Strålbenshälta

drysno

Trådstartare
Jaha, står då med en 8-årig islandsvalack som igår diagnostiserades för strålbenshälta på vänster fram :cry:

Hästen har bara varit lite diffust ojämn från och till, fast sedan igår lyckades de nog också se en klar, fast svag, hälta på kliniken. Hästen har små men tydliga förändringar i strålbenet, så det är inte så stor fråga om var felet ligger.

Det jag nu egentligen undrar är om ni anser om hästen borde specialskos eller inte? Enligt veterinären behövs det inte i det här skedet eftersom hästens hovvinklar mm är optimala (och har varit det de två åren vi ägt honom - det är alltså inte det som orsakat skadan) och symtomen + förändringarna i benet är små.

Han fick kortison + hyaluron insprutat för att avhjälpa akut inflammation och ska sedan enligt veterinären ridas igång igen normalt om 2 veckor. Så skulle vi sen bara rida på och se vad som händer.... Fick inte heller nå restriktioner om själva ridningen, underlag mm. Är fråga om vår tävlingshäst som tidvis tränats rätt ordentligt och dessutom rids i skogen på inte alltid så där väldigt jämn o bra underlag.

Har ju ändå förstått att rätt sorts beslag (t.ex. ringskor, sulor mm) är a och o i fall med strålbenshälta och funderar om det inte skulle vara skäl att ta till bästa möjliga hovvård redan i det här skedet för att bromsa upp den negativa utvecklingen så fort och mycket som möjligt? Kan ju alltid diskutera saken med hovslagaren vår, men funderar över att veterinären tyckte det var onödigt att åtgärda hovarna/skorna :confused:

Sv: Strålbenshälta

Jag skulle rekommendera att sko den med ringskor fram. Har hört mig för bland bekanta med hästar som har strålbenshälta och
det har hjälpt deras hästar mycket, även när hästarna inte ens har haft förändringar på röntgen utan fått hältan pga andra orsaker.

Strålbenshälta är tyvärr lite av en slask diagnos ofta när de inte hittar ngt annat typ ...
Om hästen enl vet är optimal i sina vinklar och skoning hade jag inte ändrat ngt under pågående koncalecens . Är du osäker be ngn om second opinion . Fast en veterinär :) inte här :)

Var inte orolig - inga beslut görs precis på basen av Bukefalos-svar ;), men är intressant att höra vad andra har för erfarenheter och åsikter.

Har också förstått att det är en diagnos som används lite "luddigt", men nu har ju hästen i fråga röntgenförändringar (om än små sådana), så helt ute och cyklar lär de inte skall vara med diagnosen. Vilket inte förstås utesluter att det KAN finnas andra problem också, men i alla fall...

Bra inställning :)
Röntgenfynd behöver ju långt ifrån alltid vara grundprsak till problem även om det ju även kan vara det .
I ditt fall hade jag definitivt velat kolla andra veterinärs åsikt om jag skulle ändra det din egen sagt , dvs ändra inte skoningen . Ibland riskeras ytterligare belastning om man ändrar saker i hästens belastning/balans/invanda rörelsemönster , under en pågående utläkning av tex inflammation . Och kan då
Störa läkningen mer än det hjälper . Därav min reflektion .

Om hästen har eller har haft djupare strålröta kan förändringar uppkomma i strålbensområdet. Det gör oxå ont och hästen kan pga det felbelasta /avlasta sig på en massa konstiga sätt.
Strålrötan behöver inte vara jättesmetig och lukta mkt, det kan yttra sig som en smal springa i mittstrålfåran som inte ser så farlig ut, men kan gå djupt ändå...

Min gammelman (änglahäst sedan 24/5-12:cry:) hade enligt Ultuna, sbh på hf 2001. Skoddes i många år med straightbar ringskor + tjock sula + "fyllning" (silicon eller hoof pad) båda fram. Funkade då som promenadhäst i skogen. Fick sedan som pensionär de sista åren, skos med vanliga skor+sula+"fyllning". Gick mest i hagen, med lite promenader i snöre och tömkörning rakt fram.

Var inte orolig - inga beslut görs precis på basen av Bukefalos-svar ;), men är intressant att höra vad andra har för erfarenheter och åsikter.

Har också förstått att det är en diagnos som används lite "luddigt", men nu har ju hästen i fråga röntgenförändringar (om än små sådana), så helt ute och cyklar lär de inte skall vara med diagnosen. Vilket inte förstås utesluter att det KAN finnas andra problem också, men i alla fall...

Jag har fått lära mig att man aldrig aldrig skall ställa diagnosen strålbenshälta enbart på röntgenfynd. Strålben hos hästar ser så enormt olika ut och man har börjat inse att hästar har diagnosticerats och till och med dömts ut på felaktiga grunder genom åren.

MR är ett bra steg, men dyrt och finns bara på vissa kliniker. Reagerar hästen för visitertång över strålområdet? Har man provat med hakar och grepp? Landar hästen på tårna när den går på plan mark?

Om hästen nu är perfekt i i sina hovar (inga långa, understuckna trakter eller långa tår) så skulle jag vilja ha en second opinion innan man drar till med sjukbeslag.

Hakar och grepp är inte testade.
Hästen reagerar inte för visitertång och landar inte med tårna före - alltså symtomen är (i det här skedet) lindriga.

Ett fel vi kanske gjort är att vi haft för långt skoningsintervall på hästen eftersom hans hovar växer betydligt snabbare än på våra andra som alltid skotts samtidigt. Det här har lett till att hovarna då och då hunnit bli en del "överväxta". Givetvis har vi nu tänkt korta upp skoningsintervallet för honom så att hovvinklar mm hålls så "jämna" som möjligt.

Nu har hästen vilat/promenerat i ett par veckor och ska sättas igång på nytt så får vi se...

Hakar och grepp är inte testade.
Hästen reagerar inte för visitertång och landar inte med tårna före - alltså symtomen är (i det här skedet) lindriga.

Ett fel vi kanske gjort är att vi haft för långt skoningsintervall på hästen eftersom hans hovar växer betydligt snabbare än på våra andra som alltid skotts samtidigt. Det här har lett till att hovarna då och då hunnit bli en del "överväxta". Givetvis har vi nu tänkt korta upp skoningsintervallet för honom så att hovvinklar mm hålls så "jämna" som möjligt.

Nu har hästen vilat/promenerat i ett par veckor och ska sättas igång på nytt så får vi se...

Lycka till :)

Jag har en häst med starkt misstänkt strålområdeshälta som det nu, efter lång vila, börjar bli full ordning på. Så jag är smärtsamt medveten om detta. Det känns liksom lättare om man har ett svullet ben att ta på på något vis.
Hoppas det går bra med din häst!

Liknande trådar

Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 653
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 044
Senast: Lobelia
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 084
Senast: Magica
·
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 184
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka