Storlek på täcke till isis?

Milene

Trådstartare
Funderar på att köpa ett regntäcke. Vilken storlek drar en normalstor isis, ca 135 cm mkh? Har noll koll på täckesstorlekar...:o

Sv: Storlek på täcke till isis?

Mät hästen från manken till svansroten, antal centimeter är den storlek du ska ha i täcke (eller den som ligger närmast).

Har träffat Isisar som har allt mellan 115 och 135, så det varierar en del. Det beror somsagt på hur "långa" de är över ryggen, men också lite på hur grova de är :)

Båda mina har stl 125.
Den ena är högbent och slank medan den andra är kort och kompakt.

Mest troligt är du behöver 125 täcke, är hästen lite rund så ska du absolut välja den storleken. I andra hand 115 om du har en smäcker kort ryggad häst.

Mest troligt är du behöver 125 täcke, är hästen lite rund så ska du absolut välja den storleken. I andra hand 115 om du har en smäcker kort ryggad häst.

Tack Boj och ni andra för svar! *hrm* blir nog ett 125-täcke...:o

Jag har alltid köpt 125 till Jorunn och alltid haft problem med för lösa bogar.
Köpte av en slump fel storlek och hade köpt 115 och nu satt täcket superfint över bogen..
Så 115 skulle jag tippa på att din häst har.. Jorunn är runt 135-138 och har som sagt 115=)

Köp amigo de sitter super över bogen skaver nada

Jag har bara Bucastäcken (de få jag har) och 115 skulle bli skräcktajt :o Då är ändå min dam liten och tunn. Runt 140 hög, men kort som 17 och med tunn bål.

Tycker att många islänningar har problemet att täcket ofta blir lagom långt men för stort i bogen. Till de allra flesta av mina har jag använt 125, till någon enstaka 115.

Skulle gissa på att din häst har 125 :)
Upplever på min häst att täckena blir bra över kroppen med hänger i bogen, typ nere på frambenen... Det täcket jag hittills hittat som passat min häst bäst är Amigo! :) De täckena finns även att beställa i 120 och 130, vilket är super. Min häst som inte rymms i en 125'a men ändå är för liten för en 135'a passade perfekt i en 130. Så rekomenderar Amigo!

Jag har 135 till min, de är ofta väl stora men bättre det än för små. Hästen är dock 143 (tror jag) och de flesta har 125 i storlek så det borde även din ha.

Jag upplever de flesta täcken trånga över bogen men för stora i halsen vilket gör att täcket sitter helt fel.
Jag har vikt och sytt sömmar på båda sidor om halsen så att täcket inte hänger ned så mycket. Bucastäckena fungerar bra de är inte så stora i halsen. Exklusive har ett täcke med extra bogbredd utan att vara så djup halsskärning.
Bogveck gör ingen skillnad då de flesta sitter helt felplacerade för att ge bogfrihet.

Jag har en isis på 135 i mkh, hon har 125 eller 135 i strl... men jag tycker det kan vara olika från täcke till täcke.. Så tyvärr så blir det ibland mkt provande och byte :)

Jag upplever med att det är beroende på vilket märke det är. Min tjej har ett ofodrat regntäcke som är 135 och ett regntäcke med fleccerygg på 125. Det senare är tänk att hon ska ha under vintern ..

Bästa är att mäta. Min kuse har 115 och han är 138 i manken...

Funderar på att köpa ett regntäcke. Vilken storlek drar en normalstor isis, ca 135 cm mkh? Har noll koll på täckesstorlekar...:o

Min har 145, Bucas.
Trån g i bogen så bogskydd behövs. helst ett nytt täcke när plånboken säger till

Jag har 115 på mina, både regntäcken med halvhals, fleecetäcken och vintertäcket!

Liknande trådar

Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
381
Senast: Elektron
·
Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
1 052
Senast: MissFideli
·
Utrustning Jag har ett halvblod ca160 cm som har 145 i täckesstorlek. Dom passar bra förutom att jag inte gillar att dom hänger så långt ner mot...
Svar
17
· Visningar
865
Senast: aglaonema
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 737
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar