Storlek på fölningsbox?

Mitt sto står i en box på 15 kvm.

Har för mig att minsta tillåtna/rekommenderade(?) storlek är 11 kvm, med kortaste sidan minst 3,5 m.

Mitt sto är 158 cm i mkh. Hon har nu en box på 9 kvadrat. Men ca 1 månad innan fölning kommer vi o ta bort väggen mellan hennes och tomma boxen brevid. Så hon kommer få 18 kvadrat. :)

Min står i en box som är 3,50x3,75. Tyvärr spelar storleken på boxen ingen roll för henne, hon lägger sig ändå med röven mot väggen.

Så gjorde hon även i gammla boxen som 5x7 m. Men den boxen finns inte längre tyvärr. Den försvann när vi byggde om stallet.

Vi har en på 24 kadrat, 2 boxar utan mellan vägg .
Hästens mankhöjd 165
Men hon fölade ute i hagen det var då bra väder i maj 03. :banana:

Min fölbox är ungefär 15 kvm. Minsta tillåtna mått för stor häst är 11 kvm, men det tycker jag skulle kännas väldigt litet.

Jag hade 4*4 m, dvs 16 kvadratmeter till maxad D-ponnystoet. (Men hon la sig mot väggen ändå *s*).

Jag skulle inte vilja ha MINDRE än det till en stor häst. Inte så mycket just för FÖLNINGEN, utans en när sto och föl ska dela. De står ju ofta ihop tills fölis är runt halvåret, och då är de inte så små längre =)

11 kvadratmeter som är minsta tillåtna för storhäst tycker jag är/blir alldeles för livet, jag vill att sto och föl ska kunna ligga ner samtidigt och sträcka ut utan problem, och att stoet ska kunna röra sig i boxen även när fölet ligger.

Våra vanliga fölboxar är på 17 kvm (3,75x4,75)och hon som fölar först står i en jättebox på minst 24 kvm. I den kan små föl t o m galoppera runt sin mamma. :) Vill man så kan man öppna till en lika stor box till och hon har en mindre paddock att vistas i. Bra om vädret är trist och de inte kan vara ute.
Mina ston är 165-173 cm.

Björnvarps Gård

Har tre boxar som jag använder som fölboxar.

4,0 x 5,5=22 m2 stoet är 179 cm
4,0 x 5,0=20 m2 stoet är 175 cm
4,0 x 4,0=16 m2 stoet är 161 cm (fölar sent så hon behöver nog inte boxen förren till hösten och installningen om vädret är bra)

Jag har ytterligare 5 boxar som håller 12 m2 och alltså lagliga "fölboxar". Visst är det bra med stora boxar men det är ett elände när bäddarna ska ut! :cool:

Jag tycker alltid att det verkar som om mina ston vill ha ändan mot väggen när de fölar även om de har bra plats.

Lill / Stall Nöbbeled

Vad gör man då i mitt fall ?
Mina boxar är 3.3 * 3.30 , misstänker att stoet jag köpte för ett tag sen är ganska långt gånget dräktigt (vet är på väg) ..Nån större box har jag inte..

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
273
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 355
Senast: Freazer
·
Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
854
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Rastgården/hundparken jag brukar besöka är i storlek av halvannan fotbollsplan. Men var för ett tag sedan till en större stad i...
Svar
13
· Visningar
917
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka