stormskador?

tanten

Trådstartare
Det blåser kraftigt just nu och jag började fundera på en sak som jag inte riktigt hittar svaret på.

Mitt uthus står invid kanten av en gammal damm som är samfälld mark, "bymark". Jag äger inte del i samfälligheten.
Om ett träd faller därifrån över min loge - betalar försäkringen skadorna då? Jag kan ju inte påverka ett ruttet träd på annans mark.

Vad händer om det är ett träd som står på min mark som skadar ett hus - får jag ersättning? Det kan jag ju påverka genom att kolla så att träd som står inom räckhåll för huset är friska.

Sv: stormskador?

149 visningar och ingen som har en susning?

Då är jag inte ensam om att vara okunnig då. :)

Får ringa förskringsbolaget

Jag vet inte säkert, men jag tror det är så att försäkringen inte täcker om träd faller över huset och förstör det.

Det sa iaf en vän för ett par år sen när han i lite lätt panik lät ta ned en massa tallar på tomten då en fallit så det slickade det nybyggda huset.

Jag vet inte säkert, men jag tror det är så att försäkringen inte täcker om träd faller över huset och förstör det.

Det sa iaf en vän för ett par år sen när han i lite lätt panik lät ta ned en massa tallar på tomten då en fallit så det slickade det nybyggda huset.

Fick tag på en pedagogisk man på bolaget.

Han sa att det inte stpelar någon roll varifrån trädet faller. Om det landar på mitt hus ersätts jag.
Undantaget är om jag själv fäller trädet. fäller jag ett träd över mitt egna hus ersätts jag inte.

Antar att det går under samma kategori som att tända eld på det egna huset. Då utgår inte heller ersättning ;)

Fick tag på en pedagogisk man på bolaget.

Han sa att det inte stpelar någon roll varifrån trädet faller. Om det landar på mitt hus ersätts jag.
Undantaget är om jag själv fäller trädet. fäller jag ett träd över mitt egna hus ersätts jag inte.

Antar att det går under samma kategori som att tända eld på det egna huset. Då utgår inte heller ersättning ;)

Det låter vettigt och precis så som jag förstått att det är!

Helt rätt, det är ju inte trädet som är försäkrat. Det är huset, som är försäkrat mot vad som nu kan hända det.

Helt rätt, det är ju inte trädet som är försäkrat. Det är huset, som är försäkrat mot vad som nu kan hända det.

Ja... men jag funderade på om jag hade ett ansvar för att se till att inga träd på min egen tomt kunde skada huset. Men så var alltså inte fallet. :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 466
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar