"Störig på gången"

N

Nehalennia

Hästen jag håller på med sen lite drygt ett halvår tillbaka har alltid varit störig på gången när man fixar med honom. Vevar med framben hotar med bakben och nafsar. I början när jag höll på med honom slog jag till honom lite lätt då han gjorde dessa saker som han inte fick och jag slutade snart med att ge honom godsaker ur handen. De som äger honom och andra som håller på med honom ger honom godis ur handen och slår till honom när han gör dessa saker. Det hjälper uppenbarligen inte så jag tänker "Jag gör det jobiggt för honom att veva och hota och ha sig". Jag flyttade honom på gången framåt, bakåt, sidorna men det hjälper inte heller. Sen läste jag här att man skulle ignorera dessa fasoner och i stället berömma då han skötte sig vilket jag prövade. Detta tycker jag gjorde saken värre då han så småningom började tränga mig mot väggen. Var och en av dessa metoder fick ungefär två månaders perioder på försöken. INGET HJÄLPER!!!!!! Jag har hållit på med hästar mycket och länge och är alltid konsekvent och noga med att försöka vara en bra ledare. En annan fason han har är att han gärna stannar då man leder honom vilket medfört att jag alltid går bredvid och snarare föser honom. Han stannar fortfarande men inte lika ofta. Uppenbarligen respekterar han mig inte. Vilka fler metoder har ni i bakfickan för att få bukt med dessa problem???? :confused:

Sv: "Störig på gången"

Ett sto på ridskolan är precis på det där viset, men när hon står i spiltan också. Ibland kan det räcka med att knäppa fast ett grimskaft och hålla i det eller bara lägga det över halsen (plus att hon står uppbunden i spiltan). Då verkar hon acceptera att hon är fast. Det är dock inte alltid det fungerar så vi ska pröva ge henne örter som jämnar ut humöret för ston med pms, men eftersom "din" är pojke så är det väl uteslutet.
Jag tränar lite enkla horsemanshipövningar med min sköthäst på samma ridskola som går ut på att han ska backa när jag går mot honom och följa efter när jag backar ifrån honom, så att det blir som en jojjo.. Om hästen inte backar när man går emot den kan man "picka" den i bringan, men det är viktigt att den inte stannar om man slutar "picka" och fortsätter gå framåt. Det blev kanske lite luddigt förklarat men jag hoppas att det går att förstå.. ^^
Dessutom gör jag andra ledövningar där han inte får gå förbi mig, och det har gett resultat.
Vi har också en ponny som vill stanna när man leder honom, men det verkar vara av osäkerhet, och nästan bara när han ska in i ridhuset så jag brukar ta tyglarna över huvudet och bestämt titta och gå framåt och då följer han efter då han inte vill bli lämnad kvar.
Men "jojjo-leken" tycker jag är en bra och enkel metod för att bygga upp förtoende och respekt sinsemellan.

Som vanligt svårt/omöjligt att ge besked om tips och metoder, beroende på att så mycket hänger på individen häst och individen människa och deras inbördes förhållande.

Ett par tankar: Det är skillnad på inlärning och uppfostran. Vid inlärning gäller just ignorera fel och beröm rätt.
Vid uppfostran, av häst som " blivit lärd fel", gäller andra regler. Beröm och uppmuntran vid önskat beteende, javisst! Men även reaktion när hästen gör fel (trots att den vet bättre). Ett tillräckligt kraftigt "NEJ" kombinerat med kroppspråk, t ex.

Jag skulle inte slå hästen, för att den gör fel. Det ger vanligtvis fel signaler. Bättre då att reagera innan den gör fel, alt bryta förutsättningarna för felbeteende.

En sak att tänka på är, att dom beteenden du beskriver, kan vara olika svar på för hästen olika situationer, även om du inte ser det.

Gör hästen fel, ska man reagera direkt! Det kan inte nog poängteras, att timingen är helt avgörande!! Helst ögonblicket innan hästen gör fel- när den tar beslutet att göra det. "Fel" i det här fallet, behöver inte vara fel i hästens ögon. Den har förmodligen blivit lärd att göra vissa saker, för att därmed uppnå sina syften. Ofrivilligt lärd av obetänksamma människor. Det gäller alltså att lära in ett nytt beteende och nya värderingar hos hästen.

Jag skulle också försöka få hästägaren att byta vanor, till dom jag själv föredrar. Eller åtminstone sluta med dom jag betraktar som helt fel. Risken finns ju annars, att din relation till hästen blir bättre, medan deras blir ännu sämre.

Vi är restriktiva med godsaker. Det kan bli max nån gång i veckan, och då alltid med handen. Godiset ges aldrig som muta eller "beröm"!

Observera att allt jag skrivit är min syn och inga fakta/sanningar!
LIA

Tackar så mycket för era tankar och idéer :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 139
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 993
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar