Stora blodmasken

jojj

Trådstartare
Fick precis veta att hästarna har stora blodmasken, de har gått i alla hagar.. Var dock senast i våras och finns numera inte en endaste bajshög kvar i nån utav vinterhagarna.. Klippt ner också, tror ni det är okej att låta det gå där nu? Eller blir de smittade igen!? Tror ni att nuvarande sommarhagen går att använda tills nästa år om man mockar ur den snarast möjligt!? Finns inte så mycket andra hagar att välja på nämligen :crazy:

Sv: Stora blodmasken

De flesta maskägg tål inte solen, så om det är klippt och på så sätt alla bajshögar utspridna borde det vara ok om det varit soligt :)

Jag skulle inte släpa i vinterhagarna än. Det finns mycket info på nätet om blodmask. Det finns ev. både larver och ägg i hagarna.

Fråga vetrinären som rekommenderas på träckprovsresultatet de brukar vara uppdaterade och duktiga på parasitproblem.

Jag har fått lära mig att det ska gå två vintrar och en sommar utan hästar för att det ska vara "parasitfritt". När man putsar sönder rator eller mockar så kan det förvärra problemet man sprider i själva verket larverna över större yta. Jo parasiter trivs inte i solen men i alla fall där jag bor så är det rätt fuktigt och vi har dagg på morgonen.

Stora blodmasken är inte att leka med, så jag skulle aldrig använda hagarna åt mina hästar. Beteshygien och betesplanering är svårt om man inte har för mycket mark eller kan samarbeta med någon som har annat djurslag. Dina hästar kanske måste fodras med hö i stället för bete :(

Jag skulle faktiskt plöja upp hagarna om jag fick in stora blodmasken. Mocka är jättebra, funkar till viss del..men helst inte låta hästarna vara i hagarna på 1 1/2 år...tyvärr. Du kan inte tex plöja upp 1 hage bara och försöka få en parasitfri, och därefter fortsätta tills du gjort alla ? I tur ordning alltså ?

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
883
Senast: Lucifer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: Habina
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 933
Senast: ildiko
·
Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 605
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka