Stör mig på i filmens värld

Sv: Stör mig på i filmens värld

Alla dessa poliser som åker helt själva till den misstänkte mördarens gömställe, när de som genom en snilleblixt lyckats lista ut var den uslingen befinner sig. Dessutom har den ensamma polismannan eller -kvinnan glömt sitt tjänstevapen i skrivbordslådan på polishuset och mobiltelefonen har visst slut på batteri. Inte har hen berättat för någon annan vart hen ska heller! Attans osis de har när de tänker de där filmsnutarna!

... och när polishjälten för en gångs skull INTE åker ut ensam för att fånga in boven utan att säga till någon annan, och plötsligt drar med sig ett jätteuppbåd med folk inklusive hela nationella insatsstyrkan - då är alla bovarna döda när man kommer fram! Och den riktige chefsboven någon helt annanstans, förstås. :cautious: (Bron, SVT igår)

och inte nog med att systemen hackas på en kafferast - all data finns dessutom alltid registrerad. Korrekt. Utsökbar. Databaserna de kommer in i är liks amazing som deras bildbehandlingsprogram. Jag tror inte att de gör film längre, utan bara någon form av porr för informationssökare.

I den tråkiga kött världen lider vi av data ut kräver data in.

För att inte tala om hur mycket information de kan få ut från kreditkorts-transaktionerna. Tänk om polisarbete var lika enkelt som på film!

För att inte tala om hur mycket information de kan få ut från kreditkorts-transaktionerna. Tänk om polisarbete var lika enkelt som på film!

Nej nej, de har naturligtvis cross-checkat uppgifterna från transaktionsregistret med alla andra system i världen som på något sätt innehåller data och därefter filtrerat bort alla irrelevanta träffar. Datasnillet passade på att göra det via sin blippande gröna prompt medan de andra, som är lite tuffare och inte har nördoutfit, utbytte lite coola och rappa repliker med varandra. Hur svårt kan det vara liksom??

och de har dessutom ett blixtrande snabbt google-translate, som fungerar!

Det är helt klart porr.

Senast ändrad:

På tal om datorer i film.

Man kan komma in i system och styra allt i byggnader och hitta alla ritningar för hus, tunnlar, kraftverk osv. Alla system är kompatibla med varandra dessutom. Alla ritningar är i 3D dessutom. Alla system visar grafiskt vad som händer också.

Jag som jobbar med det här är glad om jag efter några veckors letande och ringande överhuvudtaget hittar ritningar. System för byggnader pratar inte med varandra och är ofta inte ens online. Det är ofta helt omöjligt att få en överblick över alla system.

Men på film kan man bara zooma sig in i en byggnad och sen styra precis allt utifrån.

Kompatibla ja! Bara en sån sak som att öppna en fil från ett ordbehandlingsprogram som man inte längre har installerat för att åtminstone kunna importera själva texten till något annat borde ju ge en hint om hur smidigt det är att ta reda på vem som ritat och beräknat byggnaden, lyckas hacka deras system (som inte nödvändigtvis finns i digitalt format för lite äldre byggnader, i bästa fall inscannat), uppdatera dessa ritningar med alla typer av renoveringar och ombygnader, importera all denna data in i ett system som sedan renderar en perfekt 3D-vy över byggnaden. I denna 3D-vy är det sedan en lätt sak att lägga till signalen från eller flera tracking-enheter och visa dem grafiskt som röda blinkande prickar. Har man sen hackat sig in i säkerhetssystemet på byggnaden så att man via internet kan hämta hem alla videosignaler i huset (nästan alltid högupplösta och med hög fps) så går även dessa att projicera in.

I wish.

...och underbarast av allt detta är att det är fullt möjligt att göra det via sin smartphone eller en sponsrad laptop i en bil som framförs av en actionhjälte på bästa actionhjältevis.

Kl

Jag kom på en till sak, som förvisso inte har med själva filmen att göra men däremot undertexterna. Har börjat störa mig så grymt mycket på konstigheterna där nere!

Okej att det inte är gångbart att skriva exakt vad folk säger, hela tiden, men i vissa fall är det bara fåniga rättelser. Typ, personen i filmen/TV säger:
"Han är större än mig."
och den som har gjort undertexten ändrar det till:
"Han är större än jag."
BARA FÖR ATT, tycks det som! :mad:

Nu vet jag inte om undertexter skrivs direkt av någon eller om det bara är någon som "rättar" texten efter att en dator har tolkat den, men det är störande när "fel" rättas som enligt dagens grammatik inte är fel.

kl

Jag fattar att en del grejjer inte funkar att ha med på film, tex det där med att sluta ögonen på en avliden (skulle ju bli nån form av tragikomedi av det om det filmades och ge nada till storyn) men jag stör mig en del på att de som ska spela döda/döende, inte av våld men typ av sjukdom, de ser så jäkla levande ut. Gärna klara ögon och rosiga kinder med perfekt hudton. Kan de inte låna in en sminkös från nån skräckfilmsgenre som vet hur man sminkar någon iaf lite glåmig? Ska man dö i cancer för att viska sina sista viktiga ord kan man väl iaf få se aningen sliten ut..? :meh:

Jag stör mig på att de flesta huvudroller innehas av vita män, i Hollywood.
Samt att tjockisen nästan alltid dör först i high-school-filmer med skräcktema, därefter en "svart" man. Snyggaste kille och snyggaste tjejen överlever.

Och finns det en svensk med dör hen direkt :D Ryssar i biroll brukar åxå falla ifrån rätt kvickt. Vissa nationaliteter är mer benägna att avlivas helt enkelt..

Och när de väl sagt sina sista ord drar de sitt sista andetag och dör. Inte frågan om några timmars eller dagars medvetslöshet här!

Du missar den självklara logiken, klart att NSA är inblandat i det här och då finns ju "allt" man behöver! O_o

Tänkte tidigare när jag såg The Lone Ranger att självklart så rider uppbådet iväg i full galopp i flera timmar genom öknen på sina outtröttliga hästar som inte ens blir svettiga, hur smart det sedan är att avslöja sin egen position genom dammolnet man river upp så de förföljda i lugn och ro kan lägga sig i bakhåll är en helt annan sak. :meh: Nu vet jag att filmen inte försöker vara det minsta realistisk, men det är så typiskt att dundra iväg i full fart och avslöja sig själv istället för att spåra skurkarna och fånga dem utan dunder och brak. :nailbiting:

Alla dessa poliser som åker helt själva till den misstänkte mördarens gömställe, när de som genom en snilleblixt lyckats lista ut var den uslingen befinner sig. Dessutom har den ensamma polismannan eller -kvinnan glömt sitt tjänstevapen i skrivbordslådan på polishuset och mobiltelefonen har visst slut på batteri. Inte har hen berättat för någon annan vart hen ska heller! Attans osis de har när de tänker de där filmsnutarna!

...och har den inte slut på batteri ringer den och avslöjar var polishjälten är!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka