Strålbenshälta

Salikon

Trådstartare
Hej alla kloka bukare!

Jag har sökt runt i gamla trådar om strålbenshälta men det har ju kommit ny forskning och sådär så nu startar jag en egen!

Min häst fick diagnos strålbenshälta samt början till hovbroskförbening för ett tag sen. Hästen är till åren kommen så jag tänkte att han får leva loppan i hagen och sen får vi väl lulla i skogen. Hästen i fråga är jätteglad och busar och bockar i hagen osv och verkar inte ha ont.

På vet. lät det mest som att vila och sen sätta igång men när jag läser här blir jag livrädd för alla har värsta domedagshistorierna så nu vill jag ha era erfarenheter om detta!

Tack

Sv: Strålbenshälta

Skickade in en förfrågan till Agrias vetrinärer. Det gäller en kompis häst som det vid ett klinikbesök konstaterades att strålbenet var helt av och varit så i ett antal år. Hon var där i slutet av oktober -07. Hästen skos med ringsko och skoning var sjätte vecka. Den har inte varit halt sen dess. När hon var på kliniken ville de först inte röntga eftersom hästen inte visade någon hälta.
Här nedan är svaret jag fick
Titel : Gammal strålbensfraktur

Strålbenet har mycket dålig läkförmåga. Det gör att även färska strålbensfrakturer har svårt att läka, även om de fixeras direkt. En äldre fraktur som den som din häst har, kommer sannolikt aldrig att läka. Eftersom din häst verkar fungera av och till, är det möjligt att man kan hjälpa den genom att sko den med en ringsko med sidokappor. Om man väljer att prova, är det viktigt att man hela tiden är uppmärksam på om hästen verkar ha ont eller visar hälta, så att man inte utsätter den för onödigt lidande. Jag tycker dock inte du ska ha för stora förhoppningar. Även om det kan verka lovande till en början, är det ingen långsiktig lösning att låta hästen gå med ett sjukbeslag som låser hovmekanismen och därmed hindrar hoven från att arbeta som den ska. Enligt min personliga uppfattning är det tveksamt att ens försöka rida hästen med den här typen av problem.

Strålbenet sitter inte fast i någon sena, men det ligger nära den djupa böjsenan. Endast en smörjande slemsäck (strålbensbursan) skiljer strålbenet från den djupa böjsenan.

Det är inte omöjligt att hästen på grund av smärta får ett förändrat steg. Men det borde i så fall bara drabba det ena benet, eftersom skadan inte är dubbelsidig.

Den här typen av hästar har ofta ont när de måste belasta det drabbade benet länge, till exempel vid skoning av motsatta sidans ben. Om hästen visar problem på det sättet vid skoning, är det ett tydligt tecken på smärta.

Ridskolechefen köpte en tävlingshäst förra våren. Det visade sig att den hade urkalkat strålben. Köpet gick tillbaka och den hästen går nu som lektionshäst på en annan ridskola. Fungerar jättebra men den skulle inte hålla för hoppning på högre nivå.

Hej alla kloka bukare!

Jag har sökt runt i gamla trådar om strålbenshälta men det har ju kommit ny forskning och sådär så nu startar jag en egen!

Min häst fick diagnos strålbenshälta samt början till hovbroskförbening för ett tag sen. Hästen är till åren kommen så jag tänkte att han får leva loppan i hagen och sen får vi väl lulla i skogen. Hästen i fråga är jätteglad och busar och bockar i hagen osv och verkar inte ha ont.

På vet. lät det mest som att vila och sen sätta igång men när jag läser här blir jag livrädd för alla har värsta domedagshistorierna så nu vill jag ha era erfarenheter om detta!

Tack

Hur stor chansen till förbättring är beror lite på utgångsläget.
En häst med långa tår och låga trakter kan man hjälpa en hel del med skoning och försöka "slacka" på djupa böjsenans anspänning över strålbensområdet. Detta kan t ex. ske med hjälp av kilskor och kortad tå/tåriktning.
Problemet är att blodförsörjningen i detta område är mycket dålig och det försvårar chansen att uppkommna inflammationer läker ut.
Hovbroskförbening är det många hästar som har utan att nånsin få problem av det. I de fall man misstänker att hästen har problem med det förbenade brosket så brukar flappskor ge en viss effekt.

Tack för svar!

Hästen i fråga är skodd med kort tå och tåriktade skor sedan lång tid tillbaka då han har andra problem. Jag har en jättebra hovis så jag tror vi har gjort vad vi kan på den fronten.

Det jag är ute lite efter är, är det en nerförsbacke där han bara blir sämre eller kommer han få vara glad och gå och lulla runt i hage och skog?

Det är inte alls säkert att det blir någon försämring.
Om hästen är nöjd och glad idag så skall du nog inte oroa dig i onödan. Har sett många som levt ett bra liv som skogmullar om de inte ansträngs för hårt. Håll extra koll på vikten. Och var uppmärksam på hur den rör sig. Om den t ex. blir ovillig att gå i uppförsbacke så kan man misstänka att en försämring är på gång.

KL

En följdfråga till er som har hästar som haft/har strålbenshälta, hur upptäckte ni det och blev era hästar halta?

SO Hovslagare: Ok, nu känner jag mig lite lugnare, har bara läst domedags profetior här hela kvällen och kände mig lite förvirrad. Menar du att hästen inte ska bli för rund, eller att man ska hålla koll på om han börjar tappa?

C_V_B: Min häst blev halt på böjt spår vilket han fortfarande är. Han har spatt och är till åren kommen så dom flesta "hältorna" och stelheterna har gått att rida bort eller så har man känt att det har blivit bättre av rörelse, men inte det här så jag kände att det var något annat denna gång.

Han får inte bli för rund.
Ökad vikt ger direkt en ökad belastning på strålben och strålbensbursa. Liksom en viktminskning genast lättar på trycket i området.

Ska genast sluta lägga i "tyckasyndomhöet" i påsen:angel:
"Stackars hästen som är skadad måste ha extra kvällssnacks typ...":D

Klokt beslut:D
Om hästen har övervikt så kanske du kan lösa en viss del av problemet med bantning.

Han är korpulent inte överviktig:D
Nej skämt åsido, jag ska absolut hålla koll, han är rund men inte överviktig i dagsläget men det kan ju vara en idé att få bort kulan. Jag har alltid resonerat att han gärna får vara lite rund då han har varit svår att få i fint hull men nu mår han verkligen jättebra så det är inga problem med maten längre så nu ska jag se till att han faktiskt går ner lite.

Beach 2008 här kommer vi!

Han är korpulent inte överviktig:D

Själv håller jag mig med lite pondus som träningsmetod för att hästarna skall få jobba lite i vagnen, Det har inget alls att göra med att jag tycker om mat! Man får uppoffra sig för sina hästar och tryckvagnar är dyra:rofl:

Haha, ja vad gör man inte för sina hästar! Om alla hästägare kunde engagera som du:D

Kompisens häst blev oftast halt i slutet på en skoperiod. Därför skos hästen tätare nu. Hästen har också ett typiskt "symaskinssteg". Tar korta steg med frambenen och högre knälyft.

Fler erfarenheter och gärna solskenshistorier mottages tacksamt!

Bor du i närheten av Uppsala skulle jag rekomendera dig att ta kontakt med SLU. Dom har en Veterinär som har en makalös förmåga att rehabelitera strålbens hältor, naturligtvis beroende på traumat.

Hej alla kloka bukare!

Tack

Jag tar mig friheten att kopiera in text från två inlägg som jag skrev i en helt annan tråd i ämnet och hoppas på att det kan hjälpa dig ngt.

Kopia: Strålbenshälta är ett sk "samlingsbegrepp" som inte säger mer än just strålbenshälta. Man måste först veta exakt vad för typ av strålbenshälta som är grundproblemet.

Ett par ex på "samlingsbegreppet strålbenshälta.

Deformerat strålben beroende på felaktig belastning.

Urkalkning i strålbenet beroende på avel,felaktig belastning.

Deformerat strålben beroende på stress från djupa böjsenan.

Stressad strålbensbörsa beroende på stress från djupa böjsenan.

Strålbenshälta beroende på strålbenets omslutande mjukdelar,ligament, och stödapperatur.

Strålbenshälta beroende på ensidigt underlag och träning,(läs tränas mer runt runt än rakt fram och gärna mer runt i "det bekvämaste varvet")

Tyvärr finns det ingen generell "enkel" lösning hur man skor en häst med strålbenshälta utan det är högst individuellt. Det viktiga som hovis här är att hästen har genomgått en grundlig undersökning på klinik där Veterinären kan ge mer grundläggande information om skadan än att endast uppge strålbenshälta som diagnostik.
--------------------------------------------------------------
På förekommen anledning vill jag bara här återupprepa mig utifrån dom olika senornas inverkan i dom olika belastnings faserna.

Isättningsfasen: Tåsträckaren och främre delen av gaffelbandet.

Belastningsfasen: Gaffelbandet och den ytliga böjsenan.

Överrullningsfasen: Böjsenan och dess förstärkningsband.

Avgörande faktorer är: rörelse,skoning,underlag och arbetssätt.

Beroende på trauma och om man nu som hovis får del av rätt diagnostik så väljer man lämpligt beslag,skoning för att avlasta just den senapparatur som för dagen är stressad. Hur man gör är helt ointressant, bara man ser till att underlätta just den tidigare överbelastade belastnings fasen.

*kl* Hur får man diagnosen? Rtg? När jag köpte min häst var han skodd med ringskor bak! Men säljaren påstod att det var för att han brukade trampa av sig skorna? Jag rtg alla hovar och enl utlåtande inga förändringar, jag ska dock erkänna att jag har dålig koll på vilka projektioner som togs...

Hästen är inte halt, men svår att samla och stel i vä varv. Kan se stel ut vid longering innan han kommer igång. Olika varv, gång från gång. Har aldrig (!) :bow: haft en tappsko i min ägo, trots dm djup lera i hagen (Skåne) i vinter. Bara funderar...blir lite nojig när jag läser denna tråd!!!:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 399
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 760
Senast: Stereo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 784
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka