Storlek på era korsningar

Jaasse

Trådstartare
Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer korsningar lite mer olikt tex rent halvblod? Tänker främst ponny/halvblod. Skriv gärna mankhöjd vid 1 år resp äldre. Gärna om mamma är ponny eller storhäst med.
 
Har en korsning med halvblodspappa och ridponnymor. Han är nu 7 år och börjar bli färdig i kroppen, har dock växt långsamt. Hans mamma var en överväxt ridponny på ca 152 cm, med arab på mödernet.
Min Hebbe var ca 137 som ettåring och är nu ca 156 cm, lagom för mig. Han är efter Hip Hop, som jag tror var 165/166 cm.
 
Jag hade en korsning halvblodspappa (Warsteiner) och welsh cob. Mamman var ca 145cm har jag för mig, ponny.

Han blev en bjässe, hög som sin far och enormt krallig. Extremt mycket häst och med sin farsas temperament 😂. Snygg som bara den dock. 172cm kändes som 190cm. Han hade en halvbror (samma hingst, liknande ponnysto) som knappt blev häst i storlek.

Jag köpte han när han var fyra, men av förra ägarens bilder att döma växte han om mamma som åring.
 
Har en korsning med halvblodspappa och ridponnymor. Han är nu 7 år och börjar bli färdig i kroppen, har dock växt långsamt. Hans mamma var en överväxt ridponny på ca 152 cm, med arab på mödernet.
Min Hebbe var ca 137 som ettåring och är nu ca 156 cm, lagom för mig. Han är efter Hip Hop, som jag tror var 165/166 cm.
Min var 138 som ettåring och nu som tvååring är hon 148. Hoppas hon också sträcker upp sig till närmare 160! Har hela tiden gissat på 152-154cm.

Mamma Haflinger 146cm
Pappa Magic Park SWB 166cm.
 
Min första häst
E ett engelskfullblod på 155 cm U en C- ponny NF avkomman 151 cm
Denna häst fick en avkomma med en swb på 172 cm och denna avkomma blev 160 cm, nästan färdig på höjden på sommaren som 2 åring men hände mycket på brädden.
 
Korsning PRE/ Halvblod
Pappa 164, Mamma 158 Mormor 152
140cm som 1åring, blev 155cm

Korsning PRE 75% Halvblod 25%
Pappa 169 mamma 155
135cm som åring
hoppas verkligen han blir större än mamma ovan
Han är åtminstone större än den som ska bli D-ponny på betet.
 
Min var 138 som ettåring och nu som tvååring är hon 148. Hoppas hon också sträcker upp sig till närmare 160! Har hela tiden gissat på 152-154cm.

Mamma Haflinger 146cm
Pappa Magic Park SWB 166cm.
Min var som tvååring 146 cm och är nu som fyraåring 148. Hon har inte vuxit alls senaste året, men blivit mycket bredare och rejäl ändå.

Hennes pappa är 172 cm och mamma är 140.
 
Min var som tvååring 146 cm och är nu som fyraåring 148. Hon har inte vuxit alls senaste året, men blivit mycket bredare och rejäl ändå.

Hennes pappa är 172 cm och mamma är 140.
Men då kanske inte hoppet om att kunna mäta henne som dponny som 4 åring inte är omöjlig 😂🤪
Jag mätte mamman med samma mätsticka innan slutmätningen och var lite orolig, den stod på över 149 med skor, men hon mättes till 146. 😊
 
Men då kanske inte hoppet om att kunna mäta henne som dponny som 4 åring inte är omöjlig 😂🤪
Jag mätte mamman med samma mätsticka innan slutmätningen och var lite orolig, den stod på över 149 med skor, men hon mättes till 146. 😊
Jag har mätt min på stallgången oskodd med mätsticka, säkert 100 gånger.... :cool:

Om jag mäter på klinik så får vi se vad det landar på. Kanske hon också blir 146?
 
Jag har mätt min på stallgången oskodd med mätsticka, säkert 100 gånger.... :cool:

Om jag mäter på klinik så får vi se vad det landar på. Kanske hon också blir 146?
Jag kommer iallafall testa mäta min 🤪 om hon inte drar iväg så den står på typ 155 eller något 😂

Tror absolut inte hon kommer gå att slutmäta som ponny men hade varit kul att kunna rida ungponnyklasser när hon är 4-5 😄

Men vi hade en ponny i stallet som tävlade som D-ponny när han var unghäst, som sedan slutmättes som maxad C! Så man vet ju aldrig 😆🤓
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 501
Senast: Jaasse
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 560
Senast: gammalek
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
585
Senast: MiaMia
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 210
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp