Stort eller litet stall för unghäst?

Jen84

Trådstartare
Vilket hade ni valt och varför?

Alt 1: Stallplats i stall med ca 20 boxplatser, ridskoleverksamhet i denna stallbyggnad 6 dagar/vecka. Isolerat, nästan nybyggt stall. Högt i tak, bra luft.

Alt 2: Mindre stall på samma gård som ovanstående. Stall med plats för 4 hästar. Ingen verksamhet i denna stallbyggnad. Inte isolerat (kallstall som kanske håller någon grad varmare än utetemperatur). Inte nybyggt.

För alternativ 2 så finns möjlighet att vid skötsel av häst gå in i stall 1 och använda skötselutrymmen. Hagar är lika för stall 1 och 2, då de ligger på samma gård. Boxarna är ungefär lika stora, så ingen större skillnad på den punkten.

Hästen i frågan är unghäst, 4 år. Pigg och vaken och vill ha koll på omgivningen.
 
Sv: Stort eller litet stall för unghäst?

Hur mycket kommer hästen att vara inne?
Har den lång tid ute och verksamheten är igång på kvällen så hade jag valt det lilla stallet för att den skulle få vila inne.
Annars så kommer ju det stora att ge mer sysselsättning för där är mer aktivitet och det kommer också att ge miljöträning av hästen.
 
Sv: Stort eller litet stall för unghäst?

Hästen går in vid 17 tiden under vardagar. Då har de verksamhet i stora stallet från kl17,00 till ca 20,00.
 
Sv: Stort eller litet stall för unghäst?

Det beror ju lite på hästens personlighet. En del gillar att ha nått att titta på, andra vill ha lugn och ro. En unghäst kanske behöver lite stimulans om den ska stå så mycket i box.
 
Sv: Stort eller litet stall för unghäst?

Just om du har en nyfiken unghäst kan nog stall ett ha sina fördelar. Om det inte blir för mycket. Men vad tycker du? Vill du ha det lugnt eller skulle du trivas i det större stallet?
 
Sv: Stort eller litet stall för unghäst?

Svår fråga men nästan stort.
Miljöträning. De lär sig att det händer saker överallt.
 
Sv: Stort eller litet stall för unghäst?

jag hade valt det lilla stallet, hade iofs inte velat stå på en ridskola över huvud taget.
men står man i det Lilla så kan man kanske förhandla med övriga i stallet och personalen om att ta in de hästarna senare, dvs vid 20tiden.
så slipper hästen allt spring i stallet och får vara ute längre.
men det är hur jag tänker.
 
Sv: Stort eller litet stall för unghäst?

Jag hade valt det stora. Hästar brukar gilla att det händer saker som den kan titta på. Åtminstone mina hästar har tyckt om det. Är det för lugnt kan hästen ev. börja hitta på hyss just för att det ska hända något. :) Och det är ju bara 3 timmar/dag det handlar om som verksamheten är igång?
 
Sv: Stort eller litet stall för unghäst?

Hade valt det stora stallet så det är lite aktivitet runt hästen just för miljöträning det är ju ändå en 4 åring så det är ju ingen bebis direkt. Och är det bara verksamhet tre timmar om dagen så får den ju gott om vila i alla fall. Enda jag skulle vara orolig för är att elever inte förstår skillnaden på privat häst och ridskolehäst jag vill inte att någon matar min häst eller går in i min box utan mitt medgivande. Men det kanske inte är något problem i det här stallet?
 
Sv: Stort eller litet stall för unghäst?

Beror på hästen 2 av mina hade tyckt bättre om det stora men den tredje hade tyckt bättre om det lilla.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 769
Senast: lizzie
·
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 536
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 926
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 012
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp