Riven morot i köttbullar har jag inte provat men i köttfärssås och lasagne är det gott, även rotselleri är gott att riva och ha i det.
Gillar du "frysgrönsaker"? sån i såndär mixpåsar? Sånt är lätt att slänga med i en låda, framförallt om man gör fryslådor för då behöver man inte ens tina upp dem. Tycker det går bra till korvstroganoff men får tänka på att ha lite större matlåda då det inte är speciellt mättande.
Annars kan man ju också tänka bort att man måste ha en "sallad" till allt. Det går hur fint som helst att bara skära av en bit av gurkan, skala ett par morötter eller dela en paprika och ha med, det måste liksom inte hackas och blandas och grejas.
En annan grej som är god tycker jag är gratäng på blomkål och broccoli. Vet inte hur det går att frysa dock. Men det är gott att ha som tillbehör till typ lax- eller kycklingfile istället för potatis/ris.
Jag återkommer med fiskreceptet senare
Riven morot funkar ju i morotsbiffar så det borde funka i köttbullar också tänker jag

Bra sätt att göra köttbullarna både grönare och billigare. Kör redan löjligt mycket lök i dock så andelen kött blir fan inte hög med morot också
Nej tyvärr inte, skitäckligt! Grönsaker är svårt på det viset att de måste vara färska (med enstaka undantag), annars äter jag de inte, om det inte är just nåt som går att "gömma" i maten. Broccoli tex funkar fint att låta puttra i en ugnsbakad omelett så både smak och konsistens av den går upp i rök

Korvstroganoff har jag gärna grönsaker i däremot. Mycket lök ska det vara, och så kör jag i majs. Ska prova inlagd paprika också nästa gång, kör ajvar istället för tomatpuré redan som det är så paprika borde funka tycker jag. Inlagd paprika är annars stapelvara och åker gärna ner i såväl omelett som köttfärs.
Mättnadsmässigt är det inga problem. Jag äter pytteportioner efter gastric bypass, därav att jag ska prioritera protein först, sen grönt, och kolhydrater i mån av plats typ. Blir jag inte mätt så kan jag ta fram en till låda eller ta lite majsbröd eller nåt men det brukar inte behövas.
Storkok kan ju också innebära att man grillar 15 kycklingfiléer eller ett par slangar fläslfilé i ugnen och skivar upp eller fryser in hela i portionsförpackningar som bara är att ta fram och värmer till vad man nu är sugen på vid tillfället om det nu är ris, couscous eller pomme eller vad man nu har tillgängligt som man tillagar. Det halverar ju arbetsbördan när blodsockret är lågt eller tiden knapp.
Ohja! Det gör jag jämt. Har bland annat 2 kg färdigskivad fläskfilé i frysen, nästa gång jag vill äta fläskfilé steker jag på alltihop så är det klart, skitsmidigt. Slänger gärna lite stekost och sparris i stekpannan och plockar fram en färdig bit fläskfilé tex. Är jag riktigt lat så köper jag en påse blandsallad och plockar ut lite färdiglagad kyckling ur frysen så har jag kycklingsallad på 2 minuter typ
@gul_zebra kan tipsa om att lax och sparrispaj är vansinnigt gott! Minipajer var en bra idé har inte tänkt på det själv. Rotfrukter kan ge lite mer tuggmotstånd i paj om det är mosig eller för mjuk konsistens du har svårt för.
Ohja! Svängde ihop sparrispaj idag och sånär som på att skalet kanske inte blev perfekt (vadå komma ihåg att förgrädda

) så blev det en hit som helt klart ska göras fler gånger!
Konsistensen i paj är inga problem, tvärtom

Det är snarare typ gratänger (fiskgratäng och potatisgratäng är typ det värsta som finns) och majoriteten tillagade grönsaker jag har svårt för.
https://irakiskmat.se/supergott-med-torsk-spenat-lok-och-sambal-oelek/
Den här fisken åt jag sist jag var hos pappa. Jättegott och lättlagat. Borde det inte fungera med broccolibuketter för att få mer grönsaker i? Såsen är ganska gräddig och tjock så tillsätt gärna vatten för att få mer av den. Få med allt "smältvatten" från fisken som extra bujlong också. Jag brukar byta all "vit fisk" till fryst sej av budgetskäl, går förmodligen bra här också men har inte prövat att göra den själv ännu.
Den såg god ut! Jag brukar bara steka eller koka fisk, är så jäkla skeptisk till typ allt annat (KAN ha att göra med att annat alltid varit fiskgratäng eller påmint om just fiskgratäng). Ska prova den där, blir intressant!
Kör sej jag också, billigt och asgott
Har du kollat in portionenundertian på instagram? Hon ger ofta tips på grytor som är utmärkta för storkok! Vegetariska recept med mycket näringsrika grönsaker, vill man addera animaliskt protein går ju det också

. Har provat flera av hennes rätter och hittills har det varit succé!
Ja det har kollats, tyvärr väldigt många rätter som inte funkar, men har fått lite mellanmålstips därifrån som jag bara ska få tummen ur och testa iaf!