Storlek på kattungar vid "förlossning"

M

MHelena

I början av juni valde vår katthona att ta "semester" från oss i ett par dagar. Att hon hade en "semesterflirt" råder det ingen tvekan om.

Har sökt runt lite på internet men inte fått svaret - Hur stor är en kattunge vid förlossning?

:banana:

Sv: Storlek på kattungar vid "förlossning"

Efter lite efterforskningar skulle jag gissa på att en nyfödd kattunge väger mellan/runt 100-150g, kanske lite beroende på ras och hur många ungar det blir i kullen. Det kanske kan ge ett litet hum om hur stora de är.

När min egen katt föddes för fyra år sedan sa min mamma (som haft en hel del kattungar tidigare) att det var de största kattungar hon någonsin sett. Men jag tror att hon lurade sig på att deras mamma var så otroligt liten.

När våra kattungar föddes vägde de mellan 63-109 gram den minsta vägde 63g och den största vägde 109g.

Om du vill ha en storleksuppfattning utöver vikten, så skulle jag nog säga att de är ungefär lika stora som hamstrar :)

Åååååå - eftersom vi har en nätt raskatt så har det varit enkelt att känna "bäbbarna", som tippas bli två stycken. Storleksmässigt har det känts som om de idag ligger runt en storlek på 4-5 cm.

Det här ska bli både spännande och lite "scary". Förhoppningsvis går det bra. Petar in en liten bild (tyvärr lite suddig) men jag tycker att den är rolig eftersom den tydligt visar en liten "bäbbestjärt" i luften.

TACK ALLA :laugh: för era svar.

22574322.jpg
[/url][/IMG]

I början av juni valde vår katthona att ta "semester" från oss i ett par dagar. Att hon hade en "semesterflirt" råder det ingen tvekan om.

Har sökt runt lite på internet men inte fått svaret - Hur stor är en kattunge vid förlossning?

:banana:

Det varierar. Allt från 50-120 g är normalt. De är väl runt 8 cm långa när de föds.

Hon är av rasen Abessinier (abby) och jag lovar att hon är lika speciell som hon ser ut. Vi fick henne när hon var ett år gammal pga att hon var för aggresiv mot andra katter för att kunna ställas ut och avlas på.

Hon är verkligen en kanonrolig, jättefin och mycket speciell katt. Hon heter Bonzita men kallas för "smygande fisen" då hon kan liknas vid en smygande fis...ha ha....man ser den inte, man hör den inte - förrän man känner den....:rofl:

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 387
Senast: Sel
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 606
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 192
Senast: escodobe
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 569
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama