Storlekskillnad på katter?

Silver Girl

Trådstartare
Finns det kattraser som är mycket större eller mindre än en "vanlig" katt?

Hästar och hundar finns ju i väldigt skilda storlekar, men de katter jag träffat har inte varierat så mycket. Naturligtvis några kilos skillnad, men inte mer än så.
Då jag inte träffat så många raskatter undrar jag om det finns större och mindre raser.

Sv: Storlekskillnad på katter?

Finns ju såna här (enligt mig hemska) katter med korta ben tex:

201211191828421980_sbig.jpg
(googlebild)

Oh ja, det finns visserligen inte lika stor variation mellan kattraserna som bland hundraserna men de finns där.

Maine Coon är en kattras som är ett bra exempel på en stor katt, hanen kan väga mellan 6-8 kg och en hona 4-6 kg, med tanke på all päls de har så kan det bli en väldigt stor katt :D
Däremot små kattraser är jag inte lika säker på, men jag är ingen expert, dock så har jag hört talats om en ras (som inte är godkänd i Sverige) som har väldigt korta ben, liknar en tax. Och de blir ju små.

Jag tror att man har snarare satsat på större storlekar än mindre storlekar bland katter, och annars främst på pälsen (räknar även med nakenkatter) när det gäller utseendet skulle jag kunna tro :)

Edit: Såg nu bilden cambodia visade, och det var den rasen jag tänkte på när jag nämnde den tax-liknande kattrasen.

Men annars vet jag inte... oftast är nog katter rätt så likstora, inga extrema skillnader iallafall... (rätta mig någon om jag har fel) :)

Edit: Som synes i inlägget ovan som kom medan jag skrev så är ju Main Coon rätt stora ja :p

Men annars vet jag inte... oftast är nog katter rätt så likstora, inga extrema skillnader iallafall... (rätta mig någon om jag har fel) :)

Edit: Som synes i inlägget ovan som kom medan jag skrev så är ju Main Coon rätt stora ja :p

Vi skriver visst förbi varandra :p

Annars finns den norska skogskatten också, första gången jag mötte en så häpnade jag över pälsen som fick den att se enorm ut :love:

Jag vet inte riktigt rasen på min katt. Nån blandras med norsk skogskatt, men han är ENORM!
Han har större tassar än vår ena shetland sheepdog.
Den här tvättkorgen är inte direkt liten:
DSC_2768.jpg

Andra katten vi har är nån korsning med siames och hon är typ 1/3 av rödis-katten!^
|

Woow vilka tassar! :love:

Till TS; här är andra kattraser som är unika och vackra på sina sätt som skiljer sig från den vanliga huskatten:
Devon Rex
Sphynx
Perser
Brittisk korthår

Fast nu när jag tänker efter så kanske du bara frågade efter storleksskillnader bland kattraser :o men jag tycker att det kan bli en sån skillnad i två katter att det inte går att bortse från, tex de kanske är i ungefär samma mankhöjd men den ena slank och kanske har väldigt lite eller ingen päls medan den andra är bastant och har mycket päls.

Senast ändrad:

*kl*

Orientaler är väl generellt slankare så de väger mindre än tex en huskatt med samma mankhöjd.

Som sagts tidigare, Maine Coon är ju en stor ras och sedan har jag för mig att sibirer är ungefär lika stora som norska skogskatter.

Majoriteten av alla raser är av medelstorlek dvs. de ligger runt 3-6 kg. Det finns bara en ras där standarden anger att den ska vara liten och det är singapuran, de ska ligga runt 2-3 kg (hanar möjligen lite större kanske, jag vet inte). Sedan finns ett par raser som ska vara stora och dit hör tex. maine coon och britt. Där kan hanarna gå upp mot 10 kg, men det är nog vanligare att de ligger runt 7-8 kg. Honorna 5-7 kg kanske? Det är inte mina raser så jag gissar lite.;)

Stämmer ;) Din ras är ju åt det mindre hållet, men vad är normalvikt på hona resp hane på devon?

Stämmer ;) Din ras är ju åt det mindre hållet, men vad är normalvikt på hona resp hane på devon?

Det beror väl på vad man menar åt det mindre hållet. Min ras ska inte vara åt det mindre hållet. Det är en medelstor ras som ska ha en atletisk och muskulös kropp. Tyvärr har några uppfödare funnit tycke för små spetor till honor.:(

Normalvikt på honorna skulle jag säga är 3-3,5 kg. För hanar 4-5 kg. Mina devon-honor har rätt konsekvent legat på 3,2-3,3 kg i vuxen ålder.

I min mening vore det optimala honor på runt 3,5 kg och hanar runt 5 kg. När jag började med devons för lite mer än 10 år sedan var det nog ungefär så det såg ut. Nu har katterna (upplever jag det som) blivit mindre. Och fått sämre pälsar.

Ja, jag har ju följt dom ett tag eftersom jag fortfarande är sugen på en devon. Men jag backar lite på pälsen, cornishen verkar inte alls tappa all päls i samma utsträckning som devon gör? Nu är det ju inte samma sorts rexning, men ändå. Malla väger runt 3,5 kg. Nu är hon ju rätt tunn. Bonnie måste jag väga, hon är mer rultig.

Ja, jag har ju följt dom ett tag eftersom jag fortfarande är sugen på en devon. Men jag backar lite på pälsen, cornishen verkar inte alls tappa all päls i samma utsträckning som devon gör? Nu är det ju inte samma sorts rexning, men ändå. Malla väger runt 3,5 kg. Nu är hon ju rätt tunn. Bonnie måste jag väga, hon är mer rultig.

Devonanlaget är ju besläktat med sphynxens nakenanlag så det är antagligen så att det förekommer en viss avel på devons som genotypiskt är "nakenkatter" och bara bärare av devonanlaget. Sedan har nog en del bara klen underull.

Jag kan nästan garantera dig "pälsmonster" om du blir sugen någon gång.;)

Åh, jaaa :love:
Var inte säker på om du avlade längre, men jag säger till när det är devondags för mig :bump:

Maune cooner är ju väldigt stora katter.Tex så väger min katts pappa 13 kg & en väns väger 12 kg.Dessa katter är inte överviktiga.
Singapura är en liten kattras.

Tack för svar. Var intresserad just av storleksskillnader då vi diskuterade olika hundraser under julhelgen och sedan kom in på andra djurslag.

Maine Coon är en kattras som är ett bra exempel på en stor katt, hanen kan väga mellan 6-8 kg och en hona 4-6 kg, med tanke på all päls de har så kan det bli en väldigt stor katt :D

Bah! 6-10 kg på hankatterna är standard. ;) 4-8 kg på honorna skulle jag våga påstå.

/Sorbe med en 8,5 kg och en 6,5 kg maine cooner hemma.

Jag vet inte riktigt rasen på min katt. Nån blandras med norsk skogskatt, men han är ENORM!

Det är intressant att så fort en huskatt är långhårig så är den automatiskt korsning med skogkatt. Är din katt stor är det nog snarare en mco som är inblandad, jag tycker inte nfo är stora på så sätt.

Som sagts tidigare, Maine Coon är ju en stor ras och sedan har jag för mig att sibirer är ungefär lika stora som norska skogskatter.

Nu får ni för en gångs skull ta och lära er att det heter norska skogkatter, inte skogsssssskatter! :)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 585
Senast: cirkus
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
792
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 098
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar