Jag har jättedålig koll på connemaror, men hur kommer det sig att man har ponnymått som rasstandard om de kan bli så stora? Varför inte avla fram en häst-variant?
Bra fråga
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har jättedålig koll på connemaror, men hur kommer det sig att man har ponnymått som rasstandard om de kan bli så stora? Varför inte avla fram en häst-variant?
... och en var renrasig Welsh Cob
Tänkte bara flika in att welsh cob är ingen renodlad ponnyras, rasstandarden har ingen maxhöjd. Det finns individer uppemot 165 och säkert några ännu större. Den största jag har träffat IRL var ca 165. Min egen welsh cob är nu tre år och ca 154 cm, hans mamma är runt 157 cm.
Sedan är det vanligt att uppfödare siktar på ponnymått eftersom de ofta blir duktiga tävlingsponnyer, men en welsh cob kan per definition inte vara en "överhöjdare".
Nu är jag skittråkig men -den största ponnyn jag träffat är 148cm
(men jag fattar frågeställningen)
Har träffat Welsh Cob på närmare 160cm och Connemaror runt 155cm
Skapa tråd!!!OT, men gud vad besviken jag blev på den här tråden. Här trodde jag att titeln sade Sötaste ponnyn/ponnykorsningen du träffat... och så handlade tråden om något helt annat! Jag ville ju se sockersöta ponnyer.
On topic så var min medryttarhäst en haflinger på cirka 155 cm, så lite större än vanligt. Hon var söt också.