Storlek på hagar

Sofie19

Trådstartare
Hej, är det någon som vet ungefär hur stor en hage behöver vara för 3 storhästar? Det är många som säger olika. Finns det någon lag på hur stor den behöver? Tacksam för svar :)

Hej, är det någon som vet ungefär hur stor en hage behöver vara för 3 storhästar? Det är många som säger olika. Finns det någon lag på hur stor den behöver? Tacksam för svar :)
Det finns någon vägledning som är strax under måtten för en liten ridbana, för EN häst.
Det viktiga är att hästarna ska kunna röra sig fritt i alla gångarter och det är ingen nackdel med så stor hage som möjligt. Och är de flera bör ju hagen givetvis vara större, så de kan sträcka ut ordentligt när de gör det tillsammans.

Det beror också på hur marken är. Blir det lera vid regn? Vilken sorts gräs är där? Hur mycket mat behöver hästarna under betesperioden? Kommer hagarna att skötas med betesputs, harvning, mockning? Det är bra att ha iallafall två olika hagar att växla mellan.

Måttet ameo angav (liten ridbana) är väl för minimal så kallad rasthage.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 033
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: Cattis_E
·
Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
781
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
518
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama