Stort juver REDAN??

harpadisa

Trådstartare
Min islandshäst är beräknad att föla den 15 maj. Hon har redan fått typ 3 gånger så stort juver som hon normalt har.

Detta är hennes första föl, vid betäckningen så fick hon en betäckningsskada som var 5 cm djup och 15 cm lång. Och sen en lättare bukhinneinflammation på det.

Är det verkligen normalt att juvret redan är "stort"? Det är ju inte spenarna utan själva juvret i sig. Hon är super arg när man ska känna på d också.. :confused:

Någon som varit med om nått liknande?

Tacksam för alla svar!

Mvh Elin och Harpa

Sv: Stort juver REDAN??

Det låter som hon har ont, och det är nog inte normalt.
Jag skulle ringa veterinär omgående!

Hon är alltid sur när man tar på dom.. Vi prata med vet imorse och hon har ingen feber och det rinnner inte mjölk så dom trodde absolut inte att det var något farilgt. Feber får hon om det är juverinflammation. Men hon låg på 37,8.

Det låter konstigt att hon redan börjat fylla juvret. Hoppas det inte är någon kastning på gång. Juverinflammation var dock det första jag också tänkte på när jag läste, men har hon ingen feber så är det nog ingen fara med det. Håll koll bara så hon inte får feber.

Kan du inte ta kort på juvret och visa i juvertråden? Det skulle vara intressant att se hur stort det är.

Jag håller i alla fall tummarna för att det inte är något farligt. /AFF

jag har ett sto som ska föla i mitten utav april som har fått svullet juver. hon är som vanligt, ingen feber och pigg och frisk. bara det att juvret är svullet. har hört att förstföderskor kan få svullet juver, men vet inte så mycket själv om just det.. bara vad jag hört. en sa att om man motionerar sitt sto skulle det försvinna men vad är det och är det farligt liksom?

Tack för svaren. svårt att få en bra bild då det är VÄLDIGT mkt hår där.. Islänning vet du :p Men vet trodde som sagt inte det var något att oroa sig för men klart att man tänker kastning.. Ska se om jag kan få nogon bild på d..

// Elin

vårat travarsto (togs bort för 4 år sedan) fick alltid jätte juver månader innan fölning. henne fick vi mjölka ur men det ska bara göras efter inrådan av veterinär

vårat travarsto (togs bort för 4 år sedan) fick alltid jätte juver månader innan fölning. henne fick vi mjölka ur men det ska bara göras efter inrådan av veterinär

Varför skulle ni mjölka ur henne? /AFF *nyfiken*

Liknande trådar

Avel Jag har alltid haft ston som mjölkat mycket men nu är jag fundersam på mitt sto.. Hon är förstföderska och 15 år. Jag tycker hennes föl...
Svar
4
· Visningar
918
Senast: Annanaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka