Storlek på avelsboxen

Sv: Storlek på avelsboxen

Kan en box på 4 ×6 med en vadderad järn stolpe i mitten fungera då? Har mellanväggar som går att plocka ner bräda för bräda men det blir kvar en stolpe då i mitten.
Blir ju lagom stort men stolpen känns lite väl i vägen kanske.
 
Sv: Storlek på avelsboxen

Absolut inga stolpar i mitten när det är dags för fölning.
 
Sv: Storlek på avelsboxen

Våra två fölboxar är 16 resp 20 kvm, känns ganska lagom både att föla i och sen när bebis galopperar runt :)
 
Sv: Storlek på avelsboxen

Tänkte det, så då är en provisorisk fölbox/ stängd ligghall i hagen bättre med övriga sällskaps hästar i hagen bredvid?
 
Sv: Storlek på avelsboxen

föla i boxen som är 3*4 å sen när fölis e nån vecka så vaddera stolpen ordentligt å öppna upp så dom får bägge boxarna som du sa.. de hade jag gjort...

Mitt sto på 157 cm fölade på 12 kvadrat men som nån skrev här så blev de tight när fölis bler lite större så då fick dom bo i lösdriften i stället=)

Nu har vi föl boxar på 18 kvadrat å de e rätt lagom tycker jag =)

eller stänga in dom i en större ligghall e ju ännu bättre=)
 
Sv: Storlek på avelsboxen

KL
Vårt nya stall är inte klart än.
Fölboxen kommer bli på 20kvm.
Det blir färdigt strax före fölning.
Men som jag förstått, så är det viktigt att stoet får vänja sig vid den nya miljön senast 1 månad före fölning.
Hennes nuvarande box är på 12kvm.
Så vad är bäst? Att låta henne föla på 12kvm och sedan flytta sto och föl till nya stallet ( på samma gård ) eller flytta stoet precis innan fölning, så hon kan föla på 20kvm? Hur hade ni gjort?
 
Sv: Storlek på avelsboxen

Jag vet inte vad du menar med att vänja sig vid nya miljön?
Det som är viktigt möjligtvis är att hennes råmjölk anpassar sig till den befintliga miljön vilket inte borde vara ett problem om det ny stallet är på samma gård. Jag hade lätt satsat på den stora boxen
 
Sv: Storlek på avelsboxen

Det var råmjölken jag tänkte på ur det perspektivet.
Men sedan funderar jag även på om det kan bli stressmoment att byta box?
Stallet är i en annan byggnad men på samma gård.
Eller är jag fjantig?
 
Sv: Storlek på avelsboxen

De flesta större stuterier har ett antal särskilda fölningsboxar, där diverse övervakningsgrejer är monterade.
Dit kommer stona bara några dagar innan fölning, och flyttar när fölningen är överstökad. Tvättning och in med nästa sto på tur.
Brukar fungera utmärkt.
 
Sv: Storlek på avelsboxen

12 kvadrat räcker som fölningsbox. Ston har alltid en förmåga att lägga sig med arslet i ett hörn hur som helst. Även om boxen är större än så.
Så gör som du tycker känns bäst.
 
Sv: Storlek på avelsboxen

Ha,ha :)
Hur sjutton gör man när de lagt sig i hörnet då?
Drar dem rätt?

TS: förlåt för trådkap
 
Sv: Storlek på avelsboxen

Är man med så motar man upp dom, och håller dom i grimskaft där det passar bättre att lägga sig.
 

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
912
Senast: Ramona
·
Avel Ni som använt er av de har det stämt? Använder finally foal o tycker det stämt bra tidigare, men hur snabbt kan de slå över om den är...
Svar
3
· Visningar
701
Senast: Karro-Lina
·
Utrustning Ni med samshield hjälmar se hit! Sitter och ska köpa en ny hjälm och är väldigt sugen på en samshield men har lite svårt att bestämma...
Svar
7
· Visningar
501
Senast: MiniLi
·
  • Omröstning
Avel Håller på att rita nytt stall då det inte finns något sådant på min nya gård. Och då måste man såklart fråga buke om råd - vad är bäst...
Svar
16
· Visningar
2 044
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp