Stora sporrar?

T

Tosa

Min häst har fått så stora sporrar och jag undrar vad det kan bero på? Hon har haft lite rasp, men är nästan bra nu. Kan dom bli större av det? Jag har läst lite om hovskabb och att sporrarna då kan bli stora, men jag tycker att det borde märkas om hon skulle ha det. Hon har bara varit lite skorvlig i hovskägget. Någon som vet?

Sv: Stora sporrar?

Jag har fått höra att sporrarna ofta drar iväg väldans när hästarna börjar komma upp i 20-års åldern. Annars är väl, såvitt jag vet sporrarna inte farliga på något sätt, utan kan pillas bort, precis som kastanjerna.

Hon är ju 17 år nu, så då kanske det beror på åldern. Jag får försöka pillra bort dom.
Tack, tack! :bow:

Inget farligt alls, dom brukar i normala fall ramla av utav sig själva, men gör dom inte det så får man antinegn pillra bort dom, vilket jag gjorde nu sist med hjälp utav en gummiskrapa, eller om den sitter för hårt klippa av den, å lämna ett par till en millimeter kvar utav den =)

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 057
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka