spricka som gick längs under ballarna och estreck/en spricka som gick från ballarna ner mot strålen.

De sprickorna verkar ha läkt hyfsat på mitt sto nu samtidigt som det liksom växer bort. Vet inte hur jag ska förklara. Det har gått fort de sista dagarna.

Finns en del trådar om du söker på hovböld, så ser du vad buke - expertisen har ordinerat för behandling. :laugh:

Lycka till!

Jo precis, när bölden väl spricker släpper ju trycket och så också hältan. Men han har inte verkat ha haft ont tidigare, men vem vet, kanske har det varit så ändå. Vi får se vad som händer, blir det inte bättre ringer jag hovis :)

Tack!

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Min honkatt kastrerades i tisdags, åkte till veterinären i fredags då jag tyckte såret såg rött ut, men de tyckte det såg fint ut...
Svar
4
· Visningar
1 478
Senast: Marty
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 567
Senast: skuggi
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 801
Senast: Skywalker
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 738
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar