Det kan ju diskuteras, men föreskrifterna är ju något som ständigt förändras, så påpeka dina synpunkter till Elsäkerhetsverket så kanske det kommer en ändring till stånd!
För övrigt är det den myndighet som jag har possitivast syn på, dom svara alltid på ev. frågor!
Jag mejlade en ganska obetydlig fråga som jag senare glömde av, döm av min förvåning när dom ringde efter ca 6 mån och sa att dom försökt få tag i mig via mejl (bytte adress kort efter frågan!) ett antal gånger utan att lyckas.
Grejen är väl att man vill att någon ska vara ansvarig för jobbet.
Om man gör som ni (och ni är nog långt ifrån ensamma!), vet man inte att den som har behörighet har ansvarsförsäkring (den brukar ju inte gälla på "fritiden", utan endast under arbetstid)+ att man kan inte vara säker på att den som står för jobbet verkligen vet vad den som utför jobbet kan. Jobbar man på samma företag (och oftast är den med behörighet chef), ligger det i företagets intresse att kontinuerligt utbilda alla som jobbar med el i säkerhet och nya arbetsmetoder/föreskrifter.
Om det händer en el-olycka med någon jag har satt att göra ett jobb och denne inte kan/vet vad han/hon pysslar med åker jag dit!
Det ska finnas skrivna dokument vad var och en får och kan göra!
Allt är ju till för att skydda personer, husdjur och egendom mot att skadas/dö av strömgenomgång, det är ju livsfarliga saker, och en olycka kan hända mycket lätt!
Man gör ju inte detta för att djävlas med folk, utan för att skydda dom.