sträckt sig i bogen? akut hjälp!

vildfantasi

Trådstartare
Ska försöka kortfatta det hela..

Har en 20 årig c-ponny som är i bra kondition, tävlar hoppning nästan varannan helg och är jätte pigg och fin (mjuk) i ridningen.

I går när han skulle tas in från hagen hade han ena framskon (höger) på trekvart så mamma fick ta bort den (gick väldigt lätt..)
Så idag när hon tog in honom från hagen eftersom hovslagaren skulle komma och slå på ny sko där, verka han väldigt konstig.
Nu var jag ju inte med, men han hade tydligen varit väldigt ovillig att gå in, alltså gick långsamt och var "små" halt på benet han tappat skon.
Mamma tänkte inte på det eftersom hon antog att han antagligen var öm.

Han fick ny sko och våran hovslagare litar jag till 100 % på och vet att han aldrig skulle slå en söm fel.

Han fick stå inne efter det tills jag kom hem för att rida ut på honom.

Kände direkt att han inte var sig själv, ville inte vända sig mot mig i boxen och när jag tryckte på baken för att han skulle vända sig ville han verkligen inte flytta sig. Till slut gick det och när ja skulle ta ut honom på gången vägra han att ta ett steg framåt. Väl ute märkte jag direkt att han var halt på ena frambenet (höger med ny sko) så tog ut honom för att se bättre tsm med mamma.

Han är varken svullen, varm,(i höger fram) inte fång, och hans beteende stämmer väldigt mycket in på förra året då han hade sträckt sig i bogen efter en omkullridning.
Tyckte han reagera lite när jag tryckte och kände på ena bogen/armbågen ungefär men inte jättestarkt nog att man liksom "aha där är det".

Har säkert inte fått med allt, men fråga vad som helst så svarar jag direkt.

Undrar nu om ni tror det kan vara en sträckning i bogen? Min och mammas teori är att han skulle trampat av sig skon ordentligt och på något sätt då alltså sträckt sig. HUR och VAD ska jag göra?
Väntar med att ringa vet. några dagar tänkte jag för att se hur han blir, om det nu skulle va en sträckning i bogen hur lång tid tar det för att bli återställd och hur ska jag ta bästa hand om det? :confused::confused:

Jättetacksam för alla svar som är till hjälp!!

Sv: sträckt sig i bogen? akut hjälp!

Den som kan svara på dina frågor bäst är en veterinär. Föreslår att du iaf ringer en veterinär imorgon och frågar hur du bäst ska göra för att hästen ska bli bra. Man behöver inte ta ut en veterinär bara för att man ringer.

Det är väl inte alls omöjligt att han sträckt sig om han trampat av en sko. Jag skulle föröska hålla honom varm i bogen (min har haft bara bogskydd efetrsom han blirvit för varm med täcke i sommar) och promenera lite lätt så att han inte stelnar ihop av att stå på box. Ring veterinären som sagt.
I mitt fall hittade två veterinärer inte skadan utan det var en massör. Tyvärr tycker jag inte veterinärer är särskilt bra på muskler alltid, men hoppas du får tag i en bra.
I bästa fall kanske det räcker med promenad men den kanske behöver lite smärtstillande/antiinflammatoriskt för att kunna röra sig och läka bra.

Lycka till!

Tack för era snabba svar :)

Släppte nyss ut honom, och kunde se stor förändring.
Idag var han mycket bättre, ville röra sig men markerar fortfarande på höger ben. Så nu är vi rätt säkra på att det är en sträckning i bogen eftersom det var precis likadant förra gången han sträckt sig där.
Så tog på honom ett slags bog stöd som ger lite stöd + värme.
Och nu går han ensam i en hage mitt emot de andra hästarna där det är planare.

Men behöver fortfarande lite hjälp + råd :bow:

HUR kan man förebygga att han skulle sträcka sig på samma ställe igen sen när han är återställd? Tänkte att senorna kanske blir försvagade efter en sträckning och att man kanske kan få de starkare eller förebygga att samma tråkiga sak ska hända igen igenom massage eller stretching osv?

Tacksam för alla svar ! :)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 685
Senast: Oknytt
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V