Sträckning??

MizzFail

Trådstartare
Jag sålde mina två hästar den 21/6 i år, och fick här om dagen reda på att varmblodet är ej ridbart just nu, för han har Troligen sträckt sig, enligt dom.
Mamman hade börjat rida, ca 5-10 minuter, i hagen (där shettisen stod samtidigt och han är ung, så han brukar vilja stegra och hålla på på varmblodet, hur får man iden?).
Sen red dottern, fast ute i skogen. Hon travade på nästan en gång, och fattade snart galopp.
Varmblodet är gammalt, han är 22 år, så han måste värmas upp ordentligt innan man ens travar..
Sen stack han med henne, som han aldrig gjort med mig eller dom medryttarna jag haft på han genom åren jag hade han.
När hästen väl stannade var han halt på vänster fram. Sen fick han stå i hagen i två dagar, han haltade bara i trav, inte i skritt, så hon skulle skritta ut på honom, men han var så pigg att hon inte kunde hålla han riktigt, sen dess har han fått stå. Det har gått 4 dagar sen händelsen.
Visst han är gammal, men han måste ju hållas igång.
Han har aldrig vart för pigg för mig att ens skritta ut på.

Men nu är alltså min fråga, kan det vara en sträckning eller något annat?
Enligt dom är han inte svullen i benen eller så, bara halt. Inget konstigt med hovarna o.s.v. Glad i hagen och springer, men ändå halt.

Några tips?

Sv: Sträckning??

Det är så att köparna själva vill ha tips och råd från oss eftersom att det är nyblivna hästägare för första gången!
Jag bor hos dom på loven då och då, och vi känner varandra relativt bra, köparna o jag, då jag även hjälper till ibland med deras hund o.s.v.
:)

Det är så att köparna själva vill ha tips och råd från oss eftersom att det är nyblivna hästägare för första gången!
Jag bor hos dom på loven då och då, och vi känner varandra relativt bra, köparna o jag, då jag även hjälper till ibland med deras hund o.s.v.
:)

Det är inte ovanligt att folk som köper sin första häst upptäcker att den snälla lydiga häst som de provred har mer egen vilja och kräver mer av ryttaren än man hade trott. Om man varit ridskoleryttare innan är det ju ganska stor skillnad. Det var ju bra att ni har bra kontakt, då kan du tipsa dem om hur man ska rida hästen och hur man blir en bra ledare så att hästen inte gör som den vill.

Att ta ut hästen på promenad i grimskaft är ett bra sätt att hålla igång den, det vänjer hästen vid sin nya miljö och sin nya ägare så att den inte blir stressad. En rädd ryttare får en hispig häst.

Om hästen är halt ska den förstås undersökas av veterinär. Antingen kan den ha sträckt sig eller vrickat sig när den stack eller också reagerar den på en ny ryttare som rider annorlunda, eller på ett nytt underlag.

Detta är en väldigt speciell häst, tog fyra månader hos oss innan han slutade kuta runt i hagen 24/7..
Före detta travare också som vart med om bla vanvård..
Jag hade också problem i början, därför känner jag mig tryggare om jag vet vad som händer med pållen o.s.v. :)

Jag ska dit v. 30, bo där hela veckan, ska titta igenom hela hästen, longera så man får se på böjt spår också.
Veterinär är jag tyvärr tveksam till om dom tar ut :(
Hon har inte gått på ridskola innan, bara haft sommarhästar och foderhästar, så hon vet ju lite grann om hur det är att ha häst, men har massor av kontakter som har hästar, kan mycket o.s.v (vet de för jag har själv träffat dom flesta).

Ska ta kontakt med ägaren idag igen och kolla hur det är med pållen!

knapp

De nya ägarna har problem, och jag tycker det låter som en jättebra lösning att du kan åka dit och själv hur hästen mår. Och det låter som en häst som säkert inte är ultimat som förstahäst, så de verkar behöva din hjälp.
(sen är det såklart alltid synd när folk låter bli att ta ut veterinär när det behövs. Ju mindre erfarenhet man har - desto viktigare är det ju att få ett tränat öga på skadan)

Och hästar kan verkligen bete sig annorlunda när de precis kommit till nya ägare, och är man oerfaren kan man nog behöva lite stöttning och hjälp på hemmaplan.

Hoppas det inte är något allvarligt och att det löser sig med ridningen oxå!

Jag har vid flera tillfällen varit med om att en häst har varit halt utan ngn svullnad eller andra symptom utom just hältan ( inte blockhalt utan endast halt i trav och ngt oren i skritten ). Hältan har sedan försvunnit av sig själv utan att komma tillbaka när hästen vila en-två veckor. Jag brukar inte ta ut vet omedelbart utan avvakta och se lite ...Inte rida utan låta hästen gå i hagen som vanligt. Blir hästen snabbt bättre har jag som tumregel att vänta tills den är helt ohalt och sedan låta den vila lika länge till, dvs så lång tid till som det tog för hältan att försvinna. Om hästen inte blir bättre på ca en vecka beställer jag tid på klinik för att kolla upp den ordentligt! En häst kan ju sträcka till sig eller vricka till sig precis som vi människor och mycket läker ut med lite vila!

knapp

De nya ägarna har problem, och jag tycker det låter som en jättebra lösning att du kan åka dit och själv hur hästen mår. Och det låter som en häst som säkert inte är ultimat som förstahäst, så de verkar behöva din hjälp.
(sen är det såklart alltid synd när folk låter bli att ta ut veterinär när det behövs. Ju mindre erfarenhet man har - desto viktigare är det ju att få ett tränat öga på skadan)

Och hästar kan verkligen bete sig annorlunda när de precis kommit till nya ägare, och är man oerfaren kan man nog behöva lite stöttning och hjälp på hemmaplan.

Hoppas det inte är något allvarligt och att det löser sig med ridningen oxå!

Ja, det tycker jag också är bra, att verkligen få se hur det egentligen är, eftersom att dom som sagt inte är så erfarna.
Jag hade honom som första egna hästen, men dock så hade jag ju ridit i 8 år innan det också.. Visst så tar det ju tid att lära känna en ny häst, men med alla mina tips och den veckan jag bodde hos dom efter att dom hämtat hästarna och visat hur man rider hästen o.s.v, så borde dom ju inte ha så stora problem.. Tycker man. Men sen vet man ju inte om dom har fortsatt med råden..
Ja, det är tydligen en annan häst, för att han är tydligen tokig i hagen nu.
Kutar runt, bockar och sparkar..
Här har han bara sprungit runt av glädje i hagen med sin unghästkompis, som fått följa med dit bort.
Jag hoppas också att detta löser sig, tack för det du skrev :)

Jag har vid flera tillfällen varit med om att en häst har varit halt utan ngn svullnad eller andra symptom utom just hältan ( inte blockhalt utan endast halt i trav och ngt oren i skritten ). Hältan har sedan försvunnit av sig själv utan att komma tillbaka när hästen vila en-två veckor. Jag brukar inte ta ut vet omedelbart utan avvakta och se lite ...Inte rida utan låta hästen gå i hagen som vanligt. Blir hästen snabbt bättre har jag som tumregel att vänta tills den är helt ohalt och sedan låta den vila lika länge till, dvs så lång tid till som det tog för hältan att försvinna. Om hästen inte blir bättre på ca en vecka beställer jag tid på klinik för att kolla upp den ordentligt! En häst kan ju sträcka till sig eller vricka till sig precis som vi människor och mycket läker ut med lite vila!

Okej, hoppas att detta går bort snart då. Ska hålla kontakten med henne noga så jag vet hur det går!

Ja, det är tydligen en annan häst, för att han är tydligen tokig i hagen nu.
Kutar runt, bockar och sparkar..
Här har han bara sprungit runt av glädje i hagen med sin unghästkompis, som fått följa med dit bort.

Man uppfattar saker olika. Det du tycker är lite glädjebrall kanske de tycker är att bocka och sparka och vara tokig i hagen. Sen kanske iofs hästen ÄR orolig i hagen också, pga knott t ex?

Man uppfattar saker olika. Det du tycker är lite glädjebrall kanske de tycker är att bocka och sparka och vara tokig i hagen. Sen kanske iofs hästen ÄR orolig i hagen också, pga knott t ex?

Jo, det är iofs sant.
Har fått veta att han är bra i benet, helt ren i skritt o trav samt galopp.
Men samma dag som hon märkte att han var frisk, så stack hon ut i skogen och rejsade.. :cry:
Så detta känns inte helt rätt. Får se på riktigt hur hon rider sen v. 30, har ju såklart sett henne rida honom flera gånger förr, men nu när hon haft honom ett par veckor kan mycket förändrats..

och ja, han är känslig för knotten då han har blivit vanvårdad och inte tål ngt flugmedel, så han går med flugtäcke, men just nu är det ju så att det regnar 85 mm i borlänge varje dag ungefär, så dom går ju med regntäcken på sig.. Vet ju inte hur mycket knott det är just där, men men.. Knotten kan väl göra en häst lika tokig som en människa..

Va bra att hästen är ohalt! Jag tycker dock att du ska ge stränga order om att hästen ska vila från ridning en vecka eller så. Och sedan ska den sättas igång försiktigt i ytterligare en veckas tid. Om han har sträckt eller vrickat sig så behöver det läka ut och en liten sträckning eller vrickning går lätt upp igen om man inte är försiktig!

Va bra att hästen är ohalt! Jag tycker dock att du ska ge stränga order om att hästen ska vila från ridning en vecka eller så. Och sedan ska den sättas igång försiktigt i ytterligare en veckas tid. Om han har sträckt eller vrickat sig så behöver det läka ut och en liten sträckning eller vrickning går lätt upp igen om man inte är försiktig!

Japp, jag sade det till henne, och nu skrittas han bara, med mamman med, så att hon ser att allt går rätt till, några travsteg har det blivit, men inte mycket, tog kontakt med mamman istället..
Men efter att jag hade pratat med mamman så stog han i tre dagar, och sen skrittades han idag av storasyrran som är livrädd för hästar, så kan lova att hon bara skritta ;)
Hästen är världens snällaste, så även syrran vågade rida själv på honom!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?