Stora problem med nyinköpt häst!

S

salander

Nej, det har jag inte. Men jag läser tråd efter tråd om folk som har det. Som är häpna, överraskade, känner sig lurade, rädda, arga osv. för att hästen som var så snäll vid provridningen(-arna) inte beter sig exakt likadant när den kommer till ett nytt ställe och får en ny matte/husse, nya kompisar osv.
Back to basic.
Det är helt normalt för hästar att bete sig så på ett nytt ställe. Det är helt normalt för icke-döda hästar att testa sin nya ägare. Ha lite förtröstan för din nyinköpta prins/prinsessa.
Och angående det att vissa känner sig "lurade" - jag tror att det är extremt ovanligt att säljare t.ex. drogar sina hästar i Sverige. Däremot har de kanske haft hästen ett antal år och fått till ett bra samarbete, eller också är de kanske helt enkelt mer erfarna hästmänniskor.
Det löser sig så småningom om man bara inte ger upp! Men jag hoppas att de som går i hästköps/låntankar tänker lite på detta, och inte bara lassar över allt på hästen och tidigare ägare när de står inför fullbordat faktum.
Inkörningstiden kan vara tuff. Det är inget som helst konstigt med det. Hästen du provred var formad av någon annan, och plötsligt är den din och ni har en massa nya saker att klara ut sinsemellan.
Och tänk på att bakom det där jobbiga gnäggandet, bockandet, svårlastandet hägrar din allra bästa vän. Han/hon förtjänar din ansträngning, ditt mod, din kunskap och din kärlek.

Sv: Stora problem med nyinköpt häst!

Så sant, när jag tänker efter så är min häst helt annorlunda idag än vad han var vid köpet. Till det bättre.
Jag blev varnad att när han blir stallmodig så är det bara att ha is i magen och rida ut stormen.

Jag håller med dig!

När vi köpte vår första häst var vi och provred en normal häst som verkade väldigt lätt att ha och göra med, såldes som läromästare och var tävlad innan.

Vi fick hem henne till inackorderingsstallet vi hade box i, hästen flyttade från stallet hon bott i sen 1 års ålder, med 2 boxar, till ett 12 boxars stall med nytt folk och allting. Hon var helt galen första månaderna..
När man red ut taktade hon och var allmänt jobbig.

Men det gick givetvis över. Lite förståelse får man faktiskt ha för att det är levande varelser som inte beter sig som maskiner.

Nej, det har jag inte. Men jag läser tråd efter tråd om folk som har det. Som är häpna, överraskade, känner sig lurade, rädda, arga osv. för att hästen som var så snäll vid provridningen(-arna) inte beter sig exakt likadant när den kommer till ett nytt ställe och får en ny matte/husse, nya kompisar osv.
Back to basic.
Det är helt normalt för hästar att bete sig så på ett nytt ställe. Det är helt normalt för icke-döda hästar att testa sin nya ägare. Ha lite förtröstan för din nyinköpta prins/prinsessa.
Och angående det att vissa känner sig "lurade" - jag tror att det är extremt ovanligt att säljare t.ex. drogar sina hästar i Sverige. Däremot har de kanske haft hästen ett antal år och fått till ett bra samarbete, eller också är de kanske helt enkelt mer erfarna hästmänniskor.
Det löser sig så småningom om man bara inte ger upp! Men jag hoppas att de som går i hästköps/låntankar tänker lite på detta, och inte bara lassar över allt på hästen och tidigare ägare när de står inför fullbordat faktum.
Inkörningstiden kan vara tuff. Det är inget som helst konstigt med det. Hästen du provred var formad av någon annan, och plötsligt är den din och ni har en massa nya saker att klara ut sinsemellan.
Och tänk på att bakom det där jobbiga gnäggandet, bockandet, svårlastandet hägrar din allra bästa vän. Han/hon förtjänar din ansträngning, ditt mod, din kunskap och din kärlek.

gud va bra skrivet!!!! har precis fått tillbaka min häst pga detta "problem". sålde en häst som jag berättat är nervig vilket tyvärr inte visade sig på 2 provridnigar men kom fram på nya stället. suck vad tråkigt. efter 5 dagar fick jag åka och hämta mitt monster

Vilket bra inlägg :)

Jag tror inte heller att man som säljare försöker lura köparen om hästens temperament och att man nog får vara beredd på lite bus. :p

Ibland kan det dock vara skönt med tips på hur man hanterar den uppkomna situationen!

Ha ha, den visste vart den tog... AJ! :o

Jättebra skrivet! Eftersom jag just köpt min första häst är jag rätt förbluffad över hur lite jag hört om hur inkörningstiden kan vara. Inser att det är precis som när jag fick barn: Under nio månader hade alla snackat om hur förlossningen skulle bli, vad man skulle tänka på, ha med sig, hur man skulle förbereda sig, hur man skulle andas och hur man skulle välja bedövningar... Hallå, förlossningen var ju piece of cake jämfört med vad som komma skulle! Det går nog inte att förstå hur det är att få barn, hur omtumlande och påfrestande den första tiden kan vara!

Det är uppenbarligen likadant med att skaffa häst, fast i mindre skala (hon väcker mig åtminstone inte på nätterna...). Alla snackade om vad jag skulle tänka på när jag letade häst, hur jag skulle välja, vad jag skulle fråga... Samma där, det var piece of cake att hitta en häst som jag föll för, och inte heller där hade någon upplyst mig om vad som komma skulle...!

Men tro mig, min Bulldozer är något i hästväg, eller min häst är i bulldozer-klass, vilket man nu väljer ;) Jag har goda skäl att tro att hon saknar all uppfostran i att gå undan för tryck och respektera människors livsutrymme. Hennes goda sidor är desamma som vid provridningen, men sen tillkom en del överraskande egenskaper på köpet. Men det är väl bara att uthärda, inget lär ju bli värre av att vi lär känna varandra!

Jag köpte min nya häst för snart 3 månader sen.
Hon har bott på samma ställe hela sitt liv. Blivit riden av samma personer.

Självklart förväntade jag mej inte att hon skulle vara helt oberörd utan var beredd på det värsta.
Jag lät henne gå i hagen i nästan 2 veckor och lära känna kompisen innan jag började rida och fixa. Tog bara in och borstade och tog på flugspray.

Men hon var hyfsat lugn i början ändå, men nu har testen börjat så smått. Försöker springa över en vid insläppet på kvällen. Vill inte lämna stallet, försöker vända efter halva ridturen eller hoppa över diket ut på vägen för då kanske man får gå hem :)
Har hamnat i värsta brunsten så det lär väl gå över.
Men jag är fortfarande lika nöjd med mitt köp. Har haft ett tjurigt sto innan och var ganska beredd på detta.

När jag sålde min D-ponny ringde många mammor som ville ha henne till sina barn, men då berättade jag alla nackdelar jag kom på för jag ville inte att hon skulle hamna hos nån som inte klarade av henne. Folk blev väldigt förvånade att jag var så ärlig :p
Men hellre det än att hon skulle hamnat hos nån rädd 12-åring som tyckt att hon var dum när hon brunstar och visar sitt tjuriga jag. Annars är det en helgo häst.

Jag räknar med att man ska ha hästen alla årstider innan man kan säga hur den egentligen är. Att ta in och ut hästen i mörker är ganska bra övning på tillit och hantering. Nu har vi inga lampor vid hagen så jag har inget val :)

Jag är helt säker på att min häst och jag är bästa vänner nästa sommar :D

Senast ändrad:

Jag har faktiskt aldrig hört talas om det hänt en enda travhästägare i alla fall. Strange.

När jag sålde min D-ponny ringde många mammor som ville ha henne till sina barn, men då berättade jag alla nackdelar jag kom på för jag ville inte att hon skulle hamna hos nån som inte klarade av henne. Folk blev väldigt förvånade att jag var så ärlig :p

Klokt gjort. Och jag ser att ditt nya sto är en riktig skönhet!

Jag har faktiskt aldrig hört talas om det hänt en enda travhästägare i alla fall. Strange.

En sak jag kom att tänka på....

Hästen vill säkert veta precis var i rangorningen den ska vara och den nya ägaren kan säkert vara olika tydlig i sin rang och och då måste hästen testa gränser.
En travtränare kan jag tänka mig har stor vana vid hästar och en självklar ranghöghet medans en amatör som inte har så stor hästvana säkert kan vara mycket otydligare i sina signaler.

Bra skrivet.. :bow:

Har själv aldrig haft nå större bekymmer med mina hästar när jag hämtat hem dom.

Den första jag köpte hade stått nästan 1 år och då jag började rida igång henne var hon väldigt pigg och drog ca 2-3 km i galopp i uppförsbacke med mig första gångerna. Men bara hon fick göra sig av med massa överskottsenergi så vart hon hur lugn och fin som helst. :)

Sen har hon blivit ganska van att flytta runt sen jag köpte henne så kommer hon till nytt ställe så gör hon inte så stor grej av det. Kollar runt lite och sen är allt som vanligt.,

Den andra jag köpte hade stått på samma ställe sen hon föddes och hade alltid gått med sin mamma och haft samma folk som tränat henne.
Dock satte en skada stop för tränandet/tävlandet så då vart hon avställd och dom gjorde väl inte så mycket med henne på nästan 2 år.

Sen köpte jag henne och det tog ett tag innan hon varvade ner och jag kunde börja arbeta henne. Tanken var att utbilda om henne till dressyr häst.
Men tyvär så får vintern visa vad som händer med dom planerna. :cry:

Fast med tanke på alla annonser som är ute på just travare så borde det ju finnas en och annan som ångrat sitt köp.
Om du nu menar som används till ridning.

Senast ändrad:

Bra skrivet! Självklart ska man som säljare vara extremt ÄRLIG och verkligen berätta ALLT utan att vare sig överdriva eller låta bli att nämna saker, men sen måste man ju som köpare också inse att alla hästar testar och kan under en period bli annorlunda vid ett miljöombyte.

Sen kan ju vissa hästar förändras totalt för gott när man tar hem dem också..... ett exempel på detta är min ponny som var väääääldigt seg vid provridningen. Jag rider ju extremt omväxlande och skulle aldrig drömma om att göra samma sak två dagar i rad, vi åker iväg på dressyrträningar, har hopptävlat och tränar hoppning en gång i veckan, rider ut MYCKET, går på promenader, longerar, rider långritter, löshoppar, tömkör, busar runt och hittar på massa konstigheter. Detta verkar ha piggat upp tanten som har blivit en riktig krutdurk emellanåt och tycker att det mesta vi gör är skitkul :) Hon har blivit riktig jäkla tuffing också! Inte tal om att man måste banka med skänklarna för att få henne i trav längre.

Sen FINNS det faktiskt vääldigt oseriösa säljare också som är långt ifrån ärliga.... vi har väl de senaste åren ringt på ett hundratal annonser och provridit 30 hästar åtminstone och då har man sett både det ena och det andra. Som den 6-åriga "islandshästen" som både var tränad och inriden men som visade sig vara sutten på tre gånger, 9 år gammal och av okänd ras :p Sneda ben, hjorthals, lång tanig rygg och halt på bägge bak var den också.

Jag har aldrig haft några problem med vare sig hästar eller säljare/köpare. Min Paint kille köpte jag från en tjej som var/är genomärlig och hon påvisade vilka problem hon hade med honom och där handlade det om bristande ledarskap. Jag fick tom en dvd som hon spelat in när jack var hos en proffstränare som skulle visa henne hur han skulle hanteras.

Ingen fin film kan jag säga och många hade nog blivit avskräckta men jag kunde se vilka fel och brister tränaren hade och att tränaren var både långsam och otydlig mot Jack i sina signaler som naturligtvis till slut ruttande och attackerade helt enkelt - så jag tänkte - Piece of cake och det har det faktiskt varit. Jag är bara så nöjd med min underbara häst och trevligare individ får man leta efter :love:

Men i mitt fall fick jag alla korten på bordet och visste vad jag hade att vänta mig, nu blev det ju tvärtom och mycket pga av att jag är tydlig mot honom och har ett starkt ledarskap.

Många gånger brister det ju tyvärr i köparens ledarskap och det blir tokigt för alla, inte minst för hästen som haft en tydlig roll i förhållandet med sin tidigare ägare och helt plötsligt får andra premisser att foga sig i.

Det är inte lätt att vara häst :crazy:

Jag köpte en häst som jag känt i flera år men hon ändrade sig också, förstås. Det var mycket testande från henne och tårar från mig, och trots att jag visste att hon skulle reagera på att byta miljö och visste vad som hände, så var jag inte förberedd på allt. Jag trodde att hon skulle bli glad av att få flytta från en ridskola till ett litet privatstall men hade inte riktigt insett att hästar är såna vanedjur som de är och trygga med det de känner igen.

Nu har jag känt min häst i tio år och nu gör hon i princip allt jag ber henne om och hon läser mig perfekt. Det är underbart att få igen allt slit jag fick lägga ner i början.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 739
Senast: Freazer
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 945
Senast: shia
·
Hästhantering Jag skulle vara så tacksam för lite tips och råd! Det är så att jag flyttat till ny ort för ett par månader sedan. Kom överens med...
Svar
6
· Visningar
3 509
Senast: Aionee
·
Hästmänniskan Satte den här under ryttarhälsa i och med att det handlar mer om mig, ägaren, än om hästen. Och måste även börja med att jag vet att jag...
2
Svar
27
· Visningar
3 563
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Skällande hundar