Storbad av katter!!!!

Domino_s

Trådstartare
Idag har jag haft storbad....4 av 5 katter badade....den jobbigaste får vänta tills imorgon.:D..(eller idag är det kanske....:o)

Hur är era katter att bada....?

3 av mina är supersnälla...medans 2 är krångliga...(iofs badade den ene för första gången idag)....

Nån som har ett bra tips på hur man lugnar ner en halvt hysterisk misse....har ganska stor erfaenhet av att lära katter att det här med bad ej är farligt...(hållt på med utställningskatter länge)....Men den här lille killen kommer jag inte underfull med....:angel:

Alla tips är välkomna, så blir badet roligare för både missen och mej....:idea:

//Domino_s

Sv: Storbad av katter!!!!

Hur är era katter att bada....?

Honkatten är som hon (nästan) alltid är, d.v.s. fullständigt rabiat. ;) Hankatten däremot är väldigt snäll att bada. Det är väl inte direkt så att han tycker om det, men han protesterar inte särskilt mycket heller.

Man kan ställa in en stol i duschen som de får sitta på, verkar vara bättre än att stå på det "äckliga" dusch golvet.
Alla mina innekatter badas med jämna mellanrum, då sambon är allergisk. :mad:
Alla protesterar, men inte värre än att de blir mäkta sura på mig.
Inna jag börjar dock, klipps alla klor.
Sen blir det räkor och annat gott för hela slanten när det är klart. :D

En av våra katter har mjäll, så hon får en dust med mjällschampot innan hon börjar riva sig alltför mycket. Hon är snäll (börjar väl bli härdad :P) men senaste gången tvingades vi vara i duschen istället för i handfatet och det var inte populärt. Hon tjöt några gånger, annars brukar hon vara nästan helt stilla och inte säga nånting. Hon verkar gilla de där baden, det tar väl bort klådan.

Man kan ställa in en stol i duschen som de får sitta på, verkar vara bättre än att stå på det "äckliga" dusch golvet.
Alla mina innekatter badas med jämna mellanrum, då sambon är allergisk. :mad:
Alla protesterar, men inte värre än att de blir mäkta sura på mig.
Inna jag börjar dock, klipps alla klor.
Sen blir det räkor och annat gott för hela slanten när det är klart. :D

Yes...här klipps också klorna innan...dom har ju vassa vapen annars dom små odjuren....:devil:

Smart det där med stolen....Jag har funderat på en halkmatta....:idea:

Jo....här blir de blötmat...tack och lov för korthåriga...va lite jobbigt förr när man hade bara långhårskatter...först ska det fönas o kammar och sen går de ju inte med blötmat...gjorde det misstaget en gång...de ba bara att bada om sen....:D

//Domino_s

Pottan är skitsnäll, han är så mesig så han står bara där och ser olycklig ut. Kan ge ifrån sig nåt hjärtskärande skrik så matte verkligen förstår vilken genomrutten människa hon är men annars är han helt oproblematisk.

Sunny däremot är HELT rabiat, han klänger och skriker, panikhoppar, klöser och är allmänt helt veck. Han är dessutom ett muskelpaket deluxe (dommaren på senaste utställningen frågade om jag gett katten anabola för han hade ALDRIG sett en katt med så mycket muskler) så han är svår att hålla. Man ser ut som om man blitt överkörd av en gräsklippare när man är färdig med honom:( Han badar jag inte i onödan:angel:

Sunny däremot är HELT rabiat, han klänger och skriker, panikhoppar, klöser och är allmänt helt veck. Han är dessutom ett muskelpaket deluxe (dommaren på senaste utställningen frågade om jag gett katten anabola för han hade ALDRIG sett en katt med så mycket muskler) så han är svår att hålla. Man ser ut som om man blitt överkörd av en gräsklippare när man är färdig med honom:( Han badar jag inte i onödan:angel:

Låter precis som min Zorro...fast utan musklerna..jag har aldrig sett en så akrobatisk katt....:o....Man riktigt ser hur alla ben sticker ut åt sidorna för att gripa efter badkarskanterna när man ska ha ner han i badkaret....:rofl:

Han ser ut som hackebiff när han e klar me honom....

//Domino_s

Jag gör såhär: Badar i badkar med varmt vatten, 39 gr cirka. Man kan lägga en gammal trasmatta på botten så inte kissen halkar. Sköljer med tillbringare, inte handduschen. Viktigast är att vara kolugn själv :cool:, bestämd och envis men snäll och jollra på med kissen hur duktig den är osv... Man får inte bli arg eller stressad själv, även om katten bråkar och går an.

PCL schampo med lavendeldoft tycker jag är super. Det funkar som aromaterapi tror jag, med lugnande effekt. Min hankatt, som inte gillat bad något vidare förut när vi hade vanligt kattschampo, spinner numera och låter sig snällt tvålas in, han riktigt njuter. :)

Katterna doftar gott efter badet men det försvinner snabbt.

Man ska vara två pers om katten är bänglig, hålla runt frambenen med ena handen och bakbenen med andra i ett fast grepp medans den andra tvålar in och sköljer.

Jag gör såhär: Badar i badkar med varmt vatten, 39 gr cirka. Man kan lägga en gammal trasmatta på botten så inte kissen halkar. Sköljer med tillbringare, inte handduschen. Viktigast är att vara kolugn själv :cool:, bestämd och envis men snäll och jollra på med kissen hur duktig den är osv... Man får inte bli arg eller stressad själv, även om katten bråkar och går an.

PCL schampo med lavendeldoft tycker jag är super. Det funkar som aromaterapi tror jag, med lugnande effekt. Min hankatt, som inte gillat bad något vidare förut när vi hade vanligt kattschampo, spinner numera och låter sig snällt tvålas in, han riktigt njuter. :)

Katterna doftar gott efter badet men det försvinner snabbt.

Man ska vara två pers om katten är bänglig, hålla runt frambenen med ena handen och bakbenen med andra i ett fast grepp medans den andra tvålar in och sköljer.

Jag kör också 38-39 grader...(har smidig markering på vredet)....

Min sambo och jag brukar hjälpas åt med den lille krångelpellen....Sen blir det mycket bebissnack precis som du säger....Att "slåss" med katten funkar aldrig...fattar inte dom som dänger med katterna och skriker på dom....:crazy:

Vi ska ta oss an den lille ikväll....Dom andra ska dock få sen en slutlig genomkammning till bara.....(kammar före bad, direkt efter när dom börjar torka och en gång till när dom är helt torra....:)

//Domino_s

Hur "ofta" ska man bada innekatter?
Använder ni något speciellt schampoo?

Hur "ofta" ska man bada innekatter?
Använder ni något speciellt schampoo?

Jag badat mina lite efter hur pälsen ser ut, men det brukar bli minimum 1 gång/månad.

Minkoljeschampoo är underbart om man vill ha nåt lite "finare"....

Annars har jag kört vanligt många gånger.."Naturelle" har konstigt nog fungerat kanon....kör då med både schampoo o balsam...

//Domino_s

sist jag badade min ena kisse la jag ut bilder på badningen. Då klassade väldigt många mig nästan som djurplågare för att jag blötte ner kissen.
Har inte badat de sen dess. Blev därför osäker.

sist jag badade min ena kisse la jag ut bilder på badningen. Då klassade väldigt många mig nästan som djurplågare för att jag blötte ner kissen.

Varför skulle du vara djurplågare för att du badar katten....:confused:

Sålänge du håller temperaturen rätt och inte spolar den i ansiktet/öronen så inga problem....

Fortsätt du att bada din misse....Dom som har allergiker i familjen badar ibland mer än 1 gång i veckan....

//Domino_s

Jag minns tråden. Det blev ett jävla liv för att du badade din katt fasten det inte behövdes. Klar överreaktion från bukarnas sida;)

Du kan gott tvätta katten så ofta du tycker att det behövs. Skivar sig pälsen på katten är den skitig.

Jag tvättar min ena kanske varannan månad, han är väldigt korthårig och dålig på att tvätta sig så när man ser att han är smutsbrun på halsen åker han ner i handfatet:angel:
Gräsklipparkatten håller sig ren själv och honom nöjer jag mig med att tvätta inför utställning, nu är han inte tvättad på över ett år:D

phuu...känns skönt att höra från fler att det inte ska vara skadligt iallafall :D
Ena kissen är aldrig badad och han är ca 3år :eek::devil::D ska nog slänga lortgrisen i badet imorgon :devil: den andra får sig oxå ett bad då :)

Kan man tvätta katten med galltvål?
Vet att min kompis använder det på hundar.

phuu...känns skönt att höra från fler att det inte ska vara skadligt iallafall :D
Ena kissen är aldrig badad och han är ca 3år :eek::devil::D ska nog slänga lortgrisen i badet imorgon :devil: den andra får sig oxå ett bad då :)

Mina gamla bondkatter som bor kvar hos mor och far är inte badade de senaste 6-7 åren så man behöver inte bada katter. Dom är duktiga på att hålla sig fräscha själva;) Men upplever du dom skitiga kan du gott bada dom lite.

Angående galltvålen så borde det gå bra, jag har själv duschat med galltvål några gånger och även badat hästarna i den.
Annars använder jag best friends (vanligt sånt ica/coop-schampo) schampo, skitbilligt och milt om nu kisse skulle vara lite känslig.

Liknande trådar

Hästvård Förra veckan var veterinär ute och misstänkte starkt att nya ponnyns utslag var ringorm. 😫 😫 Imaverol var det någon licens på och...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 718
Senast: Mia_R
·
A
Katthälsa Hej! Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av kattungar och därmed lite råd / tips / stöd. Jag och min kille plockade...
Svar
3
· Visningar
1 333
Senast: Vagis
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
1 090
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama