Storleksskillnad mellan jamngamla kattungar

Jillybean

Trådstartare
Cleo fick for drygt tre veckor sedan tva ungar. (For er som minns diskussionen om fargbestamning av Cleo kan jag meddela ett ena ungen ar silvergra och den andra blyertsgra med inslag av beige, inte direkt flackar utan mer melerat, och vita inslag pa ansikte, mage och ben)
Fodseln gick helt utan problem och ungarna ar bada tva pigga och alerta, satter man ned dem pa golvet borjar de genast utforska den stora, vida varlden pa darriga ben. De verkar helt friska och normala MEN den ena ar nastan dubbelt sa stor som den andra! Vad kan detta bero pa?
Konsbestamning vid san har tidig alder tycker jag ar knepig men jag ar nastan helt saker pa att den stora ar en hona och den lille en hane. Cleo ar sjalv valdigt smart byggd och hur pappan ser ut har jag ingen aaaaning om :angel: :o

Nagon som har nagra forslag?

Det brukar alltid vara så att någon i kullen drar ifrån i vikt. Den som är störst vid födseln kan ju "muta in" den bästa spenen, och får då mest mjölk. Fast ju färre ungar det är desto mindre skillnad brukar det vara, eftersom det då inte är lika stor konkurrens om mjölken.

Har du vägt ungarna? Hur mycket skiljer det mellan dem?
Medan de diar är det viktigt att väga ungarna varje dag vid samma tidpunkt, så att man märker ifall någon sackar efter eller går ner i vikt.
De brukar gå upp med ungefär 100 g i veckan.

Jag har ingen vag som kan vaga sa lite men om man lagger den storre ungen i handen sa tacker hon hela handflatan medans den andre endast tacker till forsta knogen pa ringfingret.

De var jamnstora nar de foddes. Kan det vara lage att mata den lille vid sidan om? Kattvalling finns att kopa hos min vet.

Då bör du köpa en våg! Hur ska du annars märka ifall någon av dem tappar i vikt och behöver stödmatas? Det går väldigt fort med så små kattungar...
Så länge de ökar i vikt behöer de inte stödmatas, men om den lille tappar i vikt eller står stilla i flera dagar så måste man stödmata.

Om man kollar i den kullen min hona fick i januari så vägde den minsat endast 57gram :eek:, 2 andra vägde 88gram och den störste 90gram.
Det var ju väldig skillnad på den minsta och störste och det har varit så hela tiden. Den störste har gått upp massor medans de andra gick upp lite mindre.
Nu är hanarna lika stora och honorna lika stora ungefär.

Sa lillen kommer kanske att komma ifatt storasyster? :)
De ar iaf bada tva pigga och alerta sa jag ar inte alltfor orolig och som sagt, mamma Cleo ar valdigt liten sa det kanske bara ar arvsanlagen som visar sig.

Den kommer nog att komma ikapp men h*n kommer nog inte att bli lika stor som de andra sen när den växt klart.

Liknande trådar

Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 393
Senast: Inglorion
·
Övr. Hund Min sambo ( och darmed ocksa jag) har en aldre labrador korsning sedan 4 ar tillbaka. Nar sambon forst fick ta over henne var hon...
Svar
6
· Visningar
970
Övr. Katt Maste fa skriva av mig lite innan jag blir tokig. Kopte tva Maine Coonkatter i varas som nu ar 8 manader. De kastrerades i juni och...
Svar
7
· Visningar
1 164
Senast: aemaria
·
D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 659
Senast: Spunkgrodan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka