Stora sår på sommaren?

TroyaEloge

Trådstartare
Mitt sto har skadat sig på insidan av h bakben uppe på låret. Ett sår på ca. 15x15cm. Nu är det så att det kommer ta 5-6mån för det att läka helt och hur gör jag då i sommar, eller rättare sagt om några veckor när flugorna kommer?

Veterinären säger att jag får använda fantasin och sy något. Men hur får man något att sitta fast så högt upp på benet? Tips och råd!

Vill inte lägga ut bilder på såret då det ser rätt illa ut!

Tack på förhand!

Sv: Stora sår på sommaren?

Köp SNÖGG (hästplåster) finns bla på ATG klinikerna.

Man lägger bara en kompress över såret och sedan SNÖGG över kompressen.Det fastnar JÄTTEBRA.

Jag har använt det en hel sommar på en häst som hade ett fult sår på hasen.Man byter varannan dag och det hålls ganska luftigt och helt flugfritt.

Jag rekommenderar att köpa skumgummi på rulle med klisterbaksida hos vetrinären. Klipp ut i valfria former så det täcker runt såren (du kanske måste klistra två på varandra för att få nog avstånd från sårytan uppåt sett), ungefär som när du syr ett knapphål med hjälp av symaskinen fast här är såret själva knapphålsöppningen.
Sedan kan du klistra plåster eller liknande över själva såret med fäste i skumgummit. Då har du skydd mot flugor och smuts men plåstret tar inte i själva såret.

Plättlätt att byta plåstret men skumgummit sitter kvar rätt länge innan det är dags att byta.

Mitt sto har skadat sig på insidan av h bakben uppe på låret. Ett sår på ca. 15x15cm. Nu är det så att det kommer ta 5-6mån för det att läka helt och hur gör jag då i sommar, eller rättare sagt om några veckor när flugorna kommer?

Veterinären säger att jag får använda fantasin och sy något. Men hur får man något att sitta fast så högt upp på benet? Tips och råd!

Vill inte lägga ut bilder på såret då det ser rätt illa ut!

Tack på förhand!

5-6månader verkar vara länge. Skulle tippa på att det är läkt tidigare...

Lånar tråden lite...

Hur gör man med ett sår som sitter på ett bakknä? Sätter man "plåster" drar väl hästen bort det men kan man göra något för att skydda mot flugor?
Tjära runt såret?

Även där fungerar det ju toppen med skumgummi m. klisterbaksida runt såret och plåster ovanpå. Hade själv ett hassår när min häst var föl där jag använde den metoden.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 644
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 245
Senast: Sirap
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 075
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 613
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv