Stora träningstråden!

ztsu

Trådstartare
Jag saknar verkligen en tråd om träning! Där vi kan peppa varandra och hjälpa varandra med allt vad det kan vara. Där vi kan dela våra mål och drömmar, våra framsteg och motgångar. Där vi kan diskutera utrustning och kost för att få ut det mesta av träningen, men utan fokus på vikt (det finns det redan andra trådar för).

Själv är jag nybörjarlöpare och känner ofta ett behov av att fundera högt kring tex upplägg. Envägskommunikation via Google är ju inte så roligt i längden :)

Utöver löpning så simmar jag, tränar styrka och yoga. Men helt utan upplägg, gör det jag känner för för dagen liksom. Tänker att det nog egentligen inte är det mest optimala :meh:

Igår sprang jag milen för andra gången, nästan 10 minuter snabbare än för en vecka sedan när jag gjorde det för första gången. Från 7.41-tempo till 6.44-tempo. Så sjukt jävla nöjd med det!

Får man som "gruppträningsnörd" vara med?
Jag har program från/och PT och jag ska köra i gymmet, men det är ju så inihelvete tråkigt så lite pepp där vore ändå inte helt fel :D
De ska göras i samband med pass (och jag kör 1-3 pass/dag, typ) annars finns det inte en chans att det blir gjort.
Hittills har min PT varit gratis, och kommer nog vara det 1-2 ggr till. Men om jag ska betala sen känns det ju ovärt om en ändå inte gör något av det.

Sen äter jag som...ja jag vet inte vad, men det kunde nog inte vara mycket sämre i alla fall... :meh:

Men det låter ändå som att en PT kanske kan vara något för dig? Så kan den hjälpa dig med upplägg o.s.v.?

Får man som "gruppträningsnörd" vara med?
Jag har program från/och PT och jag ska köra i gymmet, men det är ju så inihelvete tråkigt så lite pepp där vore ändå inte helt fel :D
De ska göras i samband med pass (och jag kör 1-3 pass/dag, typ) annars finns det inte en chans att det blir gjort.
Hittills har min PT varit gratis, och kommer nog vara det 1-2 ggr till. Men om jag ska betala sen känns det ju ovärt om en ändå inte gör något av det.

Sen äter jag som...ja jag vet inte vad, men det kunde nog inte vara mycket sämre i alla fall... :meh:

Men det låter ändå som att en PT kanske kan vara något för dig? Så kan den hjälpa dig med upplägg o.s.v.?

Jag tänker att all träning utom ridning kan luftas och diskuteras här. Såklart även gruppträning :)
Förr tränade jag mycket grupp, men det är extremt dåligt utbud här ute på landet. Det var betydligt lättare när jag bodde i storstan.

Tror inte en PT är något för mig. Jag tränar inte på gym öht. Tränar styrka och yoga hemma (min man är yogainstruktör, mycket tacksamt :D).
Tänker att man (iaf jag) är ju så himla noga med att planera sin hästs vecka så träningen blir jämn och lagom, varierad och anpassad efter underlag och Gud och hans moster (haha!) men själv har jag ingen tanke alls bakom min träning. Varför är det så? Är inte det typiskt? :banghead:

Jag skriver ibland i Beach 2017-tråden men kan ta lite träningssnack här också! Det är härligt att vara nybörjarlöpare när man börjar med de där jättekapningarna - första gången milen under en timme är en milstolpe, eller 5 k under halvtimmen. Den senare har jag gjort i modern tid (läs förra året) men milen behöver jag mer kontinuitet för att greja igen. Men det ska ske! Senare i år. :)

Min träning som gårds- och hästägare är mycket på vardagsnivå, gräva i trädgården, skotta grus, skyffla ogräs på ridbanan, klippa gräs, baxa runt ensilagebalar etc etc. Jag har ett stillasittande jobb så jag får ändå lägga på lite promenad eller löpning för att komma upp i 10 000 steg om dagen. Det är ett av mina pågående "upplägg" att hålla en så lång stegsvit som möjligt om 10 000 steg eller mer varje dag. Föregående rekord var 24 dagar i rad och just nu är jag på 17, så nu ska jag bita i och hålla fast vid kvällspromenaderna eller joggingrundorna.

Mitt andra pågående projekt som jag gillar väldigt mycket är Ica-klassikern. Man gör alla de riktiga klassikergrenarna fast uppdelat på sex eller nio veckor och där det passar en bäst. Just nu håller jag på med Vasaloppet som jag ska försöka ta mig igenom på rullskidor då det är väldigt svårt att få ihop nio mil längdskidor i närheten av NV Skåne denna vinter. Det finns lite andra alternativ för oss som inte kan åka skidor på snö, crosstrainer är en variant. Men jag vill göra det så likt det riktiga som möjligt. Jag har sju mil kvar på fyra veckor så det är läge att steppa upp nu. Å andra sidan har min teknik blivit väldigt mycket bättre från första rundan, så jag är optimistisk ändå.

Jag tänker att all träning utom ridning kan luftas och diskuteras här. Såklart även gruppträning :)
Förr tränade jag mycket grupp, men det är extremt dåligt utbud här ute på landet. Det var betydligt lättare när jag bodde i storstan.

Tror inte en PT är något för mig. Jag tränar inte på gym öht. Tränar styrka och yoga hemma (min man är yogainstruktör, mycket tacksamt :D).
Tänker att man (iaf jag) är ju så himla noga med att planera sin hästs vecka så träningen blir jämn och lagom, varierad och anpassad efter underlag och Gud och hans moster (haha!) men själv har jag ingen tanke alls bakom min träning. Varför är det så? Är inte det typiskt? :banghead:
Fast en PT är SÅ mycket mer än bara maskiner på gym liksom. Jag och min PT använde en timme till att prata mat och använda foamroller...nu är det mest övningar för knä och arm som gäller där. Så jag tycker ändå det kanske skulle vara något att överväga för att hitta den där balansen i träningen, vardagen, kosten och allt sånt :)
Jag har inte heller någon som helst tanke bakom min träning, jag går på allt jag tycker är kul, och det är mycket :D
(Favoriterna är såklart Bodyjam och Bodyattack... :love: Bodyattack 30 min motsvarar ca 5 km löpning...jag vet vad jag föredrar... :p )

Men ni som tränar på egen hand, hur gör ni för att hitta motivation? Komma iväg? Jag måste ha någon som säger vad jag ska göra, när jag ska göra, hur jag ska göra...annars blir det ingenting alls.
Och igår insåg jag varför jag inte gillar att vara ute i gymmet. Folk stönar och skriker ju så förbannat... :o

Klart man måste träna:cool:
Det skulle man kommit på för många år sedan men nu när man är tvungen så har man upptäckt att det är rätt skönt att gå på gymmet och ta långpromenader 8km eller mer men bra musik i lurarna så kan man gå hur långt som helst :).När jag tränar försöker jag gå på gymmet 2 ggr veckan .Det tar ca en timme men nu har det inte blivt av den sista månaden och promenaderna brukar bli mellan 2-4 i veckan

Jag är grupptränings-oholic nuförtiden :D Har inte självdisciplinen nog att pressa mig själv tillräckligt mycket när jag tränar själv så för mig är det perfekt när någon står och skriker och peppar :D
Det snöfria halvåret är jag mycket ute i naturen och rör mig, men löpning har aldrig varit något för mig. Föredrar promenader då så man hinner se allt fint :p Målet är främst att vara snäll mot kroppen och komma i form, har aldrig tränat ordentligt förut eftersom jag "inte behövt", men märker ju att man blir piggare och mår bättre!

Har både styrketränat o kört pass i många herrans år, mest bodypump och bodycombat.
Men har haft ett uppehåll nu på tre månader, först pga massa förkylningar men även brist på motivation.
Efter minst 5 pass i veckan till 0 har satt sina spår... Men NU är motivationen tillbaka!
Kört två dagar styrka nu och det kändes toppen! :)
Tror vilan varit nyttig!

Så målet är att köra styrka ca 1 månad o sen hoppa på pass igen! Tyvärr är tiderna ej optimala, och på annat gym, men har grym combatabstinens!!

Jag brukar simma 50-80 längder 2-3 gånger i veckan. Förra onsdagen fick jag för mig att testa hur lång tid det skulle ta att simma 100 längder. Sagt och gjort, men jag fick himla ont i knät dagen efter. Det kändes ingenting när jag gick eller sprang, bara när jag böjde benet på ett speciellt sätt. Pga detta onda har jag inte simmat sedan dess men idag var det dags igen. Var dock tvungen att avbryta efter bara 20 längder. Det gjorde helt enkelt för ont. Fan också :cry:

Fast en PT är SÅ mycket mer än bara maskiner på gym liksom. Jag och min PT använde en timme till att prata mat och använda foamroller...nu är det mest övningar för knä och arm som gäller där. Så jag tycker ändå det kanske skulle vara något att överväga för att hitta den där balansen i träningen, vardagen, kosten och allt sånt :)
Jag har inte heller någon som helst tanke bakom min träning, jag går på allt jag tycker är kul, och det är mycket :D
(Favoriterna är såklart Bodyjam och Bodyattack... :love: Bodyattack 30 min motsvarar ca 5 km löpning...jag vet vad jag föredrar... :p )

Men ni som tränar på egen hand, hur gör ni för att hitta motivation? Komma iväg? Jag måste ha någon som säger vad jag ska göra, när jag ska göra, hur jag ska göra...annars blir det ingenting alls.
Och igår insåg jag varför jag inte gillar att vara ute i gymmet. Folk stönar och skriker ju så förbannat... :o

Jag kommer inte iväg, jag tränar hemma. Tack och lov har jag en sambo som tycker om samma typ av träning som jag så när jag inte orkar peppar han mig och vice versa. Mycket tacksamt! :up:

Jag har hittills bara tränat på gym när jag gjorde rahab för mina opererade axlar :o men NU är det dax att ta tag i gym-demonen ;)
Jag inser att jag behöver stärka hela kroppen men på ett skonsamt sätt och senare i denna månad så är det en fantastisk kollega på jobbet som ska visa hur cirkel-träning på gymmet ska gå till för just nybörjare :up: Jag har anmält mig :nailbiting:

Vill bara tipsa om Beach-tråden på Ungdom med, rubriken kan nog vara lite avskräckande men den tråden handlar försvinnande lite om vikt och beach-hets utan till allra största del träning och hälsa :)

Idag slog jag temporekord när jag sprang 2,5km på snittempo 6.09. Kändes som jag kutade hela vägen och jag fattar verkligen inte hur det kan vara möjligt att springa ännu snabbare! :nailbiting::confused:

Har två mål, det första är Vårruset på under 30 minuter (8/5) och nästa är milen på en timme innan sommaren är slut. Känns helt omänskligt efter idag, haha!

Jag har hittills bara tränat på gym när jag gjorde rahab för mina opererade axlar :o men NU är det dax att ta tag i gym-demonen ;)
Jag inser att jag behöver stärka hela kroppen men på ett skonsamt sätt och senare i denna månad så är det en fantastisk kollega på jobbet som ska visa hur cirkel-träning på gymmet ska gå till för just nybörjare :up: Jag har anmält mig :nailbiting:

Kul!! Jag skulle också vilja träna på gym, men har inte råd i dagsläget. Håller på att byta jobb nu och kommer få bra friskvårdstillägg på nya jobbet. DÅ ska jag investera i gymkort :up:

Jösses. Jag körde igenom hela mitt program, 2 set 10 rep av varje övning, egentligen ska jag göra hälften varannan dag typ. Dessutom efter att ha stått 10 min på Crosstrainer (som jag tycker är dötråkigt, men bra för axel och knä kanske då). Så en 40 min träning där. Sen 4 km promenad till nästa gym för 30 min GritS. Och jag orkade igenom hela passet! (Igår "skolkade" jag... nästa torsdag har jag inget att skylla på insåg jag idag) inkl. såna övningar som "nejmen HJÄLP! Det där KAN inte jag...aldrig...men jag provar väl...åfan. Det gick! :banana: "

Jag ser iiiiiiiinte fram emot att gå upp ur sängen imorgon, även om jag inte brukar få träningsvärk. Men det är BodyJam imorgon fm...värre med Bodyattack på söndag. :rofl:
Maten då? Godis. Semla. Pasta. Korvstroganoff. Proteinbar....eller bara ren jävla katastrof, som alltid. Skyller på mensen som börjat synka med fullmånen :cool:

Hej träningstråden! Ikväll smäller det :up:
1,5 timmes intro + cirkelträning tänker min kollega köra med oss nybörjare :nailbiting:
Wish me luck :o:p

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 312
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 528
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar