N
Nehalennia
Hästen jag håller på med sen lite drygt ett halvår tillbaka har alltid varit störig på gången när man fixar med honom. Vevar med framben hotar med bakben och nafsar. I början när jag höll på med honom slog jag till honom lite lätt då han gjorde dessa saker som han inte fick och jag slutade snart med att ge honom godsaker ur handen. De som äger honom och andra som håller på med honom ger honom godis ur handen och slår till honom när han gör dessa saker. Det hjälper uppenbarligen inte så jag tänker "Jag gör det jobiggt för honom att veva och hota och ha sig". Jag flyttade honom på gången framåt, bakåt, sidorna men det hjälper inte heller. Sen läste jag här att man skulle ignorera dessa fasoner och i stället berömma då han skötte sig vilket jag prövade. Detta tycker jag gjorde saken värre då han så småningom började tränga mig mot väggen. Var och en av dessa metoder fick ungefär två månaders perioder på försöken. INGET HJÄLPER!!!!!! Jag har hållit på med hästar mycket och länge och är alltid konsekvent och noga med att försöka vara en bra ledare. En annan fason han har är att han gärna stannar då man leder honom vilket medfört att jag alltid går bredvid och snarare föser honom. Han stannar fortfarande men inte lika ofta. Uppenbarligen respekterar han mig inte. Vilka fler metoder har ni i bakfickan för att få bukt med dessa problem????