Stora sömmar, små skor (minishetland)

cambodia

Trådstartare
Hej!

Hovis var idag och satte på framskor på min mini då jag tycker hon ömmar på det grova gruset och vi ska börja köra mer nu.
Hursomhelst, hon hade så små skor som passade men hon fick slå ihop dom lite på bredden. Då blev det fasade under skon ihoptryckt så när hovis sen slog i sömmen gick inte söm-huvudet ner ordentligt och de sticker nu ut en bit under skon, ungefär som broddar kan man säga... något kortare.
Hovis menar på att de kommer slitas ner eftersom, inte tryckas upp utan slitas ner..:confused:
Jag litar på henne då hon skott min förra häst bra och även en kompis...(och hon är utbildad)
Men jag tycker det här känns konstigt?
Erfarenheter?
Hon kommer sko kompisens häst på onsdag så verkar ponnyn gå konstigt kan jag prata med henne igen då. Tänkte inte på om sömmarna kom lika mycket ut eller om det var snett, det kom jag att tänka på nu... och isåfall kan det ju inte vara bra?

Tacksam för synpunkter och funderingar!
/Cambodia

Sv: Stora sömmar, små skor (minishetland)

Oseriös hovslagare. Det gäller också att veta vad man INTE ska göra

Kändes ju så... men vad borde jag göra nu då?
Funderade så länge om jag skulle sko eller inte och så blev det såhär när jag väl bestämde mig :(
Kan det skada ponnyn på nåt sätt att gå på detta vis? Även om sömmarna sitter rakt under hoven?

Senast ändrad:

Kan det skada ponnyn på nåt sätt att gå på detta vis? Även om sömmarna sitter rakt under hoven?

Kan du inte lägga ut bild på hovar och skor? Jag kan inte riktigt föreställa mig hur det ser ut när "sömmarna sitter rakt under hoven"...

Jopp, finns tom skor helt utan fals :)

travskor_15x6tt.jpg

alltså det kanske blev lite fel, det jag menar är att även om dom sitter rakt under hoven som i att alla söm-huvuden sticker ut lika mycket - inte blir snett...
förstår du hur jag menar?

Nämen, där ser man! Det lär ju bli likadant som det är på min nu :)
Tack för din hjälp!
Följdfråga av ren nyfikenhet, varför vill man ha skor utan fals?

Pa travare har man ofta falsade bak for att fa battre grepp och ofalsade fram. Det enda negativ amed ofalsade ar att man maste somma om dem oftare for nar somhuvudet slits ner sa ramlar skon av. Falsen skyddar somhuvudet for slitage och darmed sitter skon kvar langre.

.... alltså kommer antagligen TS skor sitta kvar eftersom det satt söm i falsen, även om det inte var hela huvudet :)

och Djurjouren.
Tack för era svar, nu känns det mycket bättre och jag ha blivit lite klokare på kuppen! Toppen :bow:

Hade inte velat ha min mini skodd med stora sömmar, deras hovvägg är ju så pass tunn att det blir stor risk för tryck med större sömmar.

Hade inte velat ha min mini skodd med stora sömmar, deras hovvägg är ju så pass tunn att det blir stor risk för tryck med större sömmar.

Nej, precis. Men dom var tunnare sa hon, men huvudet på sömmen blev väl ändå lika stort. Nån sort som hon använde till travare sa hon...

Du har inte funderat på att använda boots på din lilla istället för en traditionell sko? :)

Jo, lite...
Men dom var så hiskeligt dyra och det är egentligen bara en häst jag sköter om - inte "min" egen. Sen trodde jag kanske inte det fanns SÅ små, men de finns ju upenbarligen skor så då lär det ju finnas miniboots också :)
Har du boots till liten ponny? Hur funkar det?
Vi testar såhär nu först så får vi se!

Jodå, det finns boots till småfötter också, och håller man utkik så kan man hitta påbegagnatmarknaden.
Annars, ser man till kostnaden så är det ju egentligen billigare med bootsen, för de håller bra länge vid normalt slitage. Traditionell skoning måste man ju göra om varannan månad.

Jag har Easyboot Bare till min ponny (liten shetland). Hon haltar illa på grus när hon är barfota, men jag vill inte sko henne med järnskor eftersom hon har så små fötter att det är svårt att få skorna att sitta bra och risken att hon får ont av söm som sitter illa är för stor i mitt tycke.
Hon har bara bootsen fram, bak klarar hon sig barfota än så länge.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 568
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 630
Senast: Amha
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 037
Senast: Boj
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 291
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka