Stort hornhinnesår *hjälp*

Angelina

Trådstartare
Hittade min shettis i hagen med svullet öga. Ringde genast vet. som hittade ett hornhinnesår stort som en enkrona. Hon står på smärtstillande och droppar plus salva.

Är orolig och mår riktigt dåligt. Nån som har erfarenhet av ett sånt stort sår? Möjlighet till läkning?

F*N!!!

Sv: Stort hornhinnesår *hjälp*

Glömde...

Vet säger att shettisen måste ha "skydd" för ögat om hon ska va ute (såklart). Dock så misstänker jag att det är fly-veilen som gjorde såret till att börja med så den har jag lust att bränna. Tänkte införskaffa en flughuva men läste nu om någons häst som fått sår på hornhinnan av en vass kant på huvan. Vad gör man????

F*n igen!!

Oj,det va inte ett litet sår..
Om dom har sår på hornhinnan så ska dom stå mörkt,jag skulle inte släppa ut nu när såret är så nytt.
Du kan ta en flughuva och sy fast svart tyg på insidan,funkar jättebra! Har du fönster i boxen? Täck över dom isåfall.

Låter konstigt om det skulle vara flyveilen som orsakat sån stor skada,låter inte troligt.

Hoppas allt går bra!

Min ponny har haft sår på båda hornhinnorna. Dom har inte varit så stora som det du beskrev, men dom har ju inte varit små heller.

Alla gånger ponnyn har fått sår har vi fått smärtstillande + ögonsalva. Ögonen har då blivit jättefina.

Troligtvis får hon såren för att hon är överkänslig mot något, ögonen kliar och så kliar hon sig mot allt och kliar också upp hornhinnan. Nu har jag köpt en receptfri ögonsalva på apoteket som jag tar i. Det gör så att det inte kliar och så kliar hon inte upp hornhinnan.

Ärren av såret kommer ju alltid finnas kvar, men nu när alla sår har läkt har ponnyn inga som helst problem med ögonen.

Ponnyn får alltid har på sig flughuva eftersom vet. rådde oss till det. Det har funkat kanon, hon har dock fått skav av huvan nu, så nu går hon utan, så vi får se hur ögonen ser ut imon :(

Läka kommer det att göra, även om det tar lite tid iom att såret är så stort. Tänk bara på att inte utsätta hästen för starkt ljus. Huva på när den är ute.

Tack för era lugnande svar, ni kan aldrig ana hur mycket nytta det gör för mig!!

Jag ska iväg och jaga fram en huva i morron och fixa till den så hon kan vara ute!

Håll tummarna att hon får behålla synen!!

En hornhinneskada medför inte ökad känslighet för ljus. Djupare inflammationer, t ex irit, kan däremot göra det liksom Atropin droppar som dilaterat pupillen (= hästen kan inte dra samman pupillen vid starkt ljus = ajajaj).

Så, såvida hästen inte fått atropin, behöver du inte skydda ögat mot ljus, Däremot flugor.

Även stora hornhinnesår läker. Det kan förstås bli en ärrbildning som möjligen kan komma att störa hästen. Även om så brukar de vänja sig.

Det är snarare djupet än utbredningen på skadan som är av betydelse. Liksom förekomsten av vissa bakterier som via ett enzym kan bryta ner hornhinnan. Vid sådana sår krävs ytterligare annan behandling.

Mitt sto fick n stor skada på hornhinnan förra hösten. Hon fick stå inne 1 vecka, fick smärtstillande, droppar och ögonsalva 2 ggr/dag. När hon fick börja gå ut så tog jag flughuvan och tejpade med silvertejp över ena halvan :D. Inte snyggt alls, men fungerade jättebra. Vet kom sen ut efter ca 3 veckor och kollade så det läkte som det skulle. Hon hade en grå prick på hornhinnan nästan 2 månader efter, men sen försvann den och jag har inte kunnat upptäcka att det skulle vara någon skada kvar. Och vet säger att det är helt återställt. Så förlora inte hoppet, det brukar ordna sig med rätt behandling och tillsyn! Dock inget att leka med...

Våran förra inackordering fick ett sår på hornhinnan förra sommaren och fick gå med just silvertejp över halva flughuvan :D Hon höll sig nära hagkompisen i början, men tog inte lång tid för henne att vänja sig. Första veckan stod hon dock uppstallad den ljusa tiden av dygnet.

En shettis jag vet fick en pinne rätt in i ögat, nu pratar vi inte hornhinne sår, nu var det verkligen HÅL i ögat. Det gjorde såklart ont o han fick behandling. Ögat kunde tack o lov sitta kvar men blind blev ha såklart. men det bekymrade inte honom. En vecka efter skadan kom han i full galopp i hagen o studsar frivilligt över en stock! Så även OM hästen förlorar synen så brukar det klara sig fint..

Skruttan fick ett sår på hornhinnan en gång. Tack vare snabb inryckning utav husse som ringde vet för behandling har hon märkligt idag inte något ärr alls på ögat. Då trodde vet att hon förmodligen skulle mista stor del av synen på det ögat. Pållan fick ha flughuva med mörkt dubbelsytt tyg i några veckor och div mediciner och smärtstillande fick hon också förståss. Kanske var vi jättesnabba att få ut vet så att det hjälpte och kanske har hon fantastiskt läkekött och lite tur hade vi väl också kan jag tro. Såret på hornhinnan var stort så det är helt otroligt att utgången gick så bra.
Lite tokigt blev det dock när hon gick bredvid en och litade helt och fullt till sin ledare (som kanske inte var sååå uppmärksam) så att hon gick rätt in i väggen. Efteråt gick hon med flughuva hela sommaren.

Min ena häst fick sår på hornhinnan pga ett vasst strå som stack in genom flughuvan, hornhinnan fläktes upp ordentligt och hon fick inte gå ut överhuvudtaget första veckan och följande två veckor fick hon bara gå ut på natten. Såret läkte tack vare rölleka, homeopatmedel samt medicin från veterinär( Hade vet i som stod i samma kollektivstall tack och lov). Hästen har nu två ärr på hornhinnan och ser dåligt i skymmning och gryning, det tog ca två månader innan hon hade vant sej med den " nya" synen.

En hornhinneskada medför inte ökad känslighet för ljus. Djupare inflammationer, t ex irit, kan däremot göra det liksom Atropin droppar som dilaterat pupillen (= hästen kan inte dra samman pupillen vid starkt ljus = ajajaj).

Så, såvida hästen inte fått atropin, behöver du inte skydda ögat mot ljus, Däremot flugor.

Även stora hornhinnesår läker. Det kan förstås bli en ärrbildning som möjligen kan komma att störa hästen. Även om så brukar de vänja sig.

Det är snarare djupet än utbredningen på skadan som är av betydelse. Liksom förekomsten av vissa bakterier som via ett enzym kan bryta ner hornhinnan. Vid sådana sår krävs ytterligare annan behandling.

Hon får atropin så ljuskänslig är hon! Kommer ut en annan veterinär i morron för ny bedömning, håll tummarna!!

Våran förra inackordering fick ett sår på hornhinnan förra sommaren och fick gå med just silvertejp över halva flughuvan :D Hon höll sig nära hagkompisen i början, men tog inte lång tid för henne att vänja sig. Första veckan stod hon dock uppstallad den ljusa tiden av dygnet.

Prövade med silvertejp idag men det ville inte riktigt sitta fast, hur gör man. Sydde på svart tyg men då låg det lite tätt mot ögat tyckte jag!

Tips emottages tacksamt!!

En shettis jag vet fick en pinne rätt in i ögat, nu pratar vi inte hornhinne sår, nu var det verkligen HÅL i ögat. Det gjorde såklart ont o han fick behandling. Ögat kunde tack o lov sitta kvar men blind blev ha såklart. men det bekymrade inte honom. En vecka efter skadan kom han i full galopp i hagen o studsar frivilligt över en stock! Så även OM hästen förlorar synen så brukar det klara sig fint..

Jag tror också att det går bra med bara ett öga men hur rädd kommer man att vara för att det ska hända nåt med det friska ögat. Usch, jag oroar mej för mycket känner jag!

Svar till alla:

Jag är såå tacksam för all pepp jag får av er, jag behöver det verkligen! Tusen tack!!!!

har tyvärr inge erfarenhet av ett så stort hornhinnesår utan ett något mindre.
Ska du köpa mask så se till att köpa "den riktigt" masken som håller ute solstrålarna. De är lite "mörkare" än de billigare maskerna. Köpte själv en sådan för många herrans år sedan och den är lika fin i formen och hel än i dag. Den masken är 11 år i år :D
http://www.gilo.se/mask.htm
Håller tummarna att det går bra med synen

Senast ändrad:

Hon får atropin så ljuskänslig är hon!

Då gör du bäst i att hålla henne inne på dagarna.
Hornhinnesår ger inte någon annan synförändring än möjligen ett ärr - som en fläck på glasögonen ungefär. Om såret perforerar hornhinnan är det förstås en annan situation.

Såret har blivit lite mindre:bump:. Jag är så glad och hoppas det fortsätter läka så här bra!!

Men jag måste hålla henne inne! Hon får gå ut på promenad eller i hagen under uppsyn på mornar och kvällar. Det blir lite stökande för hagkompisen är hysterisk och måste oxå vara inne. Bara hon blir bra är det värt allt strul och pusslande för jag har ju ett jobb att sköta oxå!!

Min häst fick ett sådant sår för en vecka sedan.. hon hade fått in en stor jäkla pinne i ögat som vet. fick dra ut!
Hon fick stå inne de första 4 dagarna men nu går hon ute med flughuva med en lapp för ögat. hon får salva och pupillvidgande medel och såret har börjat dra ihop sig.

läkningsprocessen är långdragen men bara du behandlar på rätt sätt och skyddar ponnyn från ljus så kommer det gå bra!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 679
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 625
Senast: bellala
·
Hästvård Hej! Jag är ny här på forumet, men har länge läst och hämtat råd och tips när hästen min inte mått bra eller fått något litet sår...
Svar
4
· Visningar
2 902
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 622
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka