storlek på ELT-gjordar

Lilla_Gubben

Trådstartare
Jag har, utav sadelmakare, blivit rekommenderad att köpa en ELT-gjord till min dressyrsadel, men nu till frågan, är det samma storlek som på befintlig gjord, eller bör man gå upp/ner i storlek?

Jag gick ner fem, men borde tagit min vanliga längd, då har jag alltid en ganska lång gjord som jag inte drar hårt alls.

När jag köpte till hoppsadeln köpte jag samma längd som på min vanliga men tyvärr får jag då spänna högst upp. Köpte en begagnad så gick inte byta! När jag köpte till dressyrsadeln valde jag 5 cm kortare än min vanliga.

Beror ju på på vilket hål man har sin vanliga.
Min vanliga är 45 cm och spänns kanske på 4-5 hålet, ELT köpte jag i 40 cm och första gångerna var det så man fick kämpa lite för att få i första hålet. Nu spänner jag väl ungefär på 3-4 hålet. Så, bara för att måttet säger att den är 5 cm kortare så är den kanske bara 2-3 cm kortare vid användning.

Liknande trådar

Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
384
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
303
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Hemmet Vi planerar att skaffa pool till våren, så jag tänkte börja se mig omkring lite redan nu. Problemet är att jag inte vet något alls om...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka