Stora/ Små Islandshästar-annorlunda ridning

Tibra

Trådstartare
Nu är det så att jag tycker det känns väldigt annorlunda att rida de här lite mer större Islandshästarna än min lilla 1,32.
Hon har mycket kortare och får snabbare steg.
Jag tycker nästan det är bekvämare med liten Islandshäst än de lite mer större.
Är det inte så att de små Islandshästarna får mycket mer kvickare och fler steg än de större? Det tycker jag låter väldigt logiskt.
Men det jag menar är att när jag rider de där större "har aldrig ridit en mindre än den tös jag har"
så känns inte gångarterna lika "Islandshästgångart" som jag är van vid.
Tölten känns inte som tölt o.s.v
Det blir mer maffigre på något vis, men känns heller inte som om de ens lyfter på benen utan det bara flyter fram.
Min pålla får mer rörelser i sin kropp, men sedan så är hon en väldigt pigg häst och då blir ju stegen ännu mer tripptripptripptripptripp!
Därför tycker jag att det känns mycket lättare att tex. få in kort galopp på de här lite mer kraftiga och större hästarna
"kanske för att de är vana och kan det"
Jag är så dålig på att förklara men är det ingen annan som tycker att det känns helt annorlunda att rida de små Islandshästarna än de lite större?
Det känns inte som samma ras tycker jag:crazy:
Men i o för sig så har jag inte ridit "tävlings-inriktade" islandshästar, de har gått i små klasser.
Kanske borde jag rida mer andra Islandshästar än min lilla.
Tycker det känns svårare att få henne jobba korrekt än de andra, kortfattat tycker jag det nästan är omöjligt att få henne jobba rätt.

Sv: Stora/ Små Islandshästar-annorlunda ridning

jag har en liten islandshäst 126cm:d ;)
jag tycker skillnaden är att min pålle är mkt smidigare känsligare, han har lika stort steg i förhållande till sin kropp som en större isis för tänk dig hur skulle det se ut om en liten isis lyfte benen lika många cm över marken som en stor alltså det är helt enkelt omöjligt de är mindre har kortare ben och rör sig därefter men det behöver INTE betyder sämre rörelser.

kolla bara på höjdhopparna det mest logiska är att långa med långa ben klarar att hoppa högst, men icke där finns en kort kille o han tog hem medaljen mitt framför näsan på de långa eller snarare i maghöjd med de långa;) :angel: :rofl:

nej men är hästen bara byggd korrekt i förhållande till sin str så har den samma förutsättningar...
men det var inte det du frågade om ju...men det hör samman;)

jag tycker att större isisar har mer stötiga och inte lika bekväma gångarter (detta är väldigt individuellt oxå men oftast).
rättare sagt en häst med stora rörelser är inte lika bekväm att rida helt enkelt nu pratar jag om stora rörelser inte turridningslyft..

så det beror på om hästen har stora eller små rörelser hur det känns att rida dom:idea:

haha nej vad jag svamlar detta var ett svårt ämne...

Jo men jag tycker faktiskt att min lilla har bekvämare gångarter
"när hon väl får till dom vill säja grrr"
Än på de större isisarna jag red.
Men sedan har jag hört att min pålla är lite felbyggd.
Hon har får korta ben för sin kropp.
Kan visa en bild.
Kan det drabba ridningen? Tex. att hon har svårare för vissa saker.

Detta var i höstas, hon är lite mer lik så nu med fast mer päls:crazy:
MVC-004F.jpg

Men hon får längre ben ibland ändå, och det beror nog på magen:crazy:
Om hon ändå kunde se ut såhär nu:D
KopiaavMVC-005F.jpg

Hur många finns det och hur många är det som har SMÅ islandshästar?
Hur tycker ni de är jämfört med de lite större?

Jag har en isispojke på 147cm (störst i stallet ;) )
fick hem honom i somras, och under ca en-två månaders tid red jag honom och tränarens valack (älsklingspållen) paralellt och det var alltid lika spännande att rida båda två på samma dag.
Från den på 132cm upp till 147, det är en ganska rejäl skillnad.
Stegen på dom kan nog kännas annorlunda, Gyllir (den lilla) är tävlingshäst, flott, rapp i steget och välutbildad och vet nog ganska väl vad han håller på med.
Ási däremot, den store, är 6år, hade inga muskler i somras och hade i princip inga gångarter kvar heller. Så det är klart att det blev en stor skillnad på dom.
Men dom stora hästarna har ju i stort sett större gångarter än dom små eftersom dom har längre ben.
Dom små kanske får ta två töltsteg där dom stora får ta ett så om man tänker efter är det ju inte så konstigt att det känns olika.

Om du har två svenska ridponnyer, en D-ponny och en C-ponny, samma ras men olika storlekar, där är också skillnad på gångarterna. D-ponnyer tar längre kliv och då känns det ju såklart som att den lilla pinnar på mer..

Så är det inom alla raser.. skulle jag tro iaf. rätta mig om jag har fel..

När räknar ni hästen liten resp. stor?

om det äe n isis tycker jag den är liten om den är under 130-135. men 135 är väl igentligen medelhöjden?!

jo vissa små isisar har ju kortare ben men det är ju inte alltid så att bara för att de är mindre så har de kortare ben det finns ju propotioner på alla höjder om du fattar en stor isis kan ju med ha korta ben för sin exteriör och då får ju den oxå ett kortare stig i tex skritten.
min isis på 126 han har nog normal långa ben dock inte långa men vilken skritt han har...han rör sig riktigt genom kroppen och har samma/nästan bättre skritt än de flesta stora islandshästar(dock inte riktigt fina tävlingshästar tror jag knappast inte ännu iaf=)

men jag fick berömm för att han riktigt arbetar igenom hela kroppen inte bara låter benen gå med stel rygg lixom som man ofta fakitskt kan känna på islandhästar speciellt turhästar.

och bara för att isisen är stor betyder deet ju inte att den får ett större steg bara av storleken jo såklart den vinner mer mark men om du gämför dina tex den lilla har väl minst lika fint steg som den stora alltså får lika bra poäng för stegen om du fattar vad jag menar..

på kort tex syns ju inte mkh;)

jag gillar klart de större bättre! det är maffigt att sitta på en högrest fräck stoor islänning!! :) Gångarterna blir större att rida och det är en grym känsla! :love: min valack är 143 eventuellt lite större, han kan ha vuxit ett par cm..
Min syster har ett sto 135 som jag rider någon gång då o då, men så fort jag kommer upp så känns det frukansvärt.. men det är ju en vanesak!

/Emma

Jag har en liten dam på 1.28. Fast hon är väldigt stor att rida, jag känner mig nästan liten på henne, hon har stora rörelser och mycket power.

Däremot hade jag en period då jag hoppade upp o ner på några unghästar varje dag, där var skillnaden enorm, den ena hade litet snabbt steg, en hade långt stort steg och den tredje hade ett långt segt steg. Så alla hästar är nog olika.

Den minsta islänningen jag ridit låg på 1.23, men han var snabb, stor och otroligt rolig att rida när man hittade rätt.

Så personligen föredrar jag nog de mindre islandshästarna med mycket power i.

IrpaSnirpa skrev:
Jag har en liten dam på 1.28. Fast hon är väldigt stor att rida, jag känner mig nästan liten på henne, hon har stora rörelser och mycket power.

Däremot hade jag en period då jag hoppade upp o ner på några unghästar varje dag, där var skillnaden enorm, den ena hade litet snabbt steg, en hade långt stort steg och den tredje hade ett långt segt steg. Så alla hästar är nog olika.

Den minsta islänningen jag ridit låg på 1.23, men han var snabb, stor och otroligt rolig att rida när man hittade rätt.

Så personligen föredrar jag nog de mindre islandshästarna med mycket power i.

:bow: Me too, Men nu har jag ju inget emot de större islandshästarna, de är underbara de med:love:

Min 129cm-valack har lika långa skrittsteg som ett halvblod på 160. (har mätt) Jag klarade inte att rida honom när jag hade foglossning men kunde lätt åka på 142 cm med mindre rörelser.

Det handlar INTE om mankhöjden utan om hur mycket gång, bredd, muskelstyrka och resning hästen har vilken "storlekskänsla" man får - på alla andra sätt än hur mycket ens ben hänger ner mot marken :p .

Silverkedjan skrev:
Min 129cm-valack har lika långa skrittsteg som ett halvblod på 160. (har mätt) Jag klarade inte att rida honom när jag hade foglossning men kunde lätt åka på 142 cm med mindre rörelser.

Det handlar INTE om mankhöjden utan om hur mycket gång, bredd, muskelstyrka och resning hästen har vilken "storlekskänsla" man får - på alla andra sätt än hur mycket ens ben hänger ner mot marken :p .

Så om min flicka skulle bli rejält musklad och få bra resning.. skulle hon kännas större då:D
Jag tycker ändå att stegen borde liksom fortfarande kännas annorlunda än de större hästarna..:)

GÅNGEN är som sagt viktigast ;)

Men mankhöjden upplevs som högre om hästen är välrest och välmusklad.

"trippigheten" har dock med steglängden/rymden att göra. Det kan du också göra ngt åt med optimal träning men oftast är hästen begränsad i sin talang i ffa skritt om den är trippig både under ryttare och i hagen.

ja jag har hört att skritt är den gångart som är svårrast att träna upp den går ingentligen inte att få så mkt längre steg om hästen inte kan det naturligt.

min pålle har inte resning vad jag hört från er iaf haha och han är just ni inte välmusklad han är heller inte hög 126...men har steg i skritten som ja...ett halvblod, fast bättre;)
alltså han rör sig verkligen genom hela kroppen när han blitt riden en månad o ja haft han bara nån vecka så kommenterade mia cambranth det...att han rör sig mkt bra genom hela kroppen me bra steg och vilja..

får se vad det blir sen med lite mer träning oxå;)

Silverkedjan skrev:

Kan inte annat än hålla med. Nåt som jag tycker också påverkar känslan av steget är ryggens längd. (Tänk på en bil med kort axelavstånd jämfört med en längre och hur det guppar på ojämna grusvägar ... :rofl: )

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 007
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 108
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka