Stövel oskuld...

T

Tveket

Efter många om och men har jag äntligen fått tummen ur och ska köpa ett par ridstövlar... :bump: Undrar nu vad man ska ha för storlek på skaften... :confused: Var inne i en butik för några år sedan och provade ett par Cavallo. De var 49 i skaften och 34 i vaden, men när jag nu mätte mina vader är de ynka 30cm i omkrets... :crazy: Mätte benet från golvet och fick till 45-46cm till knävecket... Vilken storlek borde jag ha? Hur mycket sänker stövlarna sig? Ska man lägga på några extra cm på skaften när man beställer... Töjer de sig i vaden? Borde man ta nån cm mindre där???

Snälla, dela med er av era erfarenheter till en stövel oskuld... :angel:

Sv: Stövel oskuld...

Jag skulle säga att du går till en ridsportsaffär där de säljer bra stövlar och där får de även ta mått. Då vet du säkert att du får ett par som passa. (Eller ja, säkert och säkert. Jag köpte ett par för stora Cavallo Piaffe som ingen människa verkar vilja köpa trots att de är oanvända. ) men det är iaf störst chans att det blir rätt :p

Senast ändrad:

tänk på att du förmodligen måste gå in dem innan det känns särskilt bra. ridstövlar brukar vara stenhårda i början. mina fick jag kramp i om jag red i dem så jag började ha dem på mig överallt i stallet och efter ett tag formade de sig och blev mjuka

lycka till!

Bäst är att gå in i en ridsportaffär och få hjälp där.

Har precis köpt nya själv :o De är så höga att jag ser steloppererad ut när jag går, gick lite bättre att rida men fick länga läderna sen har jag inge probelm att komma i den, inga probelm att ha dem på mig, men enorma problem att få av dem:rofl: Kan meddela att jag för tillfället har blåmärken i knäna :D

Jag köpte ett par Cavallo som var 49 höga och 34 i omkrets, stövlarna
sjönk ihop minst 2-3 cm så jag tror att du kan köpa ett par som är 49
eller 48, jag var själv tvungen att specialbeställa ett par som är 34/54 :p

Skaften sjunker ju ihop lite efterhand. Man kan få lägga i lite extra i hälen för att inte få tjuvnyp i knävecken dom första veckorna..:smirk:

Ett annat tips är att dra på sej ett par plastpåsar och sen hoppa i stövlarna.Sedan fyller man stövlarna med ljummet vatten och knallar omkring så ett tag.Garanterat effektivt för formsättningen!Sedan får stövlarna hänga på tork ,för att därefter smörjas ordentligt.
Förvara alltid stövlarna hängande när dom inte används,så håller skaften formen i många år.

*Svarar alla*

Får nog bege mig till en butik och kolla med personalen. Funderade ett tag på att köpa begagnade så man slipper få blåmärken och bli skinnflådd, men oddsen att man hittar stövlar som passar mina spaghettiben är väl näst intill noll... :crazy: Väl i butiken köper jag nog också en sån kil till hälen som nån tipsade om. :bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: Squie
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
553
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Jag beställde hem ett par Opus High Rider från MH i veckan då de håller på att sälja ut den och några andra modeller till nedsattpris...
Svar
3
· Visningar
1 105
Senast: Fanny1012
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
673
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.