Stora problem -Långt-

Melle

Trådstartare
Jag vet inte vad mitt problem är jag behöver hjälp. Jag ska försöka föklara problemet så gott det går i af.

Jag började en period med att bromsa mot hinder och styra undan vilket jag då förstod av flera att det är många som har haft s.k "bromsperioder" där man lätt börjar bromsa o då är det svårt att sluta och det lät ju vettigt och jag kämpade vidare. Sen gick det bra träning och tävling, sen gick det dåligt tävling och träning. Jag har tävlat 1,10 väldans många ggr för jag har inte riktigt velat gå upp förrns det kändes riktigt bra, men så kändes det bra ett tag (typ i april i år) så då anmälde jag mig till 1,10 & 1,20 men sen ett tag innna började jag bromsa o styra undan IGEN, men ändock så startade jag 1,10 och det kändes okej så jag bestämde mig för att gå in i 1,20, hade dessutom tränaren med mig som hjälp. Det gick jättebra, super verkligen och jag tänkte att kan man klara det trots att det har gått lite dåligt senaste tiden så är ju det jättebra.

Sen tror jag att jag fick nån liten bromsperiod igen, men då var jag i af anmäld på meeting 1,10 & 1,20 första dagen, 1.10 andra och 1.20 tredje dagen. och det började skit första dagen, red alldeles för mesigt och flög av i kombinationen. I 1.20 den dagen utgick jag i princip på första hindret. Dagen efter i 1.10 gick det betydligt bättre men jag mesade till det mitt i banan o slutade rida så vi kom inte runt, sista dagen på 1.20 hade jag nästan inget hopp kvar, framhoppningen gick skit men precis innan jag skulle in på banan sa min tränare "om du inte vill komma runt kan du lika gärna skita i at gå in" och då fick väl jag en tankeställare så jag red super, fick dock 3 nedslag men det första var på 3:e hindret och då mest smackade jag såg inget avstånd (det mesta var i en dimma då) och 2 hinder i trekombinationen men det var för att hon tittade till på mittenhindret och rev, rev då även det sista som följdfel sen gick reste av banan helt suveränt.

Men sen började jag bromsa på träning igen, åkte på tävling men strök mig i både klasserna innan jag gick in för jag kom knappt över 40 cm på framhoppningen så det kändes himla onödigt att gå in o vägra ut sig.

Då bestämde jag mig för att ta en paus på tävlingar, det här var i juli tror jag, efter pausen tävlade jag för första gången i augusti och då hade det gått jättebra på träning innan, men så fort jag kom in på banan så slog det slint i huvudet. Det var ungefär som att jag tävlade för första gången när man är så nervös så man glömmer allt man kan, skillnaden är dock att jag inte var ett dugg nervös, blev mer likgiltig på banan. Då åkte vi hem o tränade och tränade och det gick ännu bättre på träningarna. Sen idag var jag o tävlade, hade bytt till ett rakt gummibett istället för det vanliga tredelade för att hon inte skulle vara så "känslig" vilket har funkat jättebra på träning och jag var så laddad idag o övertygad om att nu, nu släpper det. Helt säker.

Det började med 2 stopp på första hindret i 1 M, jag bara satt där gjorde ingenting visserligen bromsade jag inte men mina tankar var nog bromsande. sen hoppade jag 2:an helt perfekt dör många hade problem med hur dom skulle göra med avståndet (Jag kan ju, jag vet att jag kan) och 3:an sen bestämde jag mig för att rida på 5 galoppsprång till 4:an vilket hade blivt helt perfekt, men jag toklägger till ett 6:e och styr undan :confused:

Sket i 1,10 för jag tyckte det var tokhögt eller eg. tkr jag inte det är högt men det är läskigt att hoppa när kroppen helt plötsligt vill stanna eller styra undan.

Jag vill verkligen fortsätta hoppa och tävla, har dock stora funderingar på om jag innerst inne verkligen vill, men jag vet verkligen och jag tycker att jag är duktig på att hoppa (när jag är som vanligt) då menar jag inte att jag är superduktig, men jag är bland dom som det ser "bäst" ut i en 1,20 klass kan man säga, med kontroll, avstånd och likn. Hoppas ni förstår.

Jag kan även tillägga att hästen har mkt kapacitet, och skulle jag typ smacka lite skulle hon säkert hoppa det mesta. Men det är en förutsättning att jag vill eftersom hon gör det jag ber henne om.
Och hon har inte heller fått nå "bestående men" av min knasiga undanstyrningar, hon är inte ett dugg långsynt och har hoppat lika glatt nästa gång man styr på hindret.

Hoppas ni nån har nåt tips eller har varit i likn. situation.
Jag går under.

Sv: Stora problem -Långt-

Tycker det låter som du är osäker på något. Antingen hästen eller höjden. Tycker du ska backa lite i din träning. Hoppa mycket men låga hinder. Hitta tillbaka till säkerheten. Ut och tävla clear round igen på 50-70 (låga höjder) tills du känner dig säker igen. Håll på så tills du känner dig 110 % säker på tävlingen också sen kan du gå upp i klasserna igen. Men om du känner minst osäkerhet så får du backa ner en klass igen.

Lycka till!

/Maria - som också vill tävla NU! (Men först måste jag ha en häst ;) )

Jag tror jag är osäker på mig själv, (haha) vilket gör att jag blir osäker på höjden. MEN det konstiga är att det även blir så när jag vekrligen tkr det är lågt, har som sagt styrt undan hinder på 40 cm.

men klubbtävlingar vore nåt, har funderat på att åka på det och tävla just för att det ska bli lite mer "tävling " fast jag tror att jag får hoppa 1M och 1.10 ändå. För blir det för lågt, blir det lätt att man(jag, menar jag :smirk: ) vill ha ett alldeles för dåligt tempo. Eg. rider jag som bäst när det är högre, men det verkar det vara nån del som inte fattar.

men tack för alla tips!! :)

...och hoppas du också får en häst att tävla på snart :D

Ett tips till. Du kanske styr undan och bromsar för att du känner dig osäker på avståndet. Kommer du ofta nära eller för långt ifrån i språnget? Isåfall träna massa på avståndsbedömningar att rida på olika galoppsprång mellan bommar och hinder. Träna både på att kunna korta sprången och länga.

/Maria

Ojojoj vad jag känner igen mig själv, i mitt fall litar jag inte på hästen eller att jag ska klara det. Jag har gått ner och hoppar bara pyttehinder små banor på 60 -70 bara för att få tillbaka flytet. Det blir en ond cirkel i och med att man inte litar på hästen och styr undan/bromsar så tappar ju hästen förtroende för piloten. Att hoppa mycket serier där man får flyt och rätt avstånd är också bra. För mig har det varit så att det varit katastrof på träning men på tävling skärper jag till mig. Fortsätt och jobba, hoppa gärna ett -två språng varje dag istället för riktiga hopp pass då blir det mer rutin i vad du gör. Lycka till

Näe, det är inget problem eg. har alltid varit duktig på att "komma rätt" kan ofta lägga in många galoppsprång eller ta bort många, vi har tränat på det otroligt mycket.

Däremot började det bli dimmigt emot hindrena så jag inte såg nåt avstånd när jag hade börjat styra undan, men det handlar inte om att jag inte "kan" utan mer att jag inte kunde bestämma mig för att tex hålla kvar och ta ett till galoppsprång eller trycka på och hoppa och gjorde först det ena sen det andra och sen blev det bara soppa av allt. Jag blev obeslutsam och bromsig helt enkelt.

Men jag kom i princip rätt på hinder varje gång, jag styrde undan ändå. Det var mer än vana liksom att styra undan hade inte mycket att göra med hur jag kom på hindret. Men då blir det läskigt eftersom man inte vet vad man själv kommer att göra. Dessutom blir hästen min väldigt konfunderad på varför man inte skulle hoppa hindret helt plötsligt. Stackars häst!!

Fundera på varför du bromsar och styr undan... Vad tänker du dej ska hända om du hoppar?

Jobba mkt med att ha en stark galopprytm och bara lätta i handen de sista sprången före hindret så hästen får bedöma avståndet själv, då slipper du trycka på, och sen ångra dej och bromsa osv

Oj vad jag känner igen mig. Har också haft en sådan där period, speciellt med min första ponny. Det hängde sedan med till min andra ponny, dock var det så att med båda ponnyerna så gick det alltid jättebra på tävling, om jag lyckades tvinga in mig själv på banan vill säga.Det var flera gånger jag var så "nervös" att jag spydde och svimmade, jag kände mig inte nervös, mer som du säger "likgiltig" men kroppen reagerade så ändå.

Jag tog ett jättelångt uppehåll från tävlingar, tränade bara, och sen gick det bara helt plötsligt.
Det har heller aldrig för mig funnits någon anledning. jag kan knappt minnas att någon av mina ponnyer någonsin stannade och jag har nog inte ramlat av i samband med hoppning på säkert 6-7 år.

Med min häst funkar det bättre, för där "kan" jag inte rida så, han är för osäker, han litar på mig och jag måste visa honom att han kan göra det.

Jag fick, speciellt på träning (på tävling bara red jag) tvångstankar om att jag måste komma helt rätt hela tiden. Jag backade och mixtrade så det stod härliga till för att kunna komma precis perfekt på alla hinder. Till slut stod min tränar eoch skrek "Men sluta tääänk, riiid för fan unge" ;) :D och det är väl egentligen det enda tipset man kan ge..

Jag tycker att det låter som om du blir osäker på dig själv och hästen, att du inte litar på dig själv eller hästen!

Jag kan själva ha sådant problem i bland, jag kan blir skit osäker om det blir rätt avstånd till hindret (oftast när jag blir osäker så ligger jag igentligen rätt) och då blir hela min ridning påverkad och det blir pannkak av allt ihopa.
Och det blev värre när jag red min kännsliga pålle som ville komma exakt rätt, annar så ville hon inte (kommit på senare tid..)
Nu tävlar jag syrrans ena pålle, och han hoppar allt jag styr honom på oavsätt om han kommer lite fel eller inte, och det har gjort susen för min ridning! jag lita på att hästen hoppar, oavsätt om den kommer lite fel eller inte. Så jag lägger hela energien till hur jag rider mellan hinderna och anridningen mot hinderna, känner jag osäkerheten komma krypande försöker jag göra allt vad jag kan för att slå bort den och fortsätta att rida an mot hindret.

Alltså ibland kan det väl bli lite så att jag blir rädd att jag ska komma fel, inte medvetet för jag vet att ibland kommer man fel och då får man göra det bästa av situationen. Speciellt på den höjden går det ju enkelt att skutta över lite nära eller stort. Så jag vet inte riktigt..

Det tipset är jättebra, förutom att vi har tränat på det. Jag har också fått sitta o rulla på ett litet hinder blundandes just för att inte störa avståndspunkten och känna att hon kan faktiskt hitta den själv.
Jag tror att det är all träning som har gjort att träningarna går bra.
Men tävlingarna då?

Det är ungefär det tipset jag har fått av mina tränare också, hon tycker jag behöver bli lite arg så hon har försökt få mig arg på diverse sätt (dock har det inte funkat)

Men tex. en tävling då var det 1 M först och ddet gick skit, sen skulle jag gå in i 1,10 o då var jag riktigt "igång" på framhoppningen och innna och så, sen mot första hindret så rider jag där ocg håller om med benen och bromsar upp lite för att få lite go i galoppen, men sen bromsar jag mer o mer mot hindret och "släpper" aldrig liksom. Förstår inte problemet. Sen när jag har haft två stopp jag då jävlar rider jag över hindret. suck.

Jag tror att jag behöver ut o tävla mycket, men det känns inte så jävla kul att åka långt betala och betala dyra pengar för att vägra ut sig. Menmen, ska tävla i helgen får se hur det går.
Annars tänkte jag åka på klubbtävlingar och tävla samma höjd, men ändå så det bara blir tävling lite halvt.

Ja, det där med att slå bort osäkerheten är bra. Det har jag också försökt med att så fort jag känner minsta bara galoppera på eller blunda eller vad som helst.
Tack för tipsen annars!!

När jag bytte häst började jag bromsa - har aldrig någonsin gjort det förut. Jag gjorde det för att jag blev osäker på hästen.
Men ett tips... träna på att inte lägga dig i hoppningen överhuvudtaget de tre sista sprången fram till hindret. Det ska ju hästen sköta själv - och då kan du inte bromsa.
En bra övning för att träna detta (som jag tränar mkt på själv) är att hoppa en oxer (valfri höjd) och framför den ligger en bom 3 meter ifrån och 9 meter i från den bommen ligger det en bom till. När man passerat första bommen får man inte ta i hästen mer, vill man förhålla får man endast göra det med kroppen. Denna övning ger bra självförtroende på både häst och ryttare.
Jag vet inte om det måste vara en oxer, men jag har tränat med det, eftersom att det var längdhinder som gjorde att jag blev osäker och bromsade.
/ En som själv föll av två ggr på hoppträningen igår p ga bromsning.

Sådana övningar är jättebra, har gjort likn. tror jag har gjort de felsta övningar och alla har funkat bra, men det har ändå kommit tillbaka.

Men jag tränade idag och då gick det super, hoppade bana på 1,10 typ med en kort sväng o kombination o lite sådär. Jättebra gick det.

Får se hur det går i helgen nu. :cool:

Bara en fråga. Har du kollat din syn? Du skriver att du helt plötsligt inte ser avstånd, det kan mycket väl ha med din syn att göra. Jag vet flera stycken som har haft samma problem.

Annars så håller jag med de flesta andra, hoppa massor med småhinder. Glöm det där med att hoppa 1.10 och 1.20 ett tag och åk på lokaltävlinar eller träningshoppningar och hoppa 90 tex.
Det ska vara KUL att tävla och du ska känna att du har koll på läget och våga rida på lite. Lycka till! :)

hej. Jag känner igen mig på pricken jag bara satt och bromsade eller styrde undan. Problemet blir ju till följd att hästen blir osäker och tvekar lite själv. man grät sig igenom varenda träning.
Sen sålde jag min häst detta är ca 6 år (av andra anledningar)sen för ett och ett halvt år sen köpte jag en unghäst.
Allt har gått super bra tills jag skulle börja med "riktiga hinder" alltså som inte är gymnastikhoppning eller kombinationer. jag fick direkt
tillbaka paniken över att man inte ser avstånden inga problem så länge det är en kombination eller liknande. SEn gjorde jag det jag absolut inte fick göra styrde undan henne. Jag fick då en jäkla tankeställare för jag blev så arg på mig själv. Jag är lyckligt lottad som har en unghäst som hoppar allt ska jag verkligen göra henne osäker så jag kom på ett knep som gjorde att jag kunde sitta mer still och vara kall.

Jag börjar räkna galoppsprång i huvet. låter helt knäppt men det funkar. Precis när jag landar (jag har ingen aning om hur många det ska vara emellan) så börjar jag räkna ett två tre osv..
och upptäckte att det tog inte bort dimman men tog bort fokusering på avståndet och jag satt inte och grejade hela vägen fram utan satt still. Och efter ett par sådanna språng där man börjar inse att det gör inget om hon ligger lite stort eller lite nära det löser sig. Nu behöver jag inte det längre nu har jag kommit in i det hela igen men det är värt att testas bara räkna galoppsprång istället för att tänka avstånd till nästa hinder. Och gör det även när det är en lång väg typ 12 gallopsprång också. För det är skitjobbigt när man är i skiten men jäkligt skönt när man kommer ur det. Det tog cirka 3månader för mig.. hoppas det löser sig. Lycka till..

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: zarmino
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar