Stora mängder hösilage - farligt?

L

Liiisa

Nu är det så att min häst fullkomligt vräker i sig hösilage.
Och när jag ligger och funderar om kvällarna börjar jag undra om det kan vara skadligt för tarmarna att arbeta med ca 19 kg hösilage varje dygn? Hästen är 4 år och lite över 170 cm hög.

Sv: Stora mängder hösilage - farligt?

Nu är ju 19 kg ensilage inte 19 kg mat då ensilage har lägre TS halt än hö...en del av de 19 kg är ju bara vatten. Skadligt är det inte, snarare nyttigt med MYCKET grovfoder.

Okej, skönt att höra, tack. Man kan få så många konstiga tankar nattetid som sen är lika förvillande dagen därpå.
:)

Ingen fara, tihi då skulle mina ponnisar som åt 25kg ensilage förra året (B-D) vara döda nu, vilket de inte är :p

Beror ju på hur blött det är som sagt. Ponnyn får 8 kg hösilage vilket är 6 kg hö för oss. Fyraåringen får 12 kg hösilage, 10 kg hö. Eller om det var nio, kommer ej ihåg. Om du tar typ ett kilo hösilage och torka i ugnen får du fram hur mycket hö det är. Sen vet man ju inte enrgihalt och så, men om man jämfört genereltt. Blä vad jag svamlar :p

Sen funderar jag få en sak... Varför äter han så mycket? Är det för att du tycker att han behöver så mkt för att hålla hullet och energin? Eller går han på fri tillgång? :)

Fast 19 kg är ju inte extremt mycket med tanke på att pållen e rätt stor..!

Hästars tarmar är ju gjorda för att äta stora mängder grovfoder, så för det behöver du inte oroa dig! Dock kan ju proteinintag o dylikt bli för högt om ensilaget har höga värden.

Mina går på fri tillgång och står fortfarande upp :D de har fått det i 5 år nu. Har pållen kanske inte fått så mycket förut? För de kan "vräka" i sig i början om man tex sätter dem på fri tillgång.

Riktigt oroliga blev vi faktiskt när våra pållar gick på fri tillgånga av hösilage, när vi började räkna på hur mycke de verkligen åt fick vi ett snitt på ca 30 kg hösilage och dygn. De mådde inte så bra av den mängden, några fick foderförstoppning och andra vrållösa i magen. Men då pratar vi om en bunt islandshästar, så 19 kg för en sån stor häst är inget bekymmer alls.

Min fullblods grabb står i princip på fri tillgång och han petar i sig 15 kg/dag under vinterperioden (ca oktober-april). Vårt hösilage är TORRT, ser ut som hö, så det är nog ganska ekvivalent om du har ett ngt blötare. Han e lika stor som din. Jag skulle inte oroa mig om jag var du, - fler hästar behöver mer stråfoder, de är gjorda för att äta mycket av det och mindre av kraftfodret... många fodrar tyvärr tvärt om.... :(

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka