Stor mage?

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Min häst har vrickat sig i hovleden och ska nu gå i konvalescent hage i 7 veckor (!!!) och han får därför inget krafftfoder pga att annars blir alldeles för pigg och ohanterbar. (Nu snackar vi om en häst som fick 0,5kg krafft groov/dagen och kunde ridas intensivt i en timme 6 dagar i veckan och han var pigg som fn nästa dag igen... Så jag kan INTE ge han krafftfoder.)

Men nu idag märkte jag att hans mage var ganska spänd och uppsvullen, vad kan man göra åt det? Ensilaget han får är proteinrikt och han kan inte få mer än vad han redan har. Finns det nåt jag kan ge honom (som går att blandas ihop med äpplen eller nåt) som ger den näringen han uppenbarligen behöver?

Sv: Stor mage?

Magen kan bli spänd och uppsvullen för att han rör sig för lite iom att han går i sjukhage, du kan prova att ge honom foderjäst eller mag/tarm från krafft. Eller proviva nyponsoppa som finns i vanlig mataffär.

Jag får börja leda honom på torsdag, det kanske blir bättre då?

Var kan man köpa foderjäst? Kan ju också testa med nyponsoppa.. Aldrig hört det tipset. :) Ska jag börja hälla lite i krubban och slänga i nåt äpple?
Hur mycket ska jag ge honom?

Foderjäst och mag/tarm finns att köpa på granngården tex.

Många hästar slurpar gladeligen i sig proviva nyponsoppa som det är, andra vill ha det blandat med tex lite betfor medan vissa får man tvinga i med spruta. Testa att hälla lite i krubban och släng i nåt äpple så får du se om han smaskar i sig det. Exakt hur mycket som ska ges har jag hört olika, upp till en liter per dag men prova med en dl eller två om dagen till att börja med. Tänk på att det är Proviva nyponsoppa du ska ha, inte vanlig nyponsoppa. Proviva innehåller nämligen en massa nyttiga bakterier för magen. Vissa ger a-fil också, frågan är vad hästarna gillar bäst.

Lycka till!

Med tanke på att min häst tycker att i princip allt är gott och ser gott ut så går nog nyponsoppan ner... :) Jag kan prova det idag och se om han gillar det, annars kan jag nog köpa lite foderjäst imorgon..

Tack för tipset!

Är du säker på att det är krafftfodret hästen blir pigg av. Min häst har i vinter ätit silage och mycket urvattnad betfor (=lite socker) trots detta har hon varit pigg och framåt. Grovfodret innehåller energi och det är troligen den energin din häst blir pigg av. Energin är dessutom ofta boven i dramat när det gäller bukfeta hästar. Har du någon annalys på grovfodret så att du kan se om det är därför din häst blir tjock?

Min häst har inte blivit tjock, han har endast fått en svullen mage.
Och ja, jag är helt säker på att det är krafften. I perioder har han pga att han har varit så pigg inte fått krafftfoder och han har lugnat ner sig betydligt. När han är i hårdträning får han 0,75 kg/krafft per dag. Nu när han endast får ensilage är han betydligt lugnare.

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 585
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Är det någon som har tips på hur jag på bästa sätt ska utfodra mitt föl för att hon ska få i sig tillräckligt med protein utan att hon...
2
Svar
21
· Visningar
4 617
Senast: Madick
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 407
Hästvård Hej, Har ett 6 årigt PRE-sto som tränas aktivt och normalhårt för sin ålder, ridhus 3ggr/vecka, dressyrlektion 1gång i veckan samt...
2
Svar
22
· Visningar
1 851
Senast: n33Lu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar