Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hittade svamp jag aldrig sett eller lagt märke till förut. Vad är detta?
Säkert?Det är en lav.Kan tyvärr inte tala om vilken sort.
Jag kan absolut ha fel, men det påminner mycket om en lunglav på bild.Säkert?
Hittad i Skåne lövskog.
Såg väldigt "svampigt" ut
Filtlav har vi nu fått bekräftatJag kan absolut ha fel, men det påminner mycket om en lunglav på bild.![]()
Nämen, det är ju Champinjoner!Ser ut som vit flugsvamp.
Nämen, det är ju Champinjoner!
Köttfärgade skivor, ring o strumpa = Champinjon.
Vit flugsvamp växer bara i skog, helst barrskog, och den är ofta ett uns gulaktig mitt på ovansidan av hatten.
Jag tillagade dem. Och överlevde . Goda var de ocksåNämen, det är ju Champinjoner!
Köttfärgade skivor, ring o strumpa = Champinjon.
Vit flugsvamp växer bara i skog, helst barrskog, och den är ofta ett uns gulaktig mitt på ovansidan av hatten.
Champinjoner är egentligen rätt enkla. Just det där med de färgade (rosa-bruna) skivorna, samt att champinjoner växer t.ex. i betesmark eller på gräsmattan och inte "i skogen" gör det en hel del enklare.Jag tyckte att de första bilderna såg väldigt suspekta ut och hade aldrig chansat just då. Mer lovande andra omgången, men champinjoner låter jag bli att jaga oavsett,![]()
Hittade sådana i min trädgård imorse. Blev lite förvånad.Trodde att jag var för sent ute, men det har också blivit en del fjällig bläcksvamp de senaste dagarna. Svår att lagra dock, så vi har forcerat toast med svampstuvning till både frukost, lunch och middag ungefär.![]()